9 copy

به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی بازار تهران یکی از دلایل مهم کاهش شدت نوسانات ارزی و حضور دلار در محدوده مشخص ماه رمضان است؛ چرا که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از روند بازار ارز در سال‌های گذشته مشاهده می‌شود که عموما در طول روز‌های ماه مبارک رمضان حجم معاملات ارزی افت نسبی داشته و بازار در شرایط کم تحرک قرار می‌گیرد. البته از جمله دیگر دلایل کانال‌سازی دلار در روز‌های اخیر می‌توان به عدم انتشار اخبار سیاسی جریان‌ساز اشاره کرد. در نهایت قیمت هر برگ دلار غیررسمی در معاملات بازار روز یکشنبه با حدود 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 50 هزار و 650 تومان رسید. با افت نرخ دلار در روز گذشته سکه نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و در پله‌های نخست کانال 31 میلیون تومانی ایستاد.

نوسان کاهشی بازار ارز

دیروز یکشنبه 20 فروردین ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات بازار آزاد ارز تهران کاهشی بود. هر برگ دلار آزاد که نخستین روز کاری هفته را افزایشی پشت سر گذاشته و در رقم 51 هزار تومان به فعالیت خود پایان داده بود، روز گذشته فعالیت خود را در رقم 51 هزار و 200 تومان آغاز کرد. اما در ادامه معاملات روز گذشته روند نرخ ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد. به‌صورتی که در معاملات ظهر روز یکشنبه قیمت دلار مجددا به کانال 50 هزار تومان بازگشت. در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 650 تومان رسید. البته روند کاهشی مذکور در پایان معاملات نقدی و در بازار فردایی ادامه داشت و قیمت این ارز در ساعات پایانی روز گذشته به پله‌های نخست کانال 50 هزار تومانی رسید. روز گذشته دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران نیز در جریان نوسانات کاهشی قرار گرفتند. هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند در پایان معاملات روز گذشته به ترتیب با 990 تومان و هزار و 130تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام 54 هزار و 770 تومان برای یورو و 62 هزار و 570 تومان برای پوند معامله شدند.

سکه به سمت کانال 30؟

روز گذشته در راستای افت نرخ ارز در بازار تهران، قیمت سکه طلا نیز کاهشی شد و هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 390 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 31 میلیون و 290 هزار تومان رسید. نرخ حباب سکه ضرب امامی در بازار روز گذشته حدود 7 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه شد.