17 copy

 به عقیده برخی از تحلیل‌گران اقتصادی بازار ارز تهران روند افزایشی دلار به دلیل تغییر فاز انتظارات معامله‌گران روی داده و زمان استراحت شاخص‌های ارزی به پایان رسیده است. در این میان برخی دیگر از کارشناسان ارزی عقیده دارند دلار در حال جبران عقب‌افتادگی خود از دیگر بازار‌های سرمایه است. بررسی‌ها حاکی از آن است که شاخص کل بورس کشور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 20 درصد رشد داشته که این میزان در نرخ دلار آزاد 10 درصد و برای سکه طلا طرح جدید تنها حدود 6 درصد بوده است. در نهایت نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 950 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به کانال 52 هزار تومانی وارد و در رقم 52 هزار و 600 تومان معامله شد.

عبور دلار از مرز مقاومت 52 هزار تومانی

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی از محدوده کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی خارج شد. پس از 22 روز نوسان نرخ دلار غیر‌رسمی در کریدور آرامش، بالاخره سمت و سوی انتظارات معامله‌گران تغییر کرد و زمان استراحت بازار ارز به سر رسید. اما این در حالی است که تغییر فاز دلار در راستای انتشار خبر جدید صورت نگرفت و به نوعی می‌توان گفت که شاخص ارزی در بی‌خبری افزایشی شد. برخی از کارشناسان بر این باورند که روند افزایشی جدید دلار در راستای هماهنگی با دیگر بازار‌های سرمایه صورت گرفته است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که روند بازار‌های مختلفی همچون بورس، ارز و سکه در بلندمدت همگرا هستند. در سال جاری نیز بازار سهام کشور رشد قابل قبولی را تجربه کرده به‌صورتی که از ابتدای معاملات فروردین ماه تاکنون حدود 20 درصد رشد داشته است.

اما در سوی دیگر این رقم برای اسکناس آمریکایی حدود 10 درصد بوده که کارشناسان با اتکا به همین مساله از روشن شدن موتور بازار ارز جهت جبران عقب‌ماندگی خود سخن می‌گویند. در نخستین معاملات روز پنج‌شنبه 7 اردیبهشت ماه هر برگ اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات روز کاری قبل فعالیت خود را در رقم 51 هزار و 650 تومان آغاز کرده بود با ورود به کانال بالاتر در سطوح قیمتی ابتدای کانال 52 هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات ارزی روز پنج‌شنبه روند افزایشی دلار شدت بیشتری به خود گرفت و نرخ این ارز به نیمه‌های کانال مذکور رسید. در نهایت نیز با حدود 950 تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 52 هزار و 600 تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

اما این پایان نوسانات افزایشی دلار آخر هفته نبود. با به پایان رسیدن معاملات نقدی، فعالان فردایی دلار فشار افزایشی جدیدی به بازار وارد کردند به صورتی که ارقام مطرح شده جهت معاملات فردایی دلار در عصر روز پنج‌شنبه حوالی مرز 2 کانال 52 و 53 هزار تومانی نوسان می‌کرد. کارشناسان بر این باورند که با شروع معاملات در هفته جدید بخشی از افزایش قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته به عنوان اصلاح نرخ شاخص ارزی جبران خواهد شد، اما به عقیده این افراد از دست رفتن مرز مقاومت 52 هزار تومانی را می‌توان سیگنالی در راستای آغاز نوسانات بازار ارز دانست.