ادغام 48 میلیارد دلاری

جان الکان، فرزند خانواده ایتالیایی که فیات را تاسیس کرد، رئیس شرکت حاصل از ادغام خواهد بود و کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت پی‌اس‌ای سمت مدیرعاملی شرکت را بر عهده می‌گیرد. پس از ادغام، شرکت پدید آمده ۴۱۰ هزار نیروی کار خواهد داشت و درآمد سالانه آن ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد بود. سال گذشته این دو شرکت در مجموع ۷/ ۸ میلیون دستگاه خودرو فروختند که ۴۰۰ هزار دستگاه بیش از میزان فروش شرکت جنرال موتورز است. سال قبل شرکت‌های تویوتا و فولکس واگن هر یک ۱۰ میلیون خودرو فروختند. برنامه ادغام دو خودروساز یاد شده در زمانی اعلام شده که صنعت خودروسازی جهان تحت تاثیر ضعف در اقتصاد جهان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و اگر اقتصاد جهان دچار رکود شود، شرایط صنعت خودرو بدتر خواهد شد.

یک موضوع دیگر که بر فعالیت خودروسازهای بزرگ اثر گذاشته، لزوم حرکت به سمت تولید خودروهای برقی و خودران است. خودروسازهای بزرگ برای باقی ماندن در بازار و رقابت با دیگر خودروسازها مجبورند در حوزه تولید این نوع خودروها سرمایه‌گذاری کنند. عامل دیگری که این شرکت‌ها را در مسیر تغییر روش فعالیت و ادغام قرار داده، لزوم رعایت قوانین زیست محیطی است. به‌ویژه در چین و اتحادیه اروپا این مورد بر عملکرد و سیاست‌های خودروسازها اثرگذار است. خودروسازها می‌دانند که خودروهای برقی و خودران آینده یک تهدید بزرگ برای مدل‌های تجاری کنونی هستند و مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از این خودروهای جدید حرکت خواهند کرد، در نتیجه اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری نشود سهم این شرکت‌ها از بازار کاهش خواهد یافت.  یک چالش بزرگ پیش روی شرکت‌های خودروساز این است که وضعیت فروش خودرو خوب نیست و آنها مجبورند در حوزه فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بکنند.

به همین دلیل برخی از این شرکت‌ها مجبور شده‌اند شرکایی برای خود بیابند و برخی دیگر در مسیر تملک دیگر خودروسازها وارد شده‌اند. تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند ادغام آتی دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی فیات کرایسلر و گروه پی‌اس‌ای با هدف تولید خودروی جدید یا گسترش سهم در بازار نیست. بلکه هدف، تامین مالی تحقیقات برای تولید خودروهای آینده است. آینده صنعت خودروسازی به خودروهای برقی و خودران تعلق دارد و همه منتظر فرارسیدن آن هستند. تحقق این آینده بدون ادغام خودروسازها و تشکیل ائتلاف‌های استراتژیک برای تقسیم هزینه‌های تحقیق و توسعه امکان‌پذیر نیست. ادغام دو شرکت فیات کرایسلر و گروه پی‌اس‌ای یک اقدام هوشمندانه برای تضمین ادامه حیات آنها همزمان با تحول عمیق در صنعت خودور است.

بین این دو شرکت، شرکتی که به شدت به ادغام نیازمند است، گروه پی‌اس‌ای است زیرا این شرکت در حوزه تولید خودروهای پاک عقب افتاده است. خودروهای برقی کمتر از ۳/ ۰ درصد فروش خودروهای این شرکت را تشکیل می‌دهند و این شرکت باید برای مجوزهای لازم جهت سازگاری با استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا به شرکت تسلا پول پرداخت کند. شرکت فیات کرایسلر نیز در حوزه تولید خودروهای برقی عقب‌تر از دیگر خودروسازهاست. واقعیت این است که حتی بازیگران بزرگ در صنعت خودروی جهان در حال ایجاد تغییرات هستند. دو شرکت فولکس واگن و فورد با همکاری هم مشغول کار روی تولید خودروهای برقی و خودران هستند. دو شرکت بی‌ام‌و و دایملر آلمان نیز در یک سرمایه‌گذاری مشترک مشغول کار روی فناوری خودران برای محصولات‌شان هستند. شرکت هوندا نیز در بخش خودروهای خودران شرکت جنرال موتورز سرمایه‌گذاری کرده است.

موضوع ادغام در صنعت خودرو موضوع جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۷ گروه پی‌اس‌ای با پرداخت ۳/ ۲ میلیارد دلار، کسب‌و‌کار اروپایی جنرال موتورز را خرید. به این ترتیب جنرال موتورز اروپا را ترک کرد و گروه پی‌اس‌ای دو برند اوپل و ووکسهاول را به‌وجود آورد. جنرال موتورز طی ۱۷ سال قبل از سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۲ میلیارد دلار در اروپا زیان کرد. اما دو برند اوپل و ووکسهاول برای شرکت پی‌اس‌ای سودده بوده‌اند. برای شرکت فیات نیز ادغام و به تملک درآوردن، یک استراتژی آشنا برای مقابله با چالش‌هاست. یک دهه پیش شرکت فیات به خرید رقیب آمریکایی خود یعنی شرکت کرایسلر که در آن زمان در آستانه ورشکستگی قرار داشت، اقدام کرد. پنج سال بعد این خرید انجام شد و گروه فیات کرایسلر به‌وجود آمد. اما حتی پس از قرارداد ادغام، فیات کرایسلر بسیار کوچک‌تر از رقبای خود بود در نتیجه این گروه برای اقدام به خرید شرکت‌های دیگر یا تقسیم هزینه تحقیق و توسعه توانایی کافی نداشته است.

مدیرعامل پیشین شرکت فیات که زمینه ادغام دو شرکت را فراهم کرد، نسبت به انعقاد قرارداد همکاری با شرکت جنرال موتورز ابراز تمایل کرده بود. او به همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نظیر گوگل و اپل نیز علاقه‌مند بود. اوایل سال‌جاری میلادی فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام به یک شرکت فرانسوی دیگر یعنی رنو هم داده بود. اندازه شرکت رنو تقریبا با اندازه گروه پی‌اس‌ای برابر است اما فیات کرایسلر کمی بعد پیشنهاد خود را پس گرفت و اعلام کرد شرایط سیاسی در فرانسه برای پیشرفت این فرآیند مناسب نیست. دولت فرانسه ۱۵ درصد سهام شرکت رنو را در تملک دارد و بزرگ‌ترین سهامدار آن است. دولت فرانسه همچنین ۲/ ۱۲ درصد سهام گروه پی‌اس‌ای را در تملک خود دارد. فرانسه اعلام کرده تنها در صورتی با قرارداد مربوط به رنو موافقت خواهد کرد که برای فرصت‌های شغلی و کارخانه‌های فرانسوی مشکلی پدید نیاید.

شرکت‌های خودروساز هر یک با مشکلات خاص خود مواجه هستند. برای مثال شرکت فیات کرایسلر در گزارش عملکرد سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی سودی قابل قبول اعلام کرد که بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود. در این گزارش پیش‌بینی شده سود در نظر گرفته شده برای سال‌جاری میلادی تحقق خواهد یافت اما با در نظر گرفتن هزینه تغییر ساختار تولید در اروپا و اقداماتی که باید برای مدل آلفا رومئو انجام شود در عمل، عملکرد شرکت در سه‌ماهه سوم منفی بوده است. تحلیلگران معتقدند حتی اگر فرآیند ادغام فیات کرایسلر و گروه پی‌اس‌ای با موفقیت دنبال شود، این دو در آینده با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند بود. هر دو شرکت تلاش کرده‌اند بر میزان حضور خود در بازار چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است بیفزایند. خودروسازهای فعال در چین در سال‌جاری میلادی تاکنون ۱۰ درصد کمتر خودرو به فروش رسانده‌اند. اما کاهش فروش دو خودروساز یعنی فیات کرایسلر و گروه پی‌اس‌ای در نیمه نخست سال‌جاری میلادی در چین به ترتیب ۳۰ و ۵۰ درصد بوده است. از سوی دیگر گروه پی‌اس‌ای در آمریکا که دومین بازار بزرگ خودرو است تقریبا هیچ حضوری ندارد.