پنج فناوری کلیدی

اگرچه بانک‌ها و موسسات ارائه کننده خدمات مالی آهسته‌تر از دیگر صنایع به استفاده از فناوری‌های جدید اقدام کرده‌اند اما اخیرا تغییراتی در این وضعیت مشاهده شده است. آنها تلاش کرده‌اند با استفاده از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، بلاک‌چین، محاسبات ابری و... خدمات مناسب‌تری به مشتری‌ها ارائه کنند، رقابتی باقی بمانند و سود بالاتر از فعالیت‌های شان کسب کنند. انتظار می‌رود در سال آینده میلادی فناوری‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود تحولات بزرگی در فعالیت‌ها و عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی به وجود آورد. نخستین فناوری، هوش مصنوعی است. تحقیقات نشان می‌دهد بخش عمده تصمیم‌گیران در بخش خدمات مالی در حال سرمایه‌گذاری روی این فناوری هستند. نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد ۵۲ درصد از مدیران موسسات، سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه هوش مصنوعی انجام داده‌اند و ۷۲ درصد معتقدند بهره‌گیری از این فناوری یک مزیت تجاری به وجود خواهد آورد. از دید مدیران نهادهای مالی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی سبب صرفه‌جویی ۴۴۷ میلیارد دلاری در هزینه‌ها تا سال ۲۰۲۳ خواهد شد. از هوش مصنوعی برای درک بهتر رفتار مشتری و برقراری ارتباط کارآمد‌تر با او، تصمیم‌گیری‌های بهتر در حوزه وام دهی و مدیریت ریسک استفاده می‌شود.

دومین فناوری بلاک چین است. این فناوری که اولین بار در ارز دیجیتالی مورد استفاده قرار گرفت یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که می‌تواند رد تراکنش‌ها را به شیوه قابل تایید و دائمی بگیرد. پیش‌بینی شده بلاک چین تحولی انقلاب گونه برای بانک‌ها پدید خواهد آورد درست همان‌طور که اینترنت دنیای رسانه‌ها را متحول کرد. بلاک چین‌ها شفاف، بسیار ایمن و نسبتا کم‌هزینه هستند. همزمان با آنکه تعداد بیشتری از نهادهای مالی به اهمیت بلاک چین در بهبود امنیت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتری‌ها پی می‌برند بر میزان استفاده از آن افزوده خواهد شد. سومین فناوری داده انبوه است. بخش بانکداری در حال حاضر یکی از بزرگ ترین سرمایه‌گذاران در فناوری داده‌های انبوه و تحلیل تجاری است. حجم داده‌ها در صنعت مالی بسیار بالاست و توانایی بهره بردن از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مختلف، برای رقابتی باقی ماندن ضروری است. نهادهای مالی با استفاده از داده‌های انبوه می‌توانند درک بهتری از مشتری‌ها داشته باشند، عادات مالی آنها را بدانند و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری برای آینده بکنند.

محاسبات ابری فناوری تحول‌آفرین بعدی است که بانک‌ها روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند کرد. محاسبات ابری یک فناوری برای ذخیره داده‌ها و ارائه خدمات محاسباتی از جمله در سرورها، پایگاه‌های داده، شبیه‌سازی، نرم‌افزار و... روی اینترنت است. شخص یا شرکت برای استفاده از فناوری فضای ابری باید به ارائه دهنده این فضا هزینه پرداخت کند. این خدمات ۲۴ ساعت شبانه‌روز ارائه می‌شود و استحکام نهادهای مالی را بالا می‌برد. پنجمین فناوری امنیت سایبری است. در صنعتی که با اطلاعات حساس شخصی و مالی سر و کار دارد و این گونه اطلاعات هدف‌های جذاب برای هکرهاست امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جلوگیری کامل از تمامی حملات سایبری غیر ممکن است اما می‌توان با پیش بینی روش‌ها و اهداف هکرها خطر را به حداقل رساند. بانک‌ها نباید صرفا به سرمایه‌گذاری در افزایش تدابیر امنیتی برای حفاظت از اطلاعات مشتری‌ها اکتفا کنند. آنها باید تجربه، دانش و رویه‌های موثر خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، با دولت همکاری کنند و ترتیبی دهند تا تامین امنیت اولویت بالای آنها باشد. سال آینده میلادی بانک‌ها و موسسات مالی بیش از پیش بر این فناوری‌ها تمرکز خواهند کرد و این روشی برای افزایش قدرت رقابت با دیگر ارائه‌کنندگان خدمات مالی است.