شرکت های پتروشیمی و فلزی در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند وبر این اساس نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین نقش را در رشد شاخص بازار سرمایه ایفا کردند.

برپایه معاملات امروز ۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در ۱۳۸ هزار و ۸۲۰ نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۷۹۷ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۵۱ واحد رشد داشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۷۸ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز ۲ هزار و ۹۳۶ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۲ هزار و ۱۷۶ واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و ۶۲۱ واحد افزایش یافت.

** گروه فلزات اساسی در صدر معاملات

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۱۷۴ میلیون سهم به ارزش ۷۰۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه فرآورده های نفتی به ارزش ۶۱۵ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۶۱۵ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه بانک ها نیز با معاملاتی به ارزش ۲۶۵ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رکورد شکنی فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۴۱ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۵۶۸ واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۷۸۲ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

برپایه معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.