افزایش تولید غلات در سال 2018

تازه‌ترین «گزارش عرضه و تقاضای فائو» علاوه بر گمانه‌زنی‌های تولید غلات در سال آینده میلادی پیش‌بینی کرده است که تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد اندکی داشته باشد. به گزارش دفتر فائو در ایران، افزایش تولید در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی، تولید جهانی دانه‌های درشت را به رقم بی‌سابقه‌ای خواهد رساند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود تولید گندم به‌دلیل حجم پایین‌تر برداشت محصولات در آمریکا، افت اندکی داشته باشد. تولید جهانی برنج نیز عمدتا ثابت باقی خواهد ماند.

پیش‌بینی‌های اخیر فائو نشان می‌دهند که فرآوری جهانی غلات رشدی یک درصدی داشته و در پایان سال زراعی ۲۰۱۸ نیز سطح ذخایر غلات به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد یافت. ذخایر جهانی برنج و دانه‌های درشت نیز رکورد جدیدی را ثبت خواهند کرد. این درحالی است که تولید گندم تاکنون رکوردهای قبلی را جابه‌جا کرده است. حجم انبوه صادرات منجر به تداوم رقابت در این حوزه طی سال‌جاری میلادی شده و برآوردها درباره حجم تجارت جهانی ذرت و برنج، کاهش تجارت گندم را جبران خواهند کرد.

براساس گزارش دیگری از فائو، بهای جهانی مواد غذایی در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) در پی افزایش تولید لبنیات روند نزولی داشته و نسبت به رقم بی‌سابقه اوایل سال ۲۰۱۱ به میزان ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه اکتبر به رقم متوسط ۴/ ۱۷۶ واحد رسید که ۳/ ۱ درصد کمتر از ماه سپتامبر(۱۰ شهریور تا ۹ مهر) بوده؛ اما نسبت به ماه مشابه (اکتبر) در سال گذشته ۵/ ۲ درصد بالاتر است. شاخص بهای مواد غذایی فائو، تغییرات بین‌المللی قیمت سبد غذایی را به‌صورت ماهانه رصد می‌کند. شاخص بهای لبنیات فائو در ماه گذشته میلادی (اکتبر) ۲/ ۴ درصد افت کرده و برای اولین بار از ماه مه (۴ اردیبهشت تا ۵ خرداد)تاکنون کاهش یافته است.

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز با توجه به کاهش قیمت‌های روغن پالم و سویا به‌دلیل چشم‌انداز مثبت تولید، نسبت به ارزش ثبت شده در ماه سپتامبر ۱/ ۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. تضعیف ارز رایج برزیل، بزرگ‌ترین صادرکننده شکر و نیز چشم‌انداز تولید بیشتر محصول چغندر در اتحادیه اروپا و نیز فدراسیون روسیه، کاهش ۷/ ۰ درصدی شاخص بهای شکر فائو را در پی داشته است. شاخص بهای گوشت فائو نیز به‌دلیل افزایش صادرات گوشت و نیز افت تقاضا، کاهش یافته است. شاخص بهای غلات فائو به‌رغم کاهش کلی قیمت گندم، به‌دلیل افزایش بهای برنج ۴/ ۰درصد رشد داشته است.