غلامحسین شافعی در نشست هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد به بدهی سنگین وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق نیز اشاره‌ای کرد و گفت: متاسفانه پیش‌بینی آینده در کشور ما مفقود است و اصل مشکل همین‌ جاست. او با تاکید بر لزوم مطالبه‌گری بخش خصوصی برای اصلاح رویه‌های اقتصادی، بر لزوم پرهیز از رفتارهای پوپولیستی، از جنس آنچه در عملکرد سیاست‌ورزان دیده می‌شود، تاکید کرد. شافعی گفت: پارلمان بخش خصوصی تلاش دارد در مقام مشاور قوای سه‌گانه به اصلاح رویه‌ها و بنیان‌های اقتصادی کمک کند.

شافعی گفت: در این سال‌ها، تجربه نشان داده هرکجا که صدا و نظرات بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی شنیده نشده، در ماحصل کار، خسرانی به بار آمده است. به همین استناد، وظیفه داریم به هر دولتی کمک کنیم و مشاور خوبی برای نهادهای حاکمیتی باشیم و امیدواریم دولت‌ها نیز از ظرفیت ارزشمند و توان تخصصی بخش خصوصی بهره لازم را بگیرند.

شافعی عنوان کرد: ما باید در عین مطالبه‌گری، به فضای کلی و نوع دیدگاه مسوولان به بخش خصوصی نیز توجه و در این خصوص واقع‌بینانه عمل کنیم. البته نباید گفتمان را کنار گذاشت؛ بلکه باید به دنبال این باشیم که از کدام شیوه می‌توان تاثیرگذاری بیشتری ایجاد کرد. اگر راه تعامل و گفت‌وگو را ببندیم، اثر خوبی نخواهد داشت. شافعی همچنین از تدوین مجموعه‌ پیشنهادهای بخش خصوصی در زمینه آسیب‌شناسی اقتصاد کشور خبر داد و گفت: اتاق ایران در حال تدوین مجموعه‌ای از پیشنهادهای کارآمد با هدف آسیب‌شناسی‌ اقتصادی برای ارائه به دولت سیزدهم است.

رئیس اتاق ایران درباره اهمیت توجه به بحث دیپلماسی اقتصادی گفت: متاسفانه گاهی تصمیم‌سازان چنان در سیاست غرق می‌شوند که از بعضی حقایق غفلت می‌ورزند. برخلاف تصور موجود، این تعاملات سیاسی نیست که روابط کشورها را مستحکم می‌کند؛ بلکه گره خوردن منافع اقتصادی، می‌تواند استحکام‌بخش تعاملات و متضمن آینده آنها باشد. بنابراین در بسته پیشنهادی بخش خصوصی به رئیس دولت سیزدهم، درخواست کردیم تا با نگاه اقتصادی و نه از جنبه و منظر سیاسی، نسبت به انتخاب سفرا و استانداران اقدام شود.

شافعی اهلیت حرفه‌ای مدیران و وزرای اقتصادی را مقدم بر رویکردهای سیاسی آنها دانست و ابراز امیدواری کرد این مساله موردتوجه و اقدام رئیس‌جمهور بعدی باشد.

رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه در بخش اقتصادی، درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکلی اساسی داریم، تصریح کرد: تعریف ما از این بنگاه‌ها با آنچه کشورهای توسعه‌یافته تصویر می‌کنند، متفاوت است. این واحدهای اقتصادی کوچک‌مقیاس، از نگاه آنها یک حلقه از زنجیره تولید تعریف می‌شوند و از این منظر پایداری اقتصادی آنها تضمین شده است، چون تامین‌کننده نیاز تولیدی صنایع بزرگ به شمار می‌آیند.

شافعی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به‌رغم صدور مجوزهای متعدد برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، حمایت کافی از آنها صورت نمی‌گیرد و در فشار اقتصادی موجود، بخشی از این واحدها توان تاب‌آوری لازم را ندارند و تعطیلی آنها هم به معنای اتلاف سرمایه و منابع است.

رئیس اتاق مشهد متذکر شد: اگر به‌جای تسهیلات‌دهی، همین نگرش و از پی آن سیاستگذاری‌ها درخصوص ایجاد واحدهای کوچک و متوسط اصلاح شود؛ اتفاق به‌مراتب اثرگذارتری رقم خورده و از چالش‌های آتی و هدر‌رفت سرمایه‌های بیشتر جلوگیری می‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری نیز گفت: این مساله ازجمله آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشورمان است که هم در بحث ظرفیت‌های موجود و هم در موضوع جذب سرمایه‌های جدید، چالش‌زا شده است. البته امنیت بیشتر از این نظر مطرح است که سرمایه‌گذار هیچ برآوردی از آینده خود ندارد.

شافعی در ادامه درباره اهمیت ارتباط اتاق مشهد با اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) نیز سخن گفت و اذعان کرد: اتاق بازرگانی بین‌المللی به لحاظ موقعیت، از اتاق‌های بازرگانی ملی فراتر و فراگیرتر است و بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی به شمار می‌آید که هدف آن کمک به توسعه اقتصادی در سطح جهان است. این تشکل در حال تقویت ظرفیت‌های خود بوده و اگر گفت‌وگوهای برجامی به نتیجه برسد، موقعیت ما در ICC نشان‌دهنده نقش بین‌المللی‌مان خواهد بود و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده‌های ارزشمندی داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: اجلاس سالانه فدراسیون شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی جهان WFC امسال در دبی برگزار می‌شود و تصمیم داریم نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ایران نیز به این اجلاس اعزام کنیم.