راه‌اندازی بدون حضور خارجی‌ها؛ دستیابی به 90درصد ظرفیت

علی عباسلو، مدیرعامل شرکت جهان فولاد سیرجان که به تازگی واحد برتر در استان کرمان شناخته شده است در این باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: به طور معمول واحد‌های ذوب برای دستیابی به ظرفیت کامل تولید به سه سال زمان نیاز دارند؛ اما در واحد ذوب جهان فولاد این امر ظرف مدت یک‌سال به ثمر رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد که واحد فولاد جهان فولاد تا پایان ۱۳۹۹ به ظرفیت کامل تولید برسد. عباسلو از تامین و تجهیز و راه‌اندازی واحد ذوب در سال قبل که همراه شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه بود به عنوان رویدادی با اهمیت  برای مجموعه جهان فولاد یاد کرد و افزود: دیگر به جای واژه متاسفانه باید گفت خوشبختانه در لحظات پایانی راه‌اندازی واحد ذوب در سال ۹۷، متخصصان خارجی شانه خالی کردند و در همان زمان به جای توقف کار، از کارشناسان داخلی برای راه‌اندازی واحد مزبور کمک گرفتیم. به همین دلیل با تکیه بر توان نیروهای متخصص داخلی به موفقیت بزرگی دست یافتیم.

وی بر این باور است شرکت جهان فولاد سیرجان در میان آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی قراردارد که سالانه با وجود افزایش تحریم‌ها توانسته دستاوردهای با اهمیتی را در تاریخ فعالیت به ثبت برساند. وی افزود: این در حالی است که در تمامی ‌واحد‌های ذوب وقتی تکنولوژی خارجی وارد می‌شود، شرکت صاحب تکنولوژی موظف است تا پایان تحویل و راه‌اندازی بر کار نظارت کافی داشته باشد؛ در واحد ذوب جهان فولاد این بخش از کار همان‌طور که گفته شد خوشبختانه از سوی متخصصان داخلی به انجام رسید. وی درباره تامین مواد اولیه برای بخش تولید محصولات در جهان فولاد سیرجان یادآور شد: به‌دلیل مجاورت جهان فولاد با شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بحث تامین خوراک مشکل جدی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید آهن‌اسفنجی جهان فولاد چه مصارفی دارد آیا صادرات مازاد تولید انجام می‌شود تصریح کرد: تمام ‌آهن‌اسفنجی تولیدشده از سوی شرکت در داخل شرکت برای تولید شمش و میلگرد بهره‌برداری می‌شود و از این رو دیگر درگیر بازار مصرف آهن اسفنجی نیستیم. عباسلو خاطرنشان کرد: شمش و میلگرد تولیدی جهان فولاد  به‌طور مرتب در بورس کالا عرضه می‌شود و به‌دلیل کیفیت محصولات و تطابق آن با استانداردهای اروپا از اقبال مطلوبی برخوردار است. وی درباره روند طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: طرح توسعه تولید کلاف در بردسیر را در دستور کار داریم که در مرحله مذاکره و بستن قرارداد با یک شرکت اروپایی هستیم. با اتمام رایزنی‌ها اقدامات لازم برای انجام پروژه را کلید خواهیم زد. وی درباره تامین منابع مالی این طرح یادآور شد: برای بخش خارجی از منابع خارجی تامین مالی خواهیم کرد. بخشی دیگر نیز اعتبارات داخلی شرکت بهره خواهیم گرفت. مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در ادامه از تصویب امیدنامه شرکت در سازمان بورس خبر داد و گفت: با این تفاسیر به نظر می‌رسد  ظرف دو ماه آینده در بورس اوراق بهادار نیز پذیرش شویم.