در معاملات امروز یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال در ۱۳۲ هزار و ۴۶۰ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۹۹۸ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۶۲ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۸۴ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور سه هزار و ۸۰۰ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲ هزار و ۸۸۰ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز پنج هزار و ۱۰۵ واحد پایین آمد.

در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، وبملت (بانک ملت)، رمپنا (مپنا)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جا گذاشتند. در مقابل، فخوز (فولاد خوزستان) و فایرا (الومینیوم ایران) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

** صدر نشینی گروه بانکی

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 575 میلیون سهم به ارزش 808 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش 475 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 402 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 363 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 332 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** عقبگرد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 38 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 777 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از 567 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 373 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را کاهش دادند.

افت شدید بهای نفت که به سقوط به کانال 60 دلاری منجر شد، کاهش بهای ارز و نگرانی از وضعیت صادرات شرکت ها سبب شده است در روزهای اخیر فضای منفی بر روند معاملات بازار بورس چیره شود.

بازار بورس ایران، با نرخ ارز و بهای نفت ارتباط مستقیم دارد؛ به طوری که رشد قیمت ارز و نفت در بازارهای جهانی شرکت های مرتبط با آنها را که سهم زیادی از بازار سرمایه کشورمان دارند تحت تاثیر قرار داده و شاخص بورس را افزایش می دهد و برعکس.

روند کاهشی بهای ارز و همچنین افت شدید قیمت نفت در روزهای اخیر باعث ایجاد تردید در تداوم سودآوری شرکت های ارزمحور بازار سرمایه مانند شرکت های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.