6 copy

 آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار کار آمریکا از کاهش یک درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه و افت 5/ 0 درصدی تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) در ماه ژوئن حکایت دارد. بر این اساس تورم کل و تورم هسته از پیش‌بینی‌ها کاهشی‌تر شد و به ترتیب به سطح 3 و 8/ 4 درصدی رسید. به گفته برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه، تورم ایالات متحده که در ماه ژوئن برای دوازدهمین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفته است، تا اواخر سال 2023 شاهد تورم 2 درصدی خواهد بود. آنها با استناد به چنین سناریویی تاکید کردند که تورم کل با سطح 3 درصدی و تورم هسته با 8/ 4 درصد توانایی ایستادگی در برابر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو را خواهند داشت. در پی این عملکرد احتمالی، شاخص دلار واکنش منفی خود را اعلام کرد و با سقوط به کانال 101 واحدی، راه را برای رشد بازارهای جهانی از جمله بیت‌کوین و طلا باز گذاشت.

ارقام تورمی

شواهد گویای آن است که تورم ایالات متحده در ژوئن 2023 برای دوازدهمین ماه متوالی از ژوئن 2022 در مسیر نزولی قرار گرفته و از 1/ 9 درصد به 3 درصد رسیده است. داده‌ها بیان می‌کند که شیب کاهشی تورم نقطه‌به‌نقطه به تورم هسته نیز سرایت کرده و هزینه‌های این بخش را 5/ 0 واحد درصد کاهش داده است. برای درک بهتر این ارقام باید نوسانات قیمتی را در بخش کالا و خدمات مورد بررسی قرار داد. در این میان باید به دو محرک اصلی کاهش تورم از جمله کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و انرژی اشاره کرد.

 پژوهش‌ها حاکی از آن است که هزینه‌های انرژی در ماه اخیر حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داد و از منفی 7/ 11 درصد به منفی 7/ 16 درصد رسید. از سوی دیگر هزینه‌های مواد غذایی نیز با افت یک درصدی رو‌به‌رو شد و توانست به سطح 7/ 5 درصدی دست یابد.

 همچنین هزینه‌ها در بخش خدمات نیز با کاهش 6/ 0 واحد درصدی رو‌به‌رو شد و سطح 7/ 5 درصدی را به ثبت رساند. در این میان هزینه‌های مسکن نیز با افت 2/ 0واحد درصدی مواجه شد و از 8 درصد به 8/ 7درصد رسید. آمارها نشان می‌دهد در پی کاهش هزینه‌ها در ماه اخیر تورم نقطه‌به‌نقطه از پیش‌بینی‌ها مبنی بر 1/ 3 درصد بیشتر کاهش یافت و در سطح 3 درصدی متوقف شد. از سوی دیگر تورم هسته نیز که مقاومت آن در کانال 5 درصدی به چالش اصلی مقامات فدرال رزرو تبدیل شده بود، از سطح 3/ 5 درصدی به 8/ 4 درصد تنزل یافت. اقتصاددانان با استناد بر آمار فوق، اعلام کردند که گزارش تورم آمریکا این سیگنال را می‌دهد که کمیته بازار باز فدرال رزرو در اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی خود محتاطانه‌تر عمل کند. آنها در راستای این موضوع تاکید کردند که امکان توقف کامل سیاست‌های انقباضی با توجه به بالا بودن تورم هسته نسبت به تورم هدف‌گذاری شده، امکان‌پذیر نخواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که این نهاد از افزایش 5/ 0 واحد درصدی بهره در اواخر سال به 25/ 0 واحد درصد رضایت دهد. در این میان شاخص دلار با توجه به روند احتمالی عملکرد فدرال رزرو در ماه‌های آتی بلافاصله پس از مشاهده سطح 3 درصدی تورم در مسیر نزولی قرار گرفت.

استقبال بازارها از تورم آمریکا

داده‌های تورمی این سیگنال را به دلار جهانی می‌دهد که اقدامات ضد تورمی فدرال رزرو رو به پایان است و این شاخص باید به کانال سابق خود قبل از شروع سیاست‌های انقباضی گردد. از این‌رو این شاخص واکنش منفی خود را با سقوط به کانال 100 واحدی در ساعت 18 به وقت تهران اعلام کرد و جان تازه‌ای به بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین بخشید. بنابراین طلا به میانه کانال 1900 دلاری هدایت شد و بیت‌کوین نیز در حال صعود به کانال 31 هزار دلاری است.