گرچه تورم کل در این منطقه نزولی بود، اما در مقابل تورم هسته (بدون احتساب مواد خوراکی و انرژی) در روند صعودی قرار گرفت و شاهد رشد ۲/ ۰ واحد درصدی بود. قابل ذکر است که تورم کل این منطقه در ماه اخیر از برآوردها مبنی بر ۴/ ۵ کمتر کاهش یافت. شواهد نشان می‌دهد که علاوه بر منطقه یورو، تورم نقطه‌به‌نقطه در بریتانیا نیز در روند نزولی قرار گرفته و از پیش‌بینی‌ها بیشتر کاهش یافته است. بر این اساس تورم هسته در این منطقه که در ماه گذشته با رقم ۱/ ۷ درصدی که بالاترین سطح ۳۱ ساله بود با افت ۲/ ۰ واحد درصدی در سطح ۹/ ۶ درصدی متوقف شد. اقتصاددانان مربوطه، با استناد به داده‌های مذکور اعلام کردند که گزارش تورمی ماه ژوئن این سیگنال را به مقامات بانک مرکزی می‌دهد که بهره باید بیش از ۴ درصد افزایش یابد.

11 copy

داده‌های تورمی منطقه یورو

با کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم هسته در ماه ژوئن برخی از تحلیلگران در تلاش هستند تا با بررسی نوسانات قیمتی کالاها و خدمات علل کاهش تورم کل و در مقابل رشد تورم هسته را مورد بررسی قرار دهند. آنها در ادامه تاکید کردند که مهم‌ترین عامل کاهش تورم را باید کاهش هزینه‌های انرژی دانست. هزینه‌های این بخش از منفی 8/ 1 درصد به منفی 6/ 5 درصد در ماه ژوئن رسید. در مقابل قیمت مواد غذایی و کالاهای صنعتی غیر انرژی نیز کاهشی شدند. بر این اساس هزینه‌های مواد غذایی از 7/ 13 به 6/ 12 درصد تنزل یافت. اما در مقابل هزینه‌های بخش خدمات افزایش یافت و از سطح 5 درصدی به 4/ 5 درصد صعود کرد. شواهد نشان می‌دهد که علاوه بر بخش خدمات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل نیز افزایشی بوده است. در نتیجه عوامل مذکور تورم ماهانه در این منطقه نیز رشد 3/ 0 واحد درصدی را تجربه کرد.

داده‌های تورمی بریتانیا

گزارش تورمی بریتانیا در ماه ژوئن حاکی از آن است که شاخص قیمت مصرف‌کننده در این منطقه از پیش‌بینی‌های مبنی بر 2/ 8درصد بیشتر کاهش یافت و به سطح 9/ 7 درصدی رسید. این کشور نیز مانند منطقه یورو کاهش تورم خود را مدیون کاهش هزینه‌های انرژی است. بر این اساس هزینه‌های این بخش از 4/ 8درصد به 2/ 3 درصد کاهش یافت. بر این اساس، تورم هسته نیز از بالاترین نرخ خود از سطح 1/ 7 درصدی به 9/ 6 درصد تنزل یافت. این درحالی است که هزینه‌های مواد غذایی نیز شاهد افت یک درصدی بود و به سطح 3/ 17درصد رسید. در این میان از کاهش 2/ 0واحد درصدی هزینه‌ها در بخش خدمات نیز نباید غافل شد. طبق گزارش ارائه شده از سوی اداره آمار ملی این کشور تورم ماهانه در ماه ژوئن با افزایش 1/ 0 درصدی رو‌به‌رو شده است.

سیگنال تورمی به سیاست‌های انقباضی

با توجه به عوامل مذکور برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه چنین استدلال می‌کنند که یکه‌تازی تورم هسته در منطقه یورو و همچنین کاهش تورم این منطقه کمتر از پیش‌بینی‌ها، این سیگنال را به مقامات بانک مرکزی می‌دهد که باید شارژ مجدد بهره را در دستور کار قرار دهند. البته برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا نشست بانک مرکزی منتظر ماند.