در معاملات امروز سه میلیارد و ۶۱۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال در ۲۰۵ هزار و ۱۹۷ نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۱۷ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۵۴۷ واحد رشد داشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۳۸۶ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز ۴۵۶ واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۶۳۶ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۵۴ واحد افزایش یافت.

بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس( هلدینگ خلیج فارس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۱۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه بانک ها به ارزش یک هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۹۹۱ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش ۷۱۴ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فنی و مهندسی نیز با معاملاتی به ارزش ۴۴۶ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۲۱ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۵۸ واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۸۰۱ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از ۶ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

برپایه معاملات امروز نماد مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر مثبت و ذوب (ذوب آهن)، شراز (پالایش نفت شیراز) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) تاثیر منفی عمده را بر شاخص فرابورس داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.