در این اطلاعیه تاکید شده است: آخرین عرضه اوراق دولت سی‌ام شهریور ۱۴۰۰ برگزار شده و از ابتدای مهرماه سال جاری اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است. بنا بر اطلاعیه منتشرشده از سوی وزارت اقتصاد، در هفت ماه سال جاری در ازای دریافت مبلغ ۴۴هزار و ۱/ ۱۴۸میلیارد تومان بابت فروش ۶ماهه اول سال‌جاری اوراق مالی اسلامی، مبلغ ۴۶هزار و ۸/ ۸۷۹میلیارد تومان برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است. بنا بر این اطلاعیه، درمجموع مبلغ ۲هزار و ۱/ ۷۳۷میلیارد تومان مازاد بر دریافتی برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است. متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

۱-  ظرفیت پیش‌بینی‌شده در بندهای ذیل تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق مالی اسلامی مبلغ ۵/ ۱۳۲ میلیون تومان است که از رقم مذکور تا پایان شهریور ماه جمعا مبلغ ۵/ ۱۲۶ میلیارد تومان به شرح جدول ذیل منتشر شده است.

 ۲- از ابتدای مهرماه سال جاری اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده و حجم عمده‌ای از مبالغ مربوط به معاملات اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه در راستای عملیات بازار باز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در قالب معاملات ریپو و ریپو معکوس) برای کنترل نرخ سود بازار بین بانکی است و اساسا ارتباطی به فروش و عرضه اولیه اوراق از سوی دولت برای جبران کسری بودجه در بازار سرمایه ندارد. تاکید می‌کند موضوع مذکور مربوط به فعل و انفعالات ذیل عملیات بازار باز بانک مرکزی با استفاده از اوراق دولتی در بازار ثانویه است و فاقد ظرفیت تامین مالی دولت برای جبران ناترازی بودجه است.

۳- اسناد خزانه اسلامی منتشرشده، بر مبنای واگذاری تدریجی از سوی دستگاه‌های اجرایی بدهکار و از طریق دارندگان آن امکان معامله در بازار ثانویه را پیدا می‌کنند و اساسا انتشار اسناد مذکور به منزله جمع‌آوری نقدینگی برای دولت معادل رقم منتشرشده نیست.

۴- طی ۶ ماه اول سال جاری مبلغ ۳۸هزار و ۹/ ۵۴۱میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی به دارندگان اوراق یادشده پرداخت شده است که مقایسه آن با مبلغ دریافتی از محل اوراق نقدی منتشرشده به مبلغ ۴۴هزار و ۱/ ۱۴۸میلیارد تومان نشان‌دهنده این است که خالص دریافتی دولت از محل انتشار اوراق مالی اسلامی در ۶ماه اول مبلغ ناچیز ۵هزار و ۲/ ۶۰۶میلیارد تومان است.

شایان ذکر است در مهرماه سال جاری، مبلغ ۸هزار و ۹/ ۳۳۷میلیارد تومان صرف تسویه اصل و سود اوراق مالی اسلامی شده است که با احتساب آن، در مجموع مبلغ ۲هزار و ۷/ ۷۳۱میلیارد تومان مازاد پرداختی دولت نسبت به دریافتی از محل فروش اوراق مالی اسلامی خواهد بود. بنابراین تراز عملیات هفت‌ماه ابتدای سال جاری بابت دریافت وجوه نقد از محل انتشار اوراق مالی اسلامی و پرداخت وجوه برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور، منفی است.