جانسون، ترامپ انگلیسی است؟

ترامپ از این مقایسه خشنود است، اما جانسون به دلایلی چندان علاقه‌ای به مقایسه شدن با ترامپ ندارد. حال این پرسش‌ها مطرح است که بین این دو رهبر غیرعادی چه میزان شباهت وجود دارد و شباهت‌ها و تفاوت‌های جانسون و ترامپ چه تاثیری بر آینده انگلستان خواهد داشت؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

نخستین حوزه مقایسه ترامپ و جانسون، دیدگاه‌های سیاسی این دو نفر است. تحلیلگر ارشد گروه لومبارد می‌گوید: «آقای جانسون گرایش‌های لیبرال دارد در حالی که اقدامات و سخنان ترامپ به وضوح نشان می‌دهد که او یک محافظه‌کار خودکامه است.» البته جانسون مانند ترامپ تمایل دارد هر دیدگاهی که لازم است بیان شود، بیان کند. هیچ مثالی بهتر از موضوع برگزیت نیست. در ماه‌های اخیر جانسون گاه از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دفاع و گاه با آن مخالفت کرده است و مشخص نیست او در نهایت در چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. آقای جانسون اخیرا از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دفاع و ادعاهایی غیرممکن مطرح کرده است. برای مثال گفته است پس از خروج، انگلیسی‌ها ثروتمندتر، سالم‌تر و ایمن‌تر خواهند بود.

درک برنامه‌هایی که او در دوران نخست‌وزیری انگلستان اجرا خواهد کرد، آسان نیست. در گذشته آرای او در موضوعات مختلف عموما با آرای اکثریت حزب محافظه‌کار سازگار و همسو بوده و تنها در چند موضوع بسیار کوچک با آنها مخالفت کرده است. این درحالی است که ترامپ در اکثر مواقع با دیدگاه‌های اعضای حزب جمهوری‌خواه مخالفت کرده و موارد سازگاری دیدگاه‌های او با جمهوری‌خواهان معدود است. در حوزه سیاست خارجی دیدگاه جانسون با ترامپ بسیار متفاوت است. برای مثال آقای جانسون طرفدار تجارت آزاد، بدبین نسبت به روسیه و طرفدار همکاری‌های بین‌المللی است و معتقد است همین همکاری‌هاست که به انگلستان کمک کرده کشوری ثروتمند باشد، اما او برای عمل طبق این دیدگاه‌ها با موانعی بزرگ مواجه است.

برای مثال اگر جدایی بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا مورد تایید اروپایی‌ها و مجلس انگلستان قرار گیرد، نوعی جنگ تجاری بین دو طرف آغاز خواهد شد. همچنین او در انتخاب اعضای کابینه کسانی را برگزیده که در آینده با حزب محافظه‌کار به مشکل برخواهند خورد. برخی کارشناسان معتقدند تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد آقای جانسون در چه مسیری حرکت خواهد کرد. او برای آزمودن باورها و جهت‌گیری‌های سیاسی خود باید مدتی در جایگاه نخست‌وزیری قرار گیرد و در عمل تصمیم‌گیری کند. به این ترتیب شباهت جانسون و ترامپ در حوزه جهت‌گیری‌های سیاسی در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد است.

دومین حوزه مقایسه ترامپ و جانسون، تجربه تخصصی این دو نفر است. یک واژه کلیدی که این دو را به هم مربوط می‌کند واژه «بی‌کفایتی» است. آقای جانسون نخستین سال‌های کاری خود را در حرفه روزنامه‌نگاری سپری کرد و در این حوزه نیز چندان موفق نبود و قواعد اخلاقی و حرفه‌ای را رعایت نمی‌کرد. ترامپ نیز تجربه سیاسی نداشته و در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد. ترامپ حتی در حوزه تجارت نیز فردی موفق محسوب نمی‌شود. در حالی که اتهام‌هایی مبنی بر فرار مالیاتی علیه او مطرح است باید به این واقعیت اشاره کرد که بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۴ کسب و کار ترامپ زیان بیش از یک میلیارد دلاری داشت. او با توسل به دروغ و جوسازی راه خود را به سوی ریاست جمهوری آمریکا هموار کرد البته در هر حال ترامپ با کسب رای ده‌ها میلیون آمریکایی به کاخ سفید راه پیدا کرده است در حالی که جانسون پس از سال‌ها که شهردار لندن و وزیر خارجه انگلستان بود، فرد مورد نظر مردم نیست و اگر رای‌گیری مستقیم انجام می‌شد، او هرگز نخست‌وزیر انگلستان نمی‌‌شد. هر دو نفر تشنه قدرت هستند اما جانسون سال‌ها در حزب محافظه‌کار حضور داشته و رفتن به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت جایزه این حضور از سوی دیگر اعضای حزب محافظه‌کار به اوست. در حالی که ترامپ بدون چنین پیشینه‌ای در راس هرم قدرت قرار گرفته است. به این ترتیب شباهت این دو نفر در حوزه تجربه تخصصی و حرفه‌ای ۴۰ درصد است.

سومین حوزه مقایسه جانسون و ترامپ زندگی شخصی است. هر دو، حداقل پنج فرزند از حداقل دو همسر دارند و همسران هر دو اکنون بسیار جوان‌تر از خودشان هستند. به این معنا که سن همسران آنها ۲۴ سال کمتر از سن ایشان است. اما دوران کودکی و پیشینه خانوادگی ترامپ و جانسون بسیار متفاوت است. پدر دونالد ترامپ یعنی فرد ترامپ، فرزند یک مهاجر آلمانی بود و هنگامی که با مادر ترامپ آشنا شد، او به شغل خدمتکاری مشغول بود. اما پیشینه خانوادگی جانسون متفاوت است. جد جانسون، وزیر کشور دولت عثمانی بود که بعدها ترور شد. پدر بوریس یعنی استنلی جانسون یک طرفدار محیط زیست، کارمند بانک جهانی، شاعر و داستان‌نویس است. جانسون از همان کودکی سودای رهبری در سر داشت. در حالی که ترامپ در کودکی چشم‌انداز بزرگی در برابر خود نمی‌دید.

جانسون به چند زبان مسلط است، مدتی در خارج از انگلستان زندگی کرده و دارای دیدگاه جهانی است. در واقع این احساس وجود دارد که چند نسل پیش خانواده جانسون در جایگاه بالای جامعه قرار داشتند. در حالی که هر دو نفر بسیار ثروتمند هستند. اما ثروت ترامپ صدها و حتی هزاران برابر ثروت جانسون است. به این ترتیب شباهت این دو در حوزه زندگی شخصی و پیشینه خانوادگی ۷۰ درصد است. چهارمین حوزه مقایسه ترامپ و جانسون گروه هواداران آنهاست. در نظرسنجی‌ها مشخص شد طرفداران جانسون، طرفدار اتومبیل آئودی، نوشیدنی شاندی و کلوپ کوچک فوتبال بلک‌برن هستند اما طرفداران ترامپ هوادار برندهای آمریکایی هستند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ رای دهندگان به ترامپ عموما ثروتمندان و سفیدپوستان بودند. از دید طرفداران هر دو نفر، سخنان نژادپرستانه آنان ناراحت‌کننده نیست. البته جانسون بسیار کمتر از ترامپ تمایلات نژادپرستانه دارد. به این ترتیب در این حوزه شباهت دو نفر ۸۰‌درصد است.

سبک رهبری، پنجمین حوزه مقایسه ترامپ و جانسون است. هیچ یک از این دو نفر شبیه رهبران سنتی ملی نیستند. هر دو نفر نسبت به جزئیات بی‌علاقه‌اند و هر دو رابطه مستقیمی با حقیقت ندارند و می‌توان هر اظهار نظری را از آنها انتظار داشت. جانسون اخیرا گفته است بریتانیا را به قدرتمندترین کشور جهان تبدیل خواهد کرد. بعید نیست او در آینده باز هم چنین وعده‌هایی بدهد. در این حوزه شباهت آنها ۷۰ درصد است. می‌توان گفت این دو نفر بسیار کمتر از میزانی که به نظر می‌رسد، شبیه هستند. اما ممکن است در آینده شرایط تغییر کند و شباهت آنها به ویژه در حوزه سیاست خارجی بسیار بیشتر شود، به ویژه اگر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بدون توافق رخ دهد.