در ابتدای این نشست، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ضمن بیان اینکه این نشست به مناسبت روز بین‌المللی فناوری‌های آموزشی تدارک دیده‌شده، گفت: هدف از بر‌‌گزاری این نشست ایجاد بستری برای گفتمان، همفکری، همکاری و هم‌‌‌‌‌افزایی میان فعالان اکوسیستم آموزشی، فناوری و کسب‌وکارهاست تا بتوانیم منجر به توسعه آموزش کشور شویم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، سحر بنکدارپور با بیان اینکه تحولات گسترده‌ای در فضای آموزشی در سراسر جهان در جریان است، گفت: در آینده‌‌‌‌‌ای نه‌‌‌‌‌چندان دور تغییرات شگرف و غیرمنتظره‌ای را در حوزه آموزش تجربه خواهیم کرد و باید برای این تغییرات آماده باشیم و لازم است کاربر هوشمندی باشیم که بتوانیم از همه امکانات این فضای نوین استفاده کنیم.

او در ادامه به بیان آمار‌هایی در این حوزه پرداخت و گفت: آموزش آنلاین در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته‌است. طبق گزارش‌ها، تعداد کاربران پلتفرم‌های آموزشی آنلاین در سال‌۲۰۲۲ به ۳۰۰‌میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این عدد تا سال‌۲۰۲۵ به ۵۰۰‌میلیون نفر برسد، همچنین بازار جهانی فناوری‌های آموزشی (EdTech) در سال‌۲۰۲۱ تقریبا ۸۹‌میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال‌۲۰۲۵ به حدود ۲۰۰‌میلیارد دلار برسد.

عدالت آموزشی و توانمندسازی

نایب‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست درخصوص چالش‌های پیاده‌‌‌‌‌سازی روش‌های نوین آموزش گفت: یکی از ابرچالش‌هایی که جامعه و نظام حکمرانی با آن مواجه‌شده، مساله سرمایه اجتماعی است. به دلیل فقدان برخورداری از سرمایه اجتماعی لازم، بسیاری از تغییرات و تحولاتی که امروز باید کم‌‌‌‌‌وبیش شاهد آن باشیم به کندی رخ می‌دهد و نتوانسته‌ایم تغییرات موردنیاز را در جامعه رقم بزنیم.

 شهاب جوانمردی به دو راه مدنظر در موضوع فراگیری اشاره کرد و ادامه‌داد: یا باید مانند گذشته به‌دنبال تقسیم منابع در سطح جامعه باشیم و به‌‌‌‌‌طور مداوم، منابع محدود و کاهنده‌‌‌‌‌ خودمان را بین آحاد جامعه توزیع کنیم که این یک گام صفر و عدالت توزیعی است یا اینکه یک جریان ماندگار در کشور ایجاد کنیم و آن زمانی محقق می‌شود که ما آحاد جامعه را به‌‌‌‌‌حدی توانمند کنیم که جامعه بتواند استمرار فراگیری را در خود مشاهده کند. این امر تحقق نمی‌‌‌‌‌یابد مگر اینکه بحث عدالت آموزشی و توانمندسازی آموزشی رخ دهد.

جوانمردی خاطرنشان کرد: یکی از جدی‌‌‌‌‌ترین رویکردها برای تحقق فراگیری در جامعه، استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه برای دسترس‌‌‌‌‌پذیری به آموزش باکیفیت است اما در این راه چالش‌هایی پیش‌روی ما قرار دارد. اولین چالش این است که ما مثل بسیاری از مقولات دیگر، وقتی می‌خواهیم از جادوی فناوری استفاده کنیم به همان شیوه گذشته اما به‌صورت فناورانه مسائل را حل ‌کنیم. به بیان دیگر می‌خواهیم به همان شکل گذشته، مسائل را به‌صورت فناورانه حل کنیم. وی ادامه‌داد: درحالی‌که مساله در وهله اول به‌صورت‌‌‌‌‌بندی جدیدی نیاز دارد. ما ابتدا باید مساله خود را در فراگیری آموزشی بازتعریف کنیم و آن را با سیاستگذار به اشتراک بگذاریم و بعد ببینیم که فناوری در سطح سیاستگذاری، راهبری، محتواهای متناسب و ارزیابی، چه نقشی را می‌خواهد ایفا کند و بعد از آن فعالان صنعت متناسب با آن خدمات و محصولات را عرضه کنند.