یارکشی سه‌جانبه در جنگ تجاری

البته در این دیدار وزیر خارجه چین تصریح کرد که درها برای مذاکره با آمریکا همچنان باز است. با آغاز سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ با وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم و همچنین ۳۴ میلیارد دلار از واردات چینی، شیپور «جنگ تجاری» را با شرکای تجاری خود،‌ به‌طور ویژه چین، به صدا درآورد. او که صنایع با تکنولوژی بالای چین را متهم به دزدی مالکیت معنوی از کسب‌وکارهای آمریکایی کرده، از پکن خواسته است با خرید بیشتر محصولات کشورش، کسری تجاری ۳۵۰ میلیارد دلاری آمریکا برابر چین را کاهش دهد.  در این دیدار، وزیر خارجه بریتانیا نیز این اطمینان را به شرکت‌های چینی داد که پس از خروج از اتحادیه اروپا درهای کشورش به‌طور کامل به روی کسب‌وکارهای خارجی باز است. به گزارش «رویترز»، انگلیس آماده می‌شود سال‌ آینده از اتحادیه اروپا خارج شود و احتمالاً چین یکی از کشورهایی است که لندن تمایل دارد پس از برگزیت با او توافق تجارت آزاد امضا کند. وانگ ایی، وزیر خارجه و دیپلمات ارشد دولت چین پس از گفت‌وگو با همتای انگلیسی خود، جرمی هانت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد هر دو کشور برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری میان یکدیگر توافق کرده‌اند. جرمی هانت نیز با اشاره به پیشنهاد چین برای گفت‌وگو پیرامون یک توافق تجارت آزاد پس از برگزیت – بدون اشاره به جزئیات آن – گفت: «این چیزی است که ما از آن استقبال می‌کنیم و بررسی‌های بیشتر را درخصوص آن انجام خواهیم داد.»

 به گزارش این خبرگزاری، درحالی‌که یک توافق تجاری با چین، پیروزی سیاسی بزرگ برای دولت بریتانیا خواهد بود، اما مذاکرات رسمی در این خصوص نمی‌تواند آغاز شود مگر اینکه بریتانیا به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود. از طرفی به‌طور معمول نتیجه دادن گفت‌وگوهای تجارت آزاد، سال‌ها زمان می‌برد.

مشاور ترامپ: هدف، انزوای چین است

لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد ترامپ و رئیس شورای اقتصاد ملی آمریکا مدعی شد توافق هفته گذشته با اروپا برای گفت‌وگو پیرامون کاهش تعرفه‌ها، به هدف خودش که انزوای چین در دعوای تجاری با آمریکا بود رسیده است. کودلو در این باره می‌گوید ژان-کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا، با پیشنهاد خرید حجم زیادی از محصولات سویای آمریکا، دونالد ترامپ را شگفت‌زده کرد. به گفته او گرچه یانکر نمی‌تواند شرکت‌های موادغذایی اروپا را وادار به خرید سویا از آمریکا کند، اما فروش این محصول به اروپا تضمین شده است. کودلو با اشاره به تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای انجام مذاکرات تجاری می‌گوید: «اگر این توافق به خوبی پیش رود – توافقی که شامل چند سطح خواهد بود – در این صورت من فکر نمی‌کنم تعرفه‌های واردات فولاد از اروپا باقی بمانند. من فکر نمی‌کنم تعرفه‌های خودرویی اعمال شود. من نمی‌خواهم به آنجا برسیم.» کودلو در گفت‌وگویی که با «سی‌ان‌ان‌» داشت، با دفاع از استفاده ترامپ از ابزار تعرفه علیه چینی‌ها اعلام کرد در نهایت ترامپ می‌خواهد هیچ تعرفه‌ای‌ در تجارت با اروپا وجود نداشته باشد. او درخصوص اعمال تعرفه‌های ترامپ می‌گوید: «شما می‌دانید اگر این تعرفه‌ها با اهداف خوب وضع شوند، همانند مورد چین، من از آنها دفاع می‌کنم. این همیشه دیدگاه من بوده است. بسیاری از تاجران نیز موافقند. چین براساس قوانین و مقررات عمل نمی‌کند و نظام تجاری جهان به‌خاطر آنها شکست خورده است.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «من امید دارم به توافق تجاری با اتحادیه اروپا برسیم. رئیس‌جمهور یک نظر دارد که من کاملا با آن موافقم. او یک تاجر تجارت آزاد است و می‌خواهد که هیچ تعرفه‌ای نباشد.»

رکود در کمین اقتصاد آمریکا

چارلز کک، کارآفرین و میلیاردر آمریکایی که با ۵۰ میلیارد دلار ثروت یازدهمین فرد ثروتمند جهان است، درخصوص سیاست‌های تجاری ترامپ ابراز نگرانی کرد و هشدار داد تعرفه‌ها و سیاست‌های حمایت‌گرایانه او، آمریکا را در معرض خطر رکود اقتصادی قرار خواهد داد. او در معدود نشستی که در جمع خبرنگاران در کلرادو آمریکا داشت درخصوص سیاست‌های تجاری ترامپ گفت: «من ایده‌ای ندارم. بستگی به درجه آنها دارد. بله، اگر این سیاست‌ها به‌اندازه کافی سخت باشند می‌توانند منجر به رکود اقتصادی شوند.»

این صحبت‌های کک پس از گردهمایی سه‌روزه حامیان مالی شبکه سیاسی محافظه‌کار او بود که در یک تفریحگاه لوکس در شهر اسپرینگ ایالت کلرادو آمریکا گرد هم آمده‌ بودند. به گزارش «فورچون» همانند گروه‌های جمهوری‌خواه سنتی دیگر این شبکه یکی از مخالفان سیاست‌های حمایت‌گرایانه و به دنبال تقویت منافع تجارت آزاد است.