3

به عقیده بسیاری از فعالان ارزی و با توجه به سیگنال‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های بازارساز، عامل اصلی عدم موفقیت روند‌های افزایشی دلار تقویت ارز ملی با سیاست‌های ارزپاشی بانک مرکزی بوده است. در این میان از تاثیر فعالیت بازار‌های موازی فروش ارز همچون بازار معاملات توافقی در جهت تامین بخش قابل توجهی از حجم تقاضای موجود در معاملات ارزی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 170 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 32 هزار و 820 تومان رسید. اما در روز سبز معاملات بازار دلار، قیمت سکه طلا که خود تابعی از نرخ دلار آزاد است کاهشی شد و به رقم 14 میلیون و 930 هزار تومان رسید.

دیروز چهارشنبه 27 مهر ماه روند قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 150 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 32 هزار و 800 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه روز نرخ این ارز مجددا دچار نوسانات افزایشی شد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات نقدی روز چهارشنبه در سطح قیمتی 32 هزار و 820 تومان به فعالیت خود پایان داد.

از روز‌های ابتدایی مهر ماه تاکنون این 18 روز متوالی است که نرخ دلار آزاد در کانال 32 هزار تومانی معامله می‌شود. در این میان قیمت ارز مذکور در تاریخ‌های 10 و 24 مهر ماه تحرکات افزایشی به سمت کانال 33 هزار تومانی داشت که هر دو این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

در همان روز‌های انتهایی دهه نخست مهر ماه نیز سیگنال‌هایی در زمینه افزایش قابل توجه حجم عرضه بانک مرکزی به معاملات رسمی بازار تهران منشتر شد که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این امر مهم‌ترین عامل عدم حضور طولانی‌مدت قیمت شاخص ارزی در سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی است. در نهایت به‌نظر می‌رسد پس از کشمکش‌های بسیار، فعالان بازار و نهاد بازار‌ساز بر روی حضور دلار در پله‌های انتهایی کانال 32 هزار تومانی توافق کردند.

برخلاف بازار دلار نرخ سکه طلا در معاملات روز چهارشنبه کاهشی بود. نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز چهارشنبه با حدود 20 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 14میلیون و 930 هزار تومان رسید.