تورم در انگلیس رکورد جدیدی ثبت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مرکز پژوهش بازار «کانتار» اعلام کرد: تورم خرده‌فروشی در مغازه‌‌ها در انگلیس با ثبت ۷/ ۱۴ درصد افزایش در ماه اکتبر رکورد جدیدی را ثبت کرد. همچنین اعلام شده است که هزینه‌‌های پرداختی شهروندان انگلیسی به‌‌شدت افزایش یافته و برای خرید نیازهای مشابه سال گذشته باید ۷۸۵ دلار در سال بیشتر بپردازند، قیمت محصولاتی مانند شیر، مارگارین و غذای سگ بیشترین افزایش را داشته‌‌اند. مرکز پژوهشی «کانتار» اعلام کرده است که ۲۷ درصد خانوارهای انگلیس اعلام کرده‌‌اند که از نظر تامین مالی با مشکل زیادی مواجهند که هزینه‌‌ها نسبت به نوامبر گذشته دو برابر شده است. ۹ نفر از ۱۰ نفر این گروه اعلام کرده‌‌اند که قیمت بالای غذا و نوشیدنی بزرگ‌‌ترین نگرانی آنها شده است، پس از آن صورت‌حساب‌‌های انرژی در جایگاه بعدی است. «کانتار» اعلام کرد: ‌‌طی ۱۲ هفته منتهی به ۳۰ اکتبر خرید از مغازه‌‌ها از نظر ارزشی نسبت به مشابه سال گذشته ۲/ ۵ درصد بیشتر شده است. افزایش از نظر ارزشی به دلیل تورم بی‌‌سابقه در این کشور است. «کانتار» تاکید می‌‌کند که به دلیل گرانی و تورم در این کشور کمتر کسی است که خود را برای عید کریسمس آماده کند و همه ترجیح می‌‌دهند که برنامه خود را به سال بعد موکول کنند‌.

بازار املاک بریتانیا دچار رکود شد

روز گذشته در خبر دیگری اعلام شد که قیمت مسکن در بریتانیا طی ماه اکتبر با سریع‌‌ترین نرخ ماهانه از فوریه ۲۰۲۱ کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، بانک هالیفاکس انگلیس اعلام کرده که قیمت مسکن در بریتانیا طی ماه اکتبر با سریع‌‌ترین نرخ ماهانه از فوریه ۲۰۲۱ کاهش یافته است که نشانه جدیدی از رکود در بازار املاک و مستغلات و منعکس‌‌کننده پیامدهای برنامه اقتصادی دولت سابق این کشور است.  در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، وام‌‌دهندگان وام مسکن انگلیس اعلام کردند که قیمت ملک پس از کاهش ۱/ ۰ درصدی در ماه سپتامبر، ۴/ ۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. میانگین قیمت کاهش یافته و به ۲۹۲۵۹۸ پوند‌(۳۳۴۵۰۸ دلار) رسیده است. بر اساس اعلام بانک هالیفاکس، این کاهش رشد تا حدودی ناشی از دستور کار اقتصادی لیز تراس، نخست‌وزیر سابق در ۲۳ سپتامبر معروف به «بودجه کوچک» بوده است که بازارهای مالی بریتانیا را به سقوط آزاد رساند و هزینه‌‌های استقراض را بالا برد.

این طرح اقتصادی در نهایت منجر به جایگزینی تراس با ریشی سوناک شد. کیم کینیرد، مدیر بخش وام مسکن هالیفاکس گفت: در حالی که یک رکود پس از همه‌‌گیری پیش‌‌بینی می‌‌شد، شکی نیست که بازار مسکن در نتیجه بودجه کوچک که شاهد شتاب ناگهانی در افزایش نرخ وام مسکن بود، شوک قابل‌‌توجهی دریافت کرد. سوناک و جرمی هانت، وزیر دارایی جدید انگلیس با اعلام افزایش احتمالی مالیات و کاهش هزینه‌‌های دولت به این بحران پاسخ دادند. به گفته هالیفاکس، این می‌‌تواند فشار نزولی بر قیمت مسکن را افزایش دهد. با این حال، این وام‌‌دهنده اضافه کرد «در حالی که سرعت رشد‌(نرخ) سالانه نیز به ۳/ ۸ درصد در مقایسه با ۸/ ۹ درصد در سپتامبر ادامه می‌‌یابد، میانگین قیمت‌‌ها نزدیک به بالاترین رقم ثبت شده مانده است. بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در انگلیس طی ۱۲ ماه گذشته به‌‌طور میانگین بیش از ۲۲هزار پوند (بیش از ۲۵هزار دلار) و در طول سه سال گذشته تقریبا ۶۰هزار پوند (۷/ ۲۵ درصد) افزایش یافته است که این بانک آن را «قابل توجه» توصیف کرد.