استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در سال‌جاری، گفت: به‌رغم مثبت‌شدن تراز تجاری کشورمان و پیش‌بینی رسیدن به شرایط پایدارتر اقتصادی و روند صعودی در ۶ماهه دوم سال‌جاری، به‌واسطه حواشی اجتماعی رقم‌خورده در امسال، این پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها محقق نشد که با توجه به تجربه مشابه در سال‌۸۸ معلوم شد این اتفاقات ناشی از سنگ‌اندازی‌‌‌‌‌‌های کشورهای متخاصم برای انحراف کشورمان از سکوی پرتاب و ریل پیشرفت بوده و لازم است در این زمینه تدابیر جدی‌‌‌‌‌‌تری صورت گیرد. سیدرضا مرتضوی جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی را یکی از ظرفیت‌های مهم استان برای رسیدن به فهم مناسب‌‌‌‌‌‌تر در حوزه اقتصادی دانست و افزود: ایده‌‌‌‌‌‌ها و پیشنهادات ارائه‌شده در این جلسات و استفاده از پتانسیل بخش‌خصوصی موجب شد، اذهان تصمیم‌گیران اقتصادی به سمت تصمیمات بهتر سوق یابد. وی در ادامه سخنان خود از اقدامات اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در جلسات کارشناسی شورا تقدیر و تشکر کرد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان اصفهان همچنین تحولات و توافق‌های اخیر بین‌المللی را نقاط قوتی برای پیشرفت دانست و تاکید کرد: با تحلیل مناسب و تلاش بیشتر می‌توان زمینه جذب سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را فراهم کرد و استان اصفهان به‌عنوان استانی پیشران در حوزه اقتصاد باید پیشرانی خود را در این حوزه نیز نشان دهد. مرتضوی همچنین گفت: با توجه به نگاه بین‌المللی حاکم بر استان و افق‌‌‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌‌‌ای ترسیم‌شده در حاکمیت، بخش‌خصوصی و دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری، لازم است تجلی اصفهان در عرصه بین‌الملل در قالب‌‌‌‌‌‌های جدیدتری که منطبق با افق راهبردی گردشگری و پیشرفت بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان باشد، ترسیم شود و با نگاهی هم افزا در تمامی بخش‌های استان می‌توان میزبانی شایسته‌ای از رویدادهای بین‌المللی داشت.

استاندار اصفهان در ادامه سخنان خود درخصوص جذب سرمایه‌گذاری در استان نیز گفت: برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در سطح استان، تمام قد ایستاده‌ایم و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. بر این اساس لازم است تمامی مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی منطبق با سیاست‌های جاری استان عمل کنند. وی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد تسهیل ملاک‌عمل استان خواهد بود، افزود: به مدیران مستقر در کرسی‌‌‌‌‌‌های ستاد تسهیل که به سیاست‌های استان بی‌توجه هستند، اجازه استمرار فعالیت نخواهیم داد.

مرتضوی تصریح کرد: در گام دوم مسائل و موانع سرمایه‌گذاری که نیازمند پیگیری در سطح ملی هستند را دنبال خواهیم کرد و لازم است مسائل موجود در هیات مقررات‌زدایی به جد پیگیری و تسریع شود.  وی با اشاره به‌وجود روابط حسنه موجود در بخش‌های مختلف بدنه دولت گفت: اکنون مسائل موجود در استان‌ها به‌سرعت به رئیس‌جمهور منتقل شده و در کمترین زمان رفع خواهد شد که لازم است برای حصول نتیجه بهتر، پیشنهادات کارشناسی بخش‌خصوصی با نگاه فراشخصی، به استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط ارائه شود. رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان گفت: با همت جمعی و تفویض اختیار از مرکز به استان بسیاری از موانع پروژه‌های حل نشده در حال رفع هستند که از جمله می‌توان به رفع موانع موجود در دستگاه‌های اجرایی در پروژه دهکده لجستیک و شهرک پوشاک اشاره کرد.

رشد اقتصادی بدون‌توجه به عرصه بین‌الملل امکان‌پذیر نیست

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای و ابراز تمایل دول خارجی مبنی‌بر سرمایه‌گذاری در ایران گفت: بر این اساس باید به‌منظور استفاده بهینه از این فرصت، پروژه‌های ملی و استانی با جدیت و عمق نظر هرچه بیشتر مورد‌توجه قرار گیرند. مسعودگلشیرازی همچنین بر‌‌گزاری پنجمین دوره از «همایش بین‌المللی علم و فناوری مصطفی» در شهریور ماه در اصفهان با پیگیری استاندار را، تدبیر درستی برای بازیابی اصفهان در عرصه بین‌الملل دانست. دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان همچنین از اهدای جایزه بین‌المللی اصفهان توسط اتاق بازرگانی با برش هوش‌مصنوعی و تحول اقتصاد دیجیتال در این همایش خبر داد و افزود: قطعا رشد اقتصادی استان بدون‌توجه به حوزه بین‌الملل محقق نخواهد شد و بر‌‌گزاری چنین رویدادهایی در استان ابزارهایی برای تحقق این مهم است.

در ادامه محمود تولایی رئیس اتاق بازرگانی کاشان با اشاره به بازدارنده‌بودن زیست‌بوم سرمایه‌گذاری در استان گفت: این در حالی است که متاسفانه تصویر بیرونی مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اصفهان وجود ندارد و برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار جدید لازم است در کنار عارضه‌‌‌‌‌‌یابی این مساله و تلطیف گلوگاه‌‌‌‌‌‌های موجود، تصویر بیرونی نیز اصلاح شود.

در پیش از دستور این نشست نیز حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اجرایی‌نشدن ماده‌۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مبنی‌بر پیش‌بینی‌پذیری سیاست‌های اقتصادی، خواستار ارجاع نظرات و پیشنهادات اعضا شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان شد. وی همچنین با اشاره به حضور کمرنگ بخش‌خصوصی در جلسات ستاد تنظیم‌بازار در سال‌جاری، از الزام به استفاده از نظرات بخش‌خصوصی در این ستاد خبر داد. فولادگر همچنین با اشاره بر تاکید مقام‌معظم رهبری بر کمک به رفع مشکلات تولیدکنندگان، از بر‌‌گزاری جلساتی متعدد در این‌خصوص و بر‌‌گزاری کارگروه‌های مشترک بین دولت و مجلس در این حوزه و امکان استفاده از پیشنهادات بخش‌خصوصی اصفهان خبر داد.  

در ادامه این جلسه مقرر شد شورای راهبری تحول در سرمایه‌گذاری استان با ریاست استاندار و دبیری اتاق بازرگانی و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نمایندگان مجلس تشکیل شود. محاسبه و پرداخت معوقات نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس با استفاده از اوراق خزانه اسلامی با درنظر گرفتن تاخیر در پرداخت و بر اساس نرخ رسمی تورم و تضمین پرداخت آن از طریق سازمان برنامه و بودجه‌و وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر مصوبات نشست پایانی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان در سال‌جاری بود.