چین برنده‌ بزرگ

برنده اصلی مذاکرات روز شنبه چین است. این کشور در عمل هر چه می‌خواست از مذاکره با ترامپ به دست آورد: اعمال نشدن تعرفه جدید بر کالاهای صادراتی چین و نرمش در قبال شرکت هوآوی. در مقابل ترامپ گفت: «چین موافقت کرده میزان بالاتری محصولات کشاورزی از آمریکا بخرد.» هنوز خیلی زود است که بتوان درباره تداوم پیدا کردن مذاکرات و حصول توافق قضاوت کنیم، اما تا همین جا می‌توان به برنده‌ها و بازنده‌های مذاکرات ترامپ و رئیس‌جمهوری چین اشاره کرد: چین، خرده‌فروش‌های آمریکایی، مصرف‌کنندگان این کشور، شرکت هوآوی و سرمایه‌گذاران در بورس آمریکا و جهان برندگان اصلی مذاکرات روز شنبه هستند. قبل از آغاز مذاکرات، چین نگران اقدام غیرمنتظره ترامپ یعنی اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی این کشور بود و نیز این احتمال مطرح بود که ترامپ هیچ امتیازی در قبال شرکت هوآوی ندهد. اما پس از مذاکرات این نگرانی‌ها از میان رفت و چین صرفا موافقت کرد محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا بخرد. باید به این نکته اشاره شود که چین در هر حال به محصولات یاد شده نیاز دارد و نیز اکنون مشخص نیست، میزان خرید چقدر افزایش خواهد یافت.

اعمال نشدن تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین به آمریکا، خرده‌فروش‌های آمریکایی از جمله شرکت آمازون و وال‌مارت را خوشحال کرده است، زیرا آنها تقریبا تمام کالاهایی را که در فروش‌های ویژه تعطیلات ماه‌های ژوئیه، آگوست و سپتامبر می‌فروشند از چین وارد می‌کنند و اگر تعرفه‌ها اعمال شده بود، قیمت‌ها بالا می‌رفت و میزان فروش کاهش می‌یافت. همچنین مصرف‌کنندگان آمریکایی حداقل برای مدتی نفس راحت می‌کشند. تعرفه‌هایی که تاکنون از سوی آمریکا بر کالاهای صادراتی چین اعمال شده، برای هر خانواده ۴ نفری آمریکایی سالانه ۸۰۰ دلار هزینه بیشتری ایجاد می‌کند و اگر بر بقیه کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال می‌شد، این رقم به ۱۸۰۰ دلار افزایش می‌یافت. شرکت هوآوی از سوی آمریکا متهم شده که از تلفن همراه و دیگر محصولات الکترونیکی خود برای جاسوسی از آمریکایی‌ها استفاده می‌کرده است.

بر همین مبنا وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از ارتباط تجاری با هوآوی منع کرده، اما ترامپ این ممنوعیت را لغو کرد. این یک پیروزی بزرگ برای شرکت هوآوی است، زیرا ترامپ برخلاف نظر مشاوران خود عمل کرد. این اقدام همچنین نشان می‌دهد ترامپ مایل است موضوع شرکت هوآوی بخشی از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا باشد. چین نیز چنین تمایلی دارد، اما مشاوران ترامپ خواهان جدا بودن موضوع هوآوی از مذاکرات تجاری هستند، زیرا مدعی هستند اقدامات شرکت یاد شده امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. در نهایت توافق روز شنبه بر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران اثر مثبت دارد و سبب تداوم رشد شاخص‌های مالی در بورس آمریکا، چین و جهان خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست سرنوشت مذاکرات چه می‌شود، اما آغاز مجدد گفت‌وگوهای تجاری و تغییر لحن ترامپ نشان می‌دهد، شرایط تغییر کرده و احتمال رفع تنش‌ها بیشتر شده است.

مذاکرات روز شنبه بازنده‌هایی هم داشت. دموکرات‌ها و مخالفان سرسخت چین در آمریکا بازنده‌های این مذاکرات بودند. در آمریکا عده زیادی نگران افزایش نفوذ چین هستند و این روند را برای اقتصاد و امنیت آمریکا زیانبار می‌دانند. پمپئو وزیر خارجه آمریکا، چند تن از مشاوران ترامپ و نیز عده زیادی از نمایندگان کنگره از مخالفان چین هستند. اگر ترامپ بتواند با چین به توافقی آبرومندانه برسد، عملا دست دموکرات‌ها در مبارزات انتخاباتی سال آینده خالی می‌شود، زیرا آنها همواره از سیاست تجاری ترامپ انتقاد کرده‌اند و اعمال تعرفه را به زیان مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌دانند. سیاست تجاری ترامپ از علل انتقاد از او در بین رای‌دهندگان آمریکایی است.