فاصله بسیار با رقبا

برای پاسخ به این موضوع باید نگاهی به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری موازی داشته باشیم. چنانچه مبنای بازدهی بازار سرمایه را روند حرکتی شاخص کل در نظر بگیریم، بورس تهران در فصل بهار بازدهی ۵/ ۳۱درصدی داشته است. در همین فاصله بازدهی دلار۲درصد، طلای ۱۸ عیار ۳/ ۱درصد، سکه طرح قدیم ۸/ ۰درصد و سکه طرح جدید نیز تقریبا بدون نوسان خاصی به کار خود پایان داد. بازار مسکن تهران نیز با حدود ۲۰درصد بازدهی بخشی از سرمایه‌ها را به خود جذب کرد. اکثر تحلیلگران اقتصادی از ورود بازار مسکن به یک دوره رکود یاد می‌کنند، که احتمالا با شروع رکود در تهران با فاصله ۳ تا ۹ ماه در دیگر شهرها نیز رکود معاملات مشاهده خواهد شد.  به این ترتیب مشاهده می‌شود که در بازارهای سرمایه‌گذاری ایران با یک پدیده قابل توجه مواجه هستیم؛ از یکسو اکثر بازارها در سال ۹۸ یا بازدهی چندانی نداشته‌اند و تقریبا عملکردی خنثی داشته یا رکود در آنها پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر بورس تهران بازدهی قابل توجهی داشته و به‌نظر می‌رسد همچنان این رشد ادامه دار باشد. بر این اساس در ابتدای فصل تابستان سه سوال مهم پیش روی فعالان اقتصادی و مردم قرار دارد:

 

۱- دلایل رشد بازار سرمایه در فصل بهار چیست؟ آیا این رشد دلایل بنیادی داشته یا صرفا بر اثر هیجانات معامله‌گران قیمت سهام بالارفته است؟

۲- آیا این رشد ادامه خواهد یافت؟

۳- اگر قصد ورود به این بازار را داریم چه سهامی را مورد توجه قرار دهیم؟

درخصوص دلایل رشد بازار سرمایه، سه مورد عمده از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل اول، مجوز افزایش نرخ فروش محصولات در برخی از صنایع، به‌طور مثال صنایع لبنی و... به علت شرایط تورمی کشور و افزایش هزینه‌های تولید است. دلیل دوم نیز بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت به‌خصوص در صنعت خودرو خواهد بود.  همچنین دلیل سوم نیز در محور افزایش قیمت دلار نیمایی از ۸۰۰۰ -۸۵۰۰ به حدود ۱۰۵۰۰ تومان قرار دارد.  در توضیح این موارد باید عنوان کرد که در بسیاری از صنایع اگر چه هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده، اما نرخ فروش محصولات اهمیت بسزایی در سودآوری شرکت‌ها داشته است. به‌طوری‌که دریافت یک مجوز افزایش نرخ می‌تواند یک شرکت زیان ده را به شرکتی سود ده تبدیل کند.  دلیل دوم نیز بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که در صنعت خودرو و بانکی زمزمه‌های آن از اواخر سال گذشته به گوش می‌رسد. این شایعات و اخبار که در اواسط بهار تبدیل به یقین شد، سبب رشد قابل توجه در نمادهای این صنایع شده است.   دلیل سوم نیز که اهمیت بسیار بالایی دارد، افزایش نرخ دلار نیمایی به حدود ۱۰۵۰۰ تومان است. این افزایش حدود ۲۳درصد در نرخ دلار سبب شده، شرکت‌های صادراتی که به شرکت‌های کالایی یا سهام دلاری نیز معروف هستند، پتانسیل رشد خوبی داشته باشند.  اما چرا از پتانسیل رشد صحبت می‌کنم؟ چرا که در پاسخ به سوال ۲ و ۳ باید بگویم، این شرکت‌ها هنوز با ارزش ذاتی خود فاصله دارند و در فصل تابستان نگاه بازار به سوی این شرکت‌ها خواهد بود.  ضمنا حدود ۷۰ درصد وزن بازار سرمایه ایران را اینگونه شرکت‌ها تشکیل می‌دهند و با رشد این شرکت‌ها، بازار شاهد ادامه رشد خود در فصل تابستان خواهد بود.