2 copy

به عقیده برخی از کارشناسان بازار دلار، شرایط معاملات به گونه‌ای نیست که دلار پتانسیل حضور زیر مرز 50 هزار تومانی را داشته باشد. همچنین‌ این افراد بر این باورند که افت بیشتر نرخ دلار به تمایل بازارساز بستگی دارد و این نهاد در صورت نیاز می‌تواند با افزایش سطح عرضه خود در بازار باعث بازگشت نرخ اسکناس آمریکایی به زیر سقف 50 هزار تومانی شود. اما اکنون کاهش دامنه نوسان دلار را می‌توان به عنوان نشانه‌هایی از کریدور جدید این ارز دانست. این کریدور که سطوح قیمتی نیمه نخست کانال 50 هزار تومانی است می‌تواند در روز‌های آتی محل نوسان شاخص بازار ارز باشد. بازار سکه و طلا در روز گذشته سبز بود. نرخ سکه طلا طرح جدید‌ در عصر دیروز 100 هزار تومان رشد کرد و در رقم 28میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.

استپ دلار تهران

دیروز چهارشنبه یکم آذرماه بازار ارز غیررسمی کشور شاهد افت قیمت برخی ارز‌ها و ثبات برخی دیگر از آنها بود. به‌طور مثال قیمت دلار آزاد که در بازار عصر روز سه‌شنبه در رقم 50 هزار و 200 تومان از حرکت ایستاده بود، در طول معاملات دیروز در همان محدوده نوسان کرد و در نهایت بدون تغییر نسبت به نرخ پیشین ثبت شد. نرخ پوند نیز در بازار دیروز تغییری نسبت به قیمت قبل نداشت و در رقم 63 هزار تومان نوسان کرد. اما این در حالی است که نرخ یورو روز گذشته کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس اروپایی که در بازار روز سه‌شنبه روی رقم 55 هزار تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته افت قیمتی 250 تومانی را تجربه کرد و در رقم 54 هزار و 750 تومان به فروش رسید. در این میان قیمت دلار رسمی نیز در بازار روز نخست آذر افزایشی بود. نرخ دلار بازار متشکل که اکنون به عنوان یکی از نرخ‌های مرجع بازار شناخته می‌شود در بازار دیروز نوسانی 55 تومانی را ثبت کرد و در رقم 41 هزار و 733 تومان فروخته شد.

تابلو‌های سبز بازار سکه

برخلاف روند منفی بازار ارز در روز گذشته روند نرخ‌ها در بازار سکه و طلا افزایشی بود. تمام سکه طرح جدید دیروز عصر 100 هزار تومان گران‌تر از نرخ پیشین در رقم 28میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید. نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در بازار روز گذشته در کانال 5 میلیون تومانی محاسبه شد. دیگر برادران خانواده سکه اما روندی سبک‌تر از سکه طرح جدید را تجربه کردند. هر یک از این قطعات طلایی دیروز 30 هزار تومان رشد کرده و در ارقام 15 میلیون و 100 هزار تومان برای نیم سکه و 10 میلیون و 100 هزار تومان برای ربع معامله شدند. افزایش بهای جهانی اونس طلا را می‌توان از جمله دلایل رشد نسبی سکه در بازار تهران دانست.