رمز موفقیت سرمایه‌گذاری‌ها

البته پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهان در سال جدید که حدود یک ماه دیگر آغاز می‌شود، آسان نیست، زیرا از یکسو نرخ‌های بهره در آمریکا در حال بالا رفتن است و از سوی دیگر تنش‌های تجاری بین این کشور و چین بر سوددهی بسیاری از شرکت‌ها تاثیر منفی داشته و خواهد داشت. به همین دلیل بهترین شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال آینده، باید دارای شاخص‌های بنیادی قدرتمندی باشند و تاثیر کمتری از رویدادهای آینده بپذیرند. در ادامه به ۱۰ شرکت از صنایع مختلف که کارشناسان معتقدند چنین ویژگی‌هایی دارند اشاره می‌کنیم.

شرکت «استارباکس» مصمم است در چین و منطقه آسیا پاسیفیک فعالیت‌های خود را گسترش دهد. در ۳ ماه اخیر این شرکت ۲۷۸ فروشگاه در این منطقه افتتاح کرده و میزان فروش آن به سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر قیمت سهام آن نسبتا ارزان است و سرمایه‌گذاری در آن سودی قابل ملاحظه در پی خواهد داشت. شرکت هلندی «ان ایکس پی» تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای نیز افقی روشن دارد زیرا صنایع رایانه‌ای از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حال توسعه هستند و نیز قیمت سهام این شرکت در کف خود قرار دارد. تاثیرپذیری این شرکت از تحولات منفی اقتصادی اندک است. «فیس‌بوک» بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است و کارشناسان معتقدند بحران‌های سال جاری این شرکت فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران هوشمند پدید آورده و سال آینده شرایط آن بسیار بهتر خواهد شد. تعداد کاربران فعال فیس‌بوک ماهانه ۲/ ۲ میلیارد نفر است و در آینده نزدیک هیچ شبکه اجتماعی قادر نیست سلطه فیس‌بوک را به چالش بکشد. فیس‌بوک برنامه‌های جذاب جدیدی در دستور کار دارد که سال آینده را برای سهامداران آن بسیار سودبخش خواهد کرد.

شرکت «استیچ فیکس»، اینترنت، تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی لباس را در هم ترکیب کرده و با آنکه تازه‌تاسیس است، اما به درستی نیاز بازار را درک کرده و بسیار هوشمندانه در حال جذب مشتری است. کارشناسان رشد ۲۰ درصدی را برای قیمت سهام این شرکت پیش‌بینی کرده‌اند. شرکت «جانسون‌اند جانسون» در دهه‌های اخیر یک شرکت موفق بوده و وضعیت اقتصادی تقریبا هیچ تاثیری بر عملکرد آن نداشته است. این شرکت که از سه بخش یعنی دارو، کالاهای مصرفی و تجهیزات پزشکی تشکیل شده، عملا تنوع فوق‌العاده‌ای در محصولات دارد و در برابر شوک‌ها بسیار مقاوم است و دوره‌های رکود اقتصادی تاثیری بر عملکرد آن نداشته است، زیرا در هر شرایط اقتصادی آنچه شرکت جانسون‌اند جانسون تولید می‌کند، خریدار دارد. شرکت «برکشایر هاتاوی» نیز افقی روشن دارد. وضعیت این شرکت که مدیریت آن را سرمایه‌گذار معروف وارن بافت برعهده دارد، سال جاری بهتر شده و مدیران آن از رونق بازار برای مستحکم کردن بنیان‌های مالی شرکت در بورس از جمله بازخرید سهام آن از سرمایه‌گذاران استفاده کرده‌اند. کارشناسان معتقدند سبد سرمایه‌گذاری این شرکت از تنوع بی‌نظیری برخوردار است و نه تنها سال آینده بلکه در یکصد سال آینده سرمایه‌گذاری در آن سودمند خواهد بود. شرکت بیمه درمانی «سانتین» یکی از شرکت‌هایی است که از نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا سود برده است. کسب اکثریت در مجلس نمایندگان از سوی دموکرات‌ها به این معناست که برنامه خدمات درمانی و بهداشتی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ادامه پیدا خواهد کرد و شرکت سانتین در حوزه ارائه این خدمات مشغول فعالیت است. انتظار می‌رود درآمد و قیمت سهام این شرکت سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

شرکت «اپل» یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال آینده و پس از آن است و کاهش قیمت سهام آن در ماه سپتامبر رویدادی موقت بود. واکنش بازار به آمار فروش گوشی جدید شرکت اپل بیش از حد بزرگ بوده است. البته کارشناسان معتقدند سرعت رشد قیمت سهام شرکت اپل در آینده کمتر خواهد شد اما هنوز هم مصرف‌کنندگان حاضرند قیمت بالایی برای محصولات آن بپردازند و این تمایل حاصل کیفیت بالا و محبوبیت شرکت اپل است. شرایط بنیادی سهام شرکت اپل بسیار مناسب است و سرمایه‌گذاران باید به آن به‌عنوان گزینه ضروری در سبد دارایی خود نگاه کنند. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «اسپروتس فارمرز مارکت» بر ارائه غذاهای ارگانیک، سالم و تازه تمرکز کرده و در حال گسترش فروشگاه‌های خود در سراسر آمریکاست. در صنعتی که رشد سود شرکت‌های فعال در آن بسیار کم است، سود شرکت اسپروتس بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ از ۴۴/ ۲ میلیارد دلار به ۷/ ۴ میلیارد دلار افزایش یافت. به نظر می‌رسد این شرکت با مشتری‌ها ارتباطی درست برقرار کرده و همزمان با پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها، کیفیت را بالا برده است.

شرکت «داو دو پون» که یک شرکت چندملیتی آمریکایی و فعال در حوزه محصولات شیمیایی است، از طریق متنوع کردن محصولات خود جایگاه مناسبی در صنعت محصولات شیمیایی پیدا کرده و رشد سود آن سال آینده بالا خواهد بود. مدیران آن امسال به اصلاح شرکت و تقویت بنیه مالی آن پرداخته‌اند و خود را برای ضعف اقتصاد آمریکا و جهان در سال آینده آماده کرده‌اند. ویژگی‌های مشترک بین شرکت‌های موفق و جذاب برای سرمایه‌گذاری در سال آینده، آینده‌نگری مدیران آن، نوآوری، اصلاح مستمر فرآیندها، بهبود شرایط مالی و متنوع کردن محصولات همراه با ارتقای کیفیت است. امسال قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های آمریکایی کاهش یافته، اما شرایط در آینده متفاوت خواهد بود. همواره این‌گونه بوده که حتی در وضعیت بد بازار، عملکرد برخی شرکت‌ها مثبت است.