رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه افزایش رایزن‌‌‌های تجاری در کشورهای مختلف، فرصت‌‌‌های بیشتری در حوزه تجارت خارجی برای کشورمان فراهم می‌کند، گفت: بخش خصوصی استان خوزستان به‌‌‌عنوان قطب تولید محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی، ظرفیت فعالی در حوزه دیپلماسی اقتصادی دارد. محمدجواد امانی در نشست وبینار با رایزنان بازرگانی کشور که با حضور معاونان سازمان توسعه تجارت ایران در اتاق اهواز برگزار شد، با اشاره به همجواری و همچنین نزدیکی فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج‌‌‌فارس، افزود: با همکاری مشترک بین دولت و بخش خصوصی، تعامل و مراودات اقتصادی با این کشورها توسعه می‌‌‌یابد. وی با اشاره به هماهنگی‌‌‌های انجام‌شده برای برگزاری همایش معرفی فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان خوزستان، اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار خوبی است که می‌‌‌تواند به رشد تجارت خارجی استان و همچنین کشور منجر شود؛ این امر با کمک رایزن‌‌‌های تجاری جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، دستاوردهای قابل‌‌‌توجه بیشتری را در پی خواهد داشت. در این وبینار، استاندار خوزستان نیز خطاب به رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها، گفت: رایزنان از یک‌سو باید تجار را به شبکه‌‌‌های توزیع و شرکت‌هایی که کار واقعی را در صحنه کشور مقصد انجام می‌دهند وصل و از طرف دیگر باید تجربیات کشور مقصد در زمینه‌‌‌های مختلف را به کشور خودمان منتقل کنند. علی‌‌‌اکبر حسینی‌‌‌محراب اظهار کرد: علاوه بر کار بازرگانی، لازم است تجربیات و فناوری‌‌‌های جدید در زیرساخت‌‌‌های تجاری استان مورداستفاده قرار گیرد و تکنولوژی‌‌‌های جدید در زمینه افزایش تولید در فولاد، نفت، پتروشیمی، بازرگانی، آبزی‌‌‌پروری، نیشکر و... به کار گرفته شود.

وی به تمرکززدایی ذهن فعالان اقتصادی و نهادهای اقتصادی از تجارت تاکید کرد و گفت: علاوه بر توسعه تجاری، ضرورت دارد به سمت ابزارهای نوین برای تامین منابع مالی حرکت کنیم.

استاندار خوزستان قدرت ترانزیتی ایران را امکانی بالقوه برشمرد و تصریح کرد: قرار گرفتن ایران در میان بازارهای آسیای میانه، قفقاز، شبه‌‌‌قاره هند و... فرصتی برای انجام کار تولیدی مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی است.