سونامی پس از سیل

مدیر یک شرکت حقوقی که در زمینه پرونده ورشکستگی شرکت‌ها و خرده‌فروشی‌ها فعالیت می‌کند، می‌گوید: «بر موارد درخواست اعلام ورشکستگی افزوده شده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در سال‌ جاری میلادی ده‌ها خرده‌فروشی در مسیر اعلام ورشکستگی قرار گرفته‌اند.» کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف به یک میزان در معرض خطر ورشکستگی قرار ندارند. آن دسته از آنها که از پیش دچار مشکلات مختلف از جمله بدهی بوده‌اند و مصرف‌کنندگان نیاز فوری به محصولات آنها ندارند بیشتر در معرض این خطر هستند.

امسال از لحاظ تعداد ورشکستگی‌ها، پرترافیک‌ترین سال از بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. شرکت‌هایی نظیر تایگر، هیلکو و گوردون برادرز همگی در این مسیر قرار دارند. از میزان مصرف شهروندان کاسته شده و درباره آینده اطمینان کافی وجود ندارد، در نتیجه انتظار می‌رود وضعیت خرده‌فروشی‌ها همچنان بد باشد. یک نتیجه این شرایط، افزایش موارد ورشکستگی‌هاست. تقریبا تمامی کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، معتقدند شرایط برای این‌گونه کسب‌وکارها بدتر خواهد شد.

تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قبل از شروع همه‌گیری کرونا در جهان و تعطیل شدن اقتصاد آمریکا، در معرض اعلام ورشکستگی قرار داشتند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادلز که کالاهای ورزشی می‌فروشد، ماه مارس این اقدام را انجام داد. یک خرده‌فروشی دیگر که لوازم منزل می‌فروشد نیز در همان زمان در این مسیر قرار گرفت. این به آن معناست که حتی قبل از بحران کنونی روند اعلام ورشکستگی‌ها از سوی تعدادی از خرده‌فروشی‌ها وجود داشته اما بحران کرونا بر شدت این روند افزوده است. تحقیقات نشان می‌دهد هزاران فروشگاه امسال برای همیشه فعالیت خود را متوقف می‌کنند. تاکنون تعداد آنها به ۶ هزار مورد رسیده است.

این مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای نقد کردن دارایی‌های خود مجبورند کالاها را با تخفیف بفروشند و این ممکن است برای مصرف‌کنندگان بسیار خوب باشد به‌ویژه در ماه‌های آینده این گونه فرصت‌ها افزایش خواهد یافت. درحالی‌که چهار ماه تا پایان سال‌جاری میلادی باقی مانده است، تعداد موارد اعلام ورشکستگی خرده‌فروشی‌ها در سال‌جاری بیش از هشت سال گذشته بوده است. سال ۲۰۱۰ پس از بحران مالی، تعداد موارد این ورشکستگی‌ها ۴۸ مورد بود. تغییر عادات مصرف‌کنندگان، تعطیلی اقتصاد، بدهی بالا و ابهام‌ها درباره آینده عواملی هستند که سبب شده‌اند بسیاری از خرده‌فروشی‌های بزرگ دچار مشکل شوند.

آن دسته از کسب‌وکارها که از پیش بدهی‌های بزرگ داشته‌اند سریع‌تر در مسیر اعلام ورشکستگی حرکت کرده‌اند. احتیاط مصرف‌کنندگان در هزینه کردن منابع مالی یک عامل بسیار مهم بوده است. در واقع همه‌گیری بر تمامی بخش‌های اقتصاد اثر گذاشته است و حتی آن دسته از کسب‌وکارها که در فصول خاص فروش بالا داشتند، حالا وضعیت‌شان مشخص نیست. فهرست خرید خانوارها کوتاه‌تر شده و خرید‌ها برای آغاز سال تحصیلی به‌شدت کمتر شده است. در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ موارد اعلام ورشکستگی‌ها به ترتیب ۳۲۸ مورد، ۴۴۱ مورد و ۴۰۷ مورد بود. از سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته میلادی موارد اعلام ورشکستگی‌ها به‌طور متوسط ۴۰ مورد در سال بود، اما امسال تغییراتی بزرگ در این زمینه مشاهده خواهد شد. پیش‌بینی کارشناسان و مدیران فروشگاه‌ها این است که در آینده فعالیت بسیاری از این کسب‌وکارها پایان می‌یابد.