به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در این مراسم با اشاره به اینکه ظرفیت بندر کاسپین ۱۵ میلیون تن خواهد بود، گفت: مجتمع کاسپین با ۲۲ اسکله طراحی شده که ۵ پست آن از سوی بخش‌خصوصی ساخته می‌شود که درحال‌حاضر سه پست ساخته شده و دو پست درحال ساخت است. رضا مسرور افزود: ساخت اسکله «رو رو» در دریای خزر بسیار حائز اهمیت است و یکی از مزیت‌هایی است که در این مجتمع در اختیار تجار قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه چند سال است که با قرارگاه خاتم‌الانبیا همکاری داریم، تاکید کرد: همکاری ما با قرارگاه در ساخت موج‌شکن شرق تجربه خوبی بود و در این پروژه نیز اطمینان داریم با توجه به کیفیت اقدامات قرارگاه در اسرع وقت این اسکله تحویل خواهد شد. این درحالی است که یکی از ویژگی‌های این پروژه این است که هزینه بالایی ندارد.

وی ادامه داد: ساخت این اسکله‌ها در کنار اتصال ریل به بندر کاسپین باعث خواهد شد تا کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت کالا در این محور و به‌ویژه از چین به کشورهای اروپایی راه‌اندازی شود و اتمام این دو پروژه یک مزیت رقابتی برای کشور ما خواهد بود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه کشور نیازمند درآمد ارزی است، گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد ارزی، ترانزیت است و باید از این مزیت استفاده کنیم.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه درحال‌حاضر قرارگاه ۲۶۰ پروژه در سطح کشور دارد، گفت: این پروژه‌ها در سراسر استان‌های کشور درحال انجام هستند، ضمن اینکه همکاری قرارگاه با مناطق آزاد کشور در ساخت پروژه‌های مختلف شکل گرفته و نتیجه خوبی داشته است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت ترانزیت کشور در این پروژه افزود: در این پروژه که با منطقه آزاد انزلی به امضا رسید، حلقه مفقوده ترانزیت منطقه در این نوع اسکله‌ها تکمیل می‌شود. وی با اظهار امیدواری از ساخت این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن گفت: هلدینگ دریایی قرارگاه، ساخت این اسکله‌ها را برعهده دارد؛ ضمن اینکه توان ساخت کشتی‌های «رو رو» نیز در این مجموعه وجود دارد که در صورت نیاز ساخته خواهند شد.

اسکله‌های مزبور به طول حدود ۹۰ متر، با عرض رمپ ۲۶ متر است که دارای ۶/ ۷ هکتار پسکرانه است که اجرای این پروژه به‌صورت ترکیبی از شمع، عرشه و دلفین خواهد بود. اسکله‌های «رو رو» برای حمل خودرو و سایر محموله‌هایی طراحی شده که روی چرخ قرار دارند. اسکله «رو رو» دارای پل‌های متحرکی است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم می‌سازد. کاهش زمان و هزینه‌های حمل و نقل به‌همراه افزایش ضریب ایمنی ترانزیت کالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع اسکله‌ها عنوان می‌شود.