11 copy

 اداره آمار کار آمریکا با انتشار داده‌های تورمی در ماه مارس، دومین گزارش مطلوب اقتصادی این منطقه را پس از شرح ارقام شغلی در ماه مذکور رقم زد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که شاخص قیمت مصرف‌کننده با کاهش 8/ 0 واحد درصدی رو‌به‌رو خواهد شد و تورم را به 2/ 5 درصد می‌رساند. اما شواهد نشان می‌دهد که این ارقام از پیش‌بینی‌ها فرار‌تر رفت و تورم با کاهش یک درصدی از سطح 6 درصد در ماه فوریه به 5 درصد در ماه مارس رسید.

این سطح از تورم، پایین‌ترین نرخ از مه سال 2021 به شمار می‌رود. این امر گرچه خشنودی مقامات این منطقه را به دنبال داشت، اما با روند صعودی هزینه‌ها در بخش مسکن و در پی آن افزایش 1/ 0 واحد درصدی تورم هسته، آنها را نگران و برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی آماده می‌کند. اما سوال این است که با توجه به داده‌های اقتصادی اخیر در ایالات متحده، سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال باید به پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران استناد کرد. آنها معتقدند که یکه‌تازی هزینه‌ها در بخش مسکن و همچنین شیب صعودی تورم هسته می‌تواند نگران‌کننده باشد، بنابراین اکنون نباید کمیته فدرال رزرو از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند تا تورم 2 درصدی تا اواخر سال جاری امکان‌پذیر باشد. با عملکرد فوق، آمریکا وارد رکود خواهد شد؟ پس از بررسی گزارش مشاغل و تورم آمریکا در ماه مارس و همچنین سیگنال مثبت آن به مقامات فدرال رزرو در خصوص ظرفیت بیش از پیش بازار کار آمریکا در برابر سیاست‌های پولی انقباضی، کارشناسان افزودند که این منطقه در حال حاضر با رکود فاصله دارد. همچنین برخی از اقتصاددانان ایالات‌متحده با نظر به داده‌های تورمی در ماه‌های اخیر در انتظار تورم 2درصدی تا پایان سال 2023 هستند. اثر این رویداد بر بازارهای جهانی چگونه بود؟ با روند نزولی تورم کل و شیب صعودی تورم هسته، برخی از اقتصاددانان افزودند که انتظارات برای افزایش نرخ بهره افزایش یافته است و این امر سبب شد تا شاخص دلار که در حال عقبگرد از کانال 100 واحدی بود به جایگاه سابق خود بازگردد و بار دیگر بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها را در مسیر نزولی قرار دهد.

 تکمیل پازل سیاست پولی

اثر‌گذاری سیاست‌های پولی انقباضی کمیته بازار باز فدرال رزرو، تورم را برای نهمین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار داد. این امر کاهش یک درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس را رقم زد. اما در مقابل تورم هسته نتوانست مقاومت خود را در سطح قبلی با رقمی معادل 5/ 5 درصد حفظ کند و با افزایش 1/ 0 واحد درصدی روبه‌رو شد. علاوه بر تورم هسته، تورم ماهانه عدد 4/ 0 درصد را به ثبت رساند. با نظر به ارقام ذکر شده، تغییرات هزینه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز باید به نوسانات هزینه‌ها در بخش مسکن که 30درصد از وزن تورم را به خود اختصاص می‌دهد و مهم‌ترین محرک افزایش تورم هسته به شمار می‌رود، پرداخت. با افزایش 1/ 0 واحد درصدی هزینه‌های سرپناه این رقم از 1/ 8 درصد در ماه فوریه به 2/ 8 درصد در ماه مارس رسید. در مقابل مواد خوراکی، خودرو و انرژی با کاهش هزینه‌ها در ماه مارس رو‌به‌رو شده و به روند نزولی خود ادامه دادند.

 مقاومت مسکن در برابر نرخ بهره

وضعیت تورمی آمریکا در یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که اعمال سیاست‌های پولی انقباضی کمیته بازار باز فدرال رزرو در خصوص کاهش هزینه‌ها مثمر‌ثمر واقع شده است و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. اما در این میان ارقام منتشر شده از تورم هسته به دلیل افزایش هزینه‌های مسکن در ماه مذکور، چندان موثر واقع نشد. این امر پیش‌بینی‌ها را به سوی افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی سوق می‌دهد؛ زیرا هدف بانک مرکزی و سایر مقامات این منطقه بر آن است که تورم تا اواخر سال جاری به سطح 2 درصدی برسد. بر این اساس باید گفت که عملیات ضد تورمی فدرال رزرو به پایان نرسیده است و بهره به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

 طلا به کف کانال 2هزار دلاری نزدیک می‌شود

با توجه به عوامل مذکور و افزایش پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش بهره، دلار جهانی مقاومت خود را در کانال 100 واحدی حفظ کرد و سبب شد تا طلا که در خلاف روند آن حرکت می‌کند، در مسیر نزولی قرار گیرد. این دارایی ارزشمند در آغاز روز گذشته با قیمت 2033 دلار در حال معامله بود و 44 دلار تا رکورد جدید خود در سال 2023 فاصله داشت. همزمان با روند کاهشی این فلز درخشان، شاخص دلار تا ساعت 17 به وقت تهران توانست به کانال 101 واحدی صعود و طلا را به کف کانال 2هزار دلاری هدایت کند. به نظر می‌رسد این دارایی در لحظات پایانی بازارها به زیر کانال 2هزار دلاری تنزل یابد.

 مقاومت بازارهای ریسکی در مقابل دلار جهانی

پس از بررسی اثر بهره بر شاخص دلار و کاهش ارزش طلا در روزهای اخیر، باید به روند معاملاتی رمزارزها نیز نگاهی انداخت. شواهد گویای آن است که بازارهای ریسکی از جمله بیت‌کوین و اتریوم واکنش سرد‌تری نسبت به طلای جهانی در مقابل شاخص دلار از خود نشان دادند؛ زیرا با تقویت دلار جهانی بیت‌کوین توانست در ساعت ذکر شده کانال 30 هزار دلاری خود را حفظ کند و اتریوم نیز همچنان در کانال 2هزار دلاری خود در حال نوسان است.

 سیاست‌های انقباضی ادامه می‌یابد؟

ارقام منتشر شده از سوی اداره آمار کار آمریکا در ماه اخیر و تاکید برخی از مقامات بر تداوم سیاست‌های پولی انقباضی در ماه‌های آتی با وجود رکود در برخی از بخش‌های اقتصادی، این سیگنال را می‌دهد که باید در انتظار دهمین افزایش نرخ بهره نشست. در این بحبوحه شاخص دلار برای مدت کوتاهی به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد و طلا را قربانی خود می‌کند. بازار دارایی‌های ریسکی نیز اندکی با روند کاهشی مواجه خواهد شد، اما این نوسانات منجر به تغییرات اندکی در کانال‌‌های قیمتی آنها خواهد شد.

سایه‌روشن اقتصاد آمریکا