البته حدود صد سال از تعطیلی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان می‌گذرد. اما پارلمان بخش‌خصوصی به منظور توسعه روابط خود با روسیه، در صدد احیای آن برآمده و در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع با الگوی معماری ایرانی در دو طبقه، این سرا را مجددا فعال ساخته است. سرای تجاری ایرانیان در آستراخان با محوریت اتاق گیلان راه‌اندازی شده است. شهر بندری آستراخان در دهانه رودخانه ولگا و دریای خزر قرار دارد و یک شاهراه آبی و زمینی است.

در مراسم گشایش سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: گشایش این مرکز، حرکت جدیدی در مسیر فعلی رابطه ایران و روسیه است و افق جدیدی در روابط تجاری و اقتصادی ایران با روسیه می‌گشاید. این مرکز موجب فعال شدن تجارت کلیه کشورهای ساحلی دریای خزر خواهد شد؛ برآوردها نشان می‌دهد کشورهای حوزه دریای خزر می‌توانند حدود ۷۰ درصد از نیازهای مشترک را در تجارت با یکدیگر تامین کنند؛ اما متاسفانه فعلا این میزان حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد است و نشان می‌دهد هنوز از ظرفیت‌های قابل توجه خود استفاده نکرده‌ایم.

در ادامه الکساندر ژیلکین، استاندار آستراخان گفت: امروز سرای تجاری ایرانیان احیا شد و مطمئن هستیم این سرای تجاری موفق می‌شود و در آینده نزدیک روابط ایران و روسیه به‌سرعت رشد می‌کند. مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به اینکه افتتاح این مکان در راستای پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور است، تصریح کرد: فعلا توجه ویژه‌ای برای احیای کریدور شمال - جنوب وجود دارد و هفته جاری نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ایران سفر می‌کند که مربوط به همین کریدور است. او همچنین گفت که ایده‌های مربوط به گردشگری حوزه دریای خزر نیز درحال عملی شدن است.

در ماه دسامبر نیز همایش بزرگی با همکاری وزارت توسعه قفقاز روسیه در منطقه قفقاز برگزار می‌شود و امیدواریم بخش تجاری به‌صورت جدی در آن شرکت کنند. هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق گیلان نیز در مراسم افتتاح سرای تجاری ایرانیان گفت: این سرای تجاری که دفاتر نمایندگی ۱۴ اتاق تجاری استان‌های ایران را در خود جای داده است، در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مؤثر باشد. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم به همراه معاون وزیر صنایع روسیه از سرای تجاری ایران در آستراخان بازدید کرد. در بازدید مجتبی خسروتاج از این مرکز با هیات رئیسه تعدادی از اتاق‌های بازرگانی استان‌های کشور، روش‌های مختلف بازاریابی محصولات ایرانی، محاسن و معایب هر یک از این روش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.