شاخص قیمت روغن نباتی فائو، در ماه اوت ۱/ ۳درصد کاهش یافته‌است. قیمت‌های جهانی روغن آفتابگردان، در طول این ماه به دلیل افت تقاضای جهانی برای واردات و پیشنهادهای فراوان از سوی صادرکنندگان بزرگ، نزدیک به ۸‌درصد کاهش یافته‌است. همچنین قیمت جهانی روغن سویا، به دلیل بهبود شرایط کاشت محصول سویا در ایالات‌متحده آمریکا با کاهش مواجه بوده‌است. قیمت روغن پالم نیز به‌دنبال افزایش تولید در کشورهای تولیدکننده پیشرو در آسیای جنوب‌شرقی افت پیدا کرده‌است.

شاخص قیمت غلات فائو نیز نسبت به ژوئیه ۷/ ۰‌درصد کاهش یافته‌است. قیمت جهانی گندم در این دوره ۸/ ۳درصد و قیمت‌های جهانی غلات سخت نیز با توجه به برداشت این محصول در برزیل و شروع قریب‌‌‌‌‌‌‌‌الوقوع فصل برداشت در ایالات‌متحده، ۴/ ۳‌درصد کاهش یافته‌است. در مقابل، قیمت‌های جهانی برنج، نسبت به ژوئیه ۸/ ۹درصد افزایش یافته‌ و به بالاترین حد اسمی خود در ۱۵ سال‌گذشته رسیده است. افزایش قیمت برنج به‌دنبال وقوع اختلال‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری پس از ممنوعیت صادرات برنج سفید ایندیکا توسط هند، بزرگ‌ترین صادرکننده برنج جهان اتفاق ‌افتاده است. شاخص قیمت لبنیات فائو نیز در ماه اوت نسبت به ژوئیه ۰/ ۴‌درصد کاهش یافته‌است که عمدتا به دلیل قیمت‌های شیرخشک و عرضه فراوان از اقیانوسیه بوده‌است. قیمت‌های جهانی کره و پنیر نیز به دلیل فعالیت‌های ضعیف بازار در تعطیلات تابستانی در اروپا کاهش یافته‌است. شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه اوت، ۳‌درصد کاهش یافته‌است. قیمت جهانی گوسفند بیشترین کاهش را درمیان محصولات دیگر داشته‌است که دلیل آن افزایش صادرات از استرالیا و تقاضای ضعیف از سوی چین بوده‌است. بالا‌بودن عرضه، کاهش قیمت گوشت خوک، مرغ و گاو را نیز به‌دنبال داشته‌است.

اما قیمت جهانی شکر ۳/ ۱‌درصد در ماه اوت نسبت به ماه قبل افزایش داشته‌است. این افزایش عمدتا ناشی از تشدید نگرانی‌ها در مورد تاثیر پدیده ال نینو بر محصول نیشکر، همراه با باران‌‌‌‌‌‌‌‌های کمتر از حد میانگین در ماه اوت و شرایط آب‌وهوایی خشک در تایلند بوده‌است.   فائو در گزارش جدید «عرضه و تقاضای غلات» پیش‌بینی خود از تولید جهانی غلات در ۲۰۲۳ را با افزایش ۹/ ۰‌درصدی نسبت به سال‌قبل به ۲‌هزار و ۸۱۵‌میلیون‌تن رسانده است؛ که‌برابر با رکورد تولید در ۲۰۲۱ است. براساس این گزارش، درحالی‌که قرار است تولید جهانی گندم نسبت به سال‌۲۰۲۲ به میزان ۶/ ۲‌درصد کاهش یابد، پیش‌بینی می‌شود که تولید کل غلات سخت به میزان ۷/ ۲‌درصد افزایش یابد و تولید ذرت به دلیل عملکرد قوی در برزیل و اوکراین به رکورد جدید ‌هزار و ۲۱۵‌میلیون تنی برسد.

براساس پیش‌بینی فائو، برای فصل زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، تولید جهانی برنج همچنان ۱/ ۱‌درصد نسبت به فصل‌قبل افزایش خواهد یافت.  مصرف جهانی غلات در فصل پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو، ۲هزار و ۸۰۷‌میلیون‌تن پیش‌بینی می‌شود که ۸/ ۰‌درصد بالاتر از سطح ۲۰۲۳-۲۰۲۲ است. همچنین پیش‌بینی می‌شود، ذخایر جهانی غلات در۲۰۲۳-۲۰۲۴، به ۸۷۸‌میلیون‌ تن برسد، درحالی‌که نسبت ذخایر جهانی غلات به مصرف، با افزایش ۲/ ۲‌درصدی به ۵/ ۳۰درصد خواهد رسید. فائو همچنین در گزارش جدید خود پیش‌بینی می‌کند که ذخایر جهانی برنج به بالاترین حد خود یعنی ۱/ ۱۹۸‌میلیون‌تن برسد.

چشم‌انداز این نهاد جهانی همچنین گویای آن است که تجارت‌‌‌‌‌‌‌‌جهانی غلات در ۲۰۲۴ -۲۰۲۳، حدود ۴۶۶‌میلیون‌تن خواهد بود. انتظار می‌رود حجم مبادلات گندم و ذرت به دلایل مختلفی از جمله کاهش صادرات از اوکراین به دلیل اختلالات تجاری مرتبط با جنگ کاهش یابد. فائو همچنین با توجه به افزایش محدودیت‌های صادراتی هند پیش‌بینی خود را برای تجارت‌جهانی برنج نسبت به ژوئیه کاهش داده‌است. به گفته فائو، اگرچه مدت این محدودیت‌ها و میزان اعمال آنها نامشخص است، اما اگر این محدودیت‌ها، طولانی شود و ال‌نینو محدودیت‌های تولید را برای صادرکنندگان آسیایی ایجاد کند، بهبود پیش‌بینی‌شده در تجارت برنج در سال‌۲۰۲۴ می‌تواند ناچیز باشد.