رایزن بازرگانی ایران در عمان گفت: با توجه به سهولت اخذ ویزای عمان، ثبت شرکت و گرفتن اقامت و توسعه خطوط هواپیمایی بین شهرهای مهم ایران و مسقط بیش از ۲۰ هزار فعال تجاری به‌صورت انفرادی و گروهی به کشور عمان سفر کردند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در عمان، هدف اصلی تجار ایرانی از سفر به عمان را بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور عنوان کرد و گفت: مشارکت در ۱۰ پاویون ملی نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، هماهنگی ملاقات با تجار عمانی، نشست با مسوولان مناطق آزاد صحار و عمان و سازمان سرمایه‌گذاری و بانک‌های عمان، مهم‌ترین درخواست‌های فعالان تجاری ایرانی است. وی افزود: تعداد ایرانیان مقیم عمان نسبت به سال ۱۳۹۴ دو برابر شده و طی سال ۱۳۹۶ حدود ۷۵۰۰ نفر ایرانی به‌صورت انفرادی یا گروهی برای اخذ مشاوره تجاری به سفارت ایران در مسقط مراجعه کرده‌اند. رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به تصمیمات ایران و عمان به منظور ارتقای روابط اقتصادی و تجاری به سطح مطلوب اظهار کرد: نگاه تجار ایرانی به عمان به‌عنوان پایگاه مناسب برای دسترسی به بازارهای جهانی از جمله بازارهای پیرامونی و شرق آفریقا است. از این‌رو، شایسته است موانعی چون بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل کالا که از چالش‌های مهم میان دو کشور است، با حمایت دولت‌ها مرتفع شود.

سال گذشته در جریان رایزنی‌های رئیس کل بانک مرکزی و مقامات سیاسی و اقتصادی عمان، مواردی مطرح شد که نشان می داد عزم جدی برای کوچ مالی از دبی به عمان وجود دارد. مواردی نظیر «توسعه روابط بانکی ایران و عمان»، «ظرفیت عمان برای تبدیل شدن به حوزه صادرات مجدد»، «پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانک‌های ایران در عمان»، «تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران و عمان» و «بررسی سوآپ ارزی برای مبادلات بانکی» از روان‌سازی انتقال مالی بین دو کشور حکایت دارد.