بازار بورس پس از بازار هیجانی دیروز که به کاهش بیش از سه هزار واحدی شاخص منجر شد، روندی آرام و و منطقی در پیش گرفت و توانست اندکی رشد کند.

در معاملات امروز سه میلیارد و ۷۴۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال در ۱۶۸ هزار و ۵۷۷ نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۰۶ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۲۷ واحد رشد داشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۶۱ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و ۶۹۶ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۲۱۰ واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز ۲ هزار و ۸۹۵ واحد افزایش یافت.

بر این اساس در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وبلمت (بانک ملت)، پارس (پتروشیمی پارس) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

** گروه فلزات اساسی در صدر معاملات

گروه بانک ها در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۶۴۲ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه اطلاعات و ارتباطات با دادوستدی به ارزش ۶۰۳ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۵۳۱ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد ۶ واحدی آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۶ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۵۵۶ واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۵۶۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از ۲ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای شراز (پالایش نفت تبریز)، ذوب (ذوب آهن) و خراسان (پتروشیمی خراسان) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بالاترین تاثیر منفی را داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.