رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به استحکام روابط سیاسی ایران و ایتالیا و وضعیت مناسب روابط اقتصادی دو کشور گفت: متاسفانه این روابط اخیرا تحت‌تاثیر تحریم قرار گرفته و کاهش قابل‌توجهی داشته است. او با بیان اینکه روابط گسترده‌ای میان اتاق تهران و بخش‌خصوصی ایتالیا شکل گرفته است، به برگزاری دو همایش بزرگ در سال‌های اخیر توسط اتاق تهران اشاره کرد که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور صورت گرفت.

خوانساری در ادامه افزود: امیدواریم فعالیت سفارت ایتالیا در جهتی باشد که به کمرنگ شدن اثر تحریم‌ها در روابط اقتصادی دو کشور بینجامد و رابطه بین فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی دو کشور را تسهیل کند.او در ادامه سخنان خود به معرفی اتاق بازرگانی تهران، فعالیت‌ها و جایگاه پارلمان بخش‌خصوصی پایتخت پرداخت و اضافه کرد که اتاق تهران از هرگونه همکاری با سفارتخانه ایتالیا و بخش‌خصوصی این کشور در راستای توسعه همکاری‌ها استقبال می‌کند. خوانساری افزود: با توجه به سابقه همکاری دیرینه و محکمی که بین دو کشور وجود داشته، ایتالیا شناخت مناسبی از صنعت و بازار ایران دارد و از این جهت می‌تواند از سایر رقبا جلوتر حرکت کند. اگر مساله روابط بانکی با کمک دولت‌ها تسهیل شود، قطعا همکاری‌های مشترک جهش می‌یابد و سرمایه‌ بیشتری از سوی بنگاه‌های ایتالیایی در زمینه‌های مستعد و سودآوری که در اقتصاد ایران وجود دارد، سرمایه‌گذاری می‌شود که نتیجه آن انتفاع دوجانبه است.رئیس اتاق تهران با اشاره به سفر اخیر خود به چین، عنوان کرد که سازوکاری مبنی بر تهاتر کالا بین بخش‌خصوصی دو کشور درحال بررسی و تدوین است و می‌توان برای مبادلات بین ایران و ایتالیا نیز سازوکار مشابهی تدوین کرد.

مسعود خوانساری با اشاره به تمرکز دولت و بخش‌خصوصی دو کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی گفت: اگرچه تحریم مشکلاتی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده و موجب کاهش تجارت خارجی و رشد اقتصادی شده است اما در عین حال باعث شده تا تمرکز بیشتری روی توانمندی‌های داخلی صورت گیرد و تلاش شود تا تولید داخلی رونق بگیرد و صادرات غیرنفتی افزایش یابد. به همین جهت بازارهای همسایه و منطقه در متن توجه قرار گرفته‌اند و ورود به موافقت‌نامه‌های تجاری مانند اوراسیا در دستور کار است که محقق شده. حذف تعرفه‌ها یا وضع تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و کشورهای همسایه باعث توسعه صادرات می‌شود و این قبیل توافقات می‌تواند بین ایران و ایتالیا نیز شکل بگیرد.

سفیر ایتالیا در تهران نیز در این دیدار با تقدیر از تلاش‌های اتاق تهران برای شناخت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور و برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی مانند سمینار آموزش صادرات محصولات ارگانیک به ایتالیا و اتحادیه اروپا که هفته قبل برگزار شد، گفت: از استقبال فعالان اقتصادی ایرانی از این سمینار شگفت‌زده شدم. میزان علاقه‌مندی دو طرف به توسعه روابط دوجانبه بسیار بالاست. ژوزپه پررونه افزود: شرکت‌های ایتالیایی هم‌چنان علاقه‌مند به حضور و فعالیت در بازار ایران هستند. در اغلب نمایشگاه‌هایی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، شرکت‌های ایتالیایی حضور دارند و گاهی تنها شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه هستند. همچنین می‌توانم به سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی در تبریز اشاره کنم که در صنعت تولید وسایل گرمایشی فعالیت می‌کند. یک هیات تجاری ایتالیایی هم به تازگی در ایران بود و دیدارها و ملاقات‌هایی برگزار کرد. همه اینها نشان از علاقه‌مندی ایتالیا برای حفظ و توسعه روابط با ایران دارد. او با بیان اینکه سفارت ایتالیا مشتاق به نقش‌آفرینی در بهبود روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: ما تمام نیروهای خود را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم به شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی برای کسب شناخت بهتر و عمیق‌تر از بازار دو کشور و یافتن زمینه‌های همکاری کمک کنیم. پررونه با تاکید روی ضرورت بهبود روابط بانکی بین دو کشور، عنوان کرد که ایتالیا برخلاف برخی کشورهای اروپایی، در تلاش است تا کانال‌های ارتباطی را باز نگه دارد و با وجود کنترل‌ها و نظارت‌هایی که بر روابط بانکی وجود دارد، تمام راه‌های ارتباطی را مسدود نکند و در همین رابطه به زودی یک هیات بانکی از ایتالیا به تهران خواهد آمد. او هم‌چنین با استقبال از سازوکار تهاتر کالا بین دو کشور، آن را راه‌حلی منطقی در شرایط کنونی دانست و افزود: درحال‌حاضر نیز یک شرکت در ایتالیا توسط فعالانی از هر دو کشور به ثبت رسیده که کار مشابهی را انجام می‌دهد تا مبادلات تجاری بدون نیاز به تراکنش مالی بین دو کشور انجام گیرد. این سازوکار قابلیت توسعه و گسترش دارد. ضمن اینکه امیدواریم اینستکس نیز به مرحله اجرایی برسد. پررونه بر ضرورت تداوم ارتباطات اتاق بازرگانی تهران و سفارت ایتالیا به منظور هماهنگی برای اجرای برنامه‌های مشترک و تلاش برای رفع موانع کوچک و بزرگ در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.