حمایت دولت چین از یوآن با انتشار اوراق قرضه

دومین اقتصاد بزرگ جهان در دوران پسا‌کرونا با بحران‌های اقتصادی بسیاری مواجه شد. از جمله این چالش‌ها در این دوران می‌توان به بدهی دولت‌های محلی، مشکل تقاضای داخلی توسط خانوارها، فرسودگی بخش املاک و مستغلات، افزایش رقابت و صادرات، بیکاری بالا و در نهایت ناکافی بودن تقاضای کل در این کشور اشاره کرد که در بلندمدت به کاهش رشد اقتصادی چین منجر خواهد شد. در این راستا برای بهبود این اوضاع دولت قصد دارد تا اوراق قرضه بلندمدت را با سررسیدهای ۲۰ و ۵۰ساله در ۲۴ مه و ۱۴ ژوئن منتشر کند. این اقدام دولت چین چهارمین مرتبه‌ای است که در ۲۶ سال اخیر به چشم می‌خورد. در این باره وزارت دارایی چین اعلام کرد که این انتشار در اوراق ۲۰ ساله، ۳۰۰ میلیارد یوآن، اوراق ۳۰ ساله، ۶۰۰ میلیارد یوآن و اوراق ۵۰ ساله، ۱۰۰ میلیارد یوآن خواهد بود و تا زمان فروش کامل اوراق‌ ۳۰ ساله این روند ادامه خواهد داشت.

البته این نهاد آمار مشخصی از اوراق قرضه فروخته شده منتشر نکرد، اما در این باره تاکید کرده که اوراق قرضه دولتی ۳۰ ساله به ارزش ۴۰ میلیارد یوآن (۵.۵ میلیارد دلار) را در روز جمعه با هدف جمع‌آوری یک تریلیون یوآن (۱۳۸ میلیارد دلار) منتشر خواهد کرد.دینگ شوانگ، اقتصاددان ارشد چین در خصوص این عملکرد بیان کرد: «انتشار این اوراق راه را برای دستیابی چین به رشد ۵ درصدی باز خواهد کرد. گفتنی است که صادرات همچنان نقطه روشن اقتصاد چین به شمار می‌رود، اما با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و همچنین تنش‌های چین با شرکای تجاری بزرگ، صادرات را در خطر انداخته است.

از سوی دیگر برای حمایت از تقاضای داخلی باید با استناد به فشار مدام بر یوآن، باید به محرک‌های مالی بیشتری متکی بود.» در راستای این اقدام، لی کیانگ، نخست‌وزیر چین از مقامات این کشور خواست تا این اوراق را در خصوص حمایت از استراتژی‌های ملی به کار گیرند. در این میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز نسبت به انتشار اوراق واکنشی مثبت نشان دادند و نگرانی آنها در مورد افزایش بدهی دولت کاهش یافت.