‌‌به گزارش الجزیره، شاخص بورس ابوظبی روز جمعه به دلیل‌‌ هراس از اینکه جنگ در نوار غزه منجر به درگیری منطقه‌‌ای گسترده‌‌تر شود به پایین‌ترین سطح خود در ۱۵ ماه گذشته سقوط کرد و این در حالی است که شاخص بورس دبی پایین‌ترین سطح خود را در چهار ماه گذشته ثبت کرد. شاخص ابوظبی ۱.۳ درصد سقوط کرد و برای سومین جلسه متوالی زیان خود را افزایش داد. سهام شرکت هلدینگ آلفا ظبی ۶.۹ درصد از دست داد و سهام First Abu Dhabi Bank (نخستین بانک ابوظبی) که بزرگ‌ترین بانک در امارات است، ۲.۴ درصد سقوط کرد. شاخص اصلی در دبی نیز ۱.۵ درصد سقوط کرد و برای سیزدهمین جلسه متوالی زیان را افزایش داد و اکثر سهام در محدوده منفی معامله شدند.

سهام امارات بانک ‌NBD، بزرگ‌ترین بانک در دبی، ۳.۸ درصد سقوط کرد و سهام شرکت امارات مرکزی سیستم‌های خنک‌کننده ۵.۴درصد سقوط کرد. بر اساس داده‌های بورس لندن، شاخص دبی بیشترین کاهش هفتگی را از ۱۳ مه ‌۲۰۲۲ به ثبت رساند و ۵.۴ درصد از دست داد در حالی که شاخص ابوظبی به صورت هفتگی ۱.۹ درصد کاهش یافت. جورج پاول، مدیرکل شرکت Capex.com در خاورمیانه، گفت: با ادامه اصلاحات قیمت، ریسک گریزی همچنان بر بازار سهام دبی تاثیر می‌گذارد. او افزود: ‌اگرچه اقتصاد محلی بر پایه‌های محکمی باقی‌مانده است، نگرانی‌‌ها در مورد وضعیت ژئوپلیتیک‌ می‌تواند عامل منفی مهمی برای بازار باقی بماند‌. بافل گفت: ابوظبی ممکن است شاهد تشدید فشار فروش توسط سرمایه‌گذاران باشد، اما همان زمان، قیمت‌های بالاتر نفت و عوامل بنیادی قوی داخلی می‌تواند به محدود کردن ضرر کمک کند.

قیمت نفت روز جمعه بیش از یک درصد افزایش یافت، زیرا بیم آن می‌رود که گسترش منطقه‌ای جنگ در غزه منجر به اختلال در عرضه نفت‌خام شود. روز جمعه نفت‌خام برنت ۱.۲۴ درصد افزایش یافت و به ۹۳.۵۳ دلار در هر بشکه رسید. در این روز شاخص سهام در بیشتر بازارهای بورس خلیج فارس به دلیل ترس از گسترش درگیری در منطقه کاهش یافتند، زیرا شاخص عربستان سعودی ۰.۶ درصد و شاخص قطر ۱.۵ درصد کاهش یافت. در خارج از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شاخص اصلی بورس اوراق بهادار مصر ۲.۳ درصد کاهش یافت. /فارس