سایه سنگین چین بر سر رمزارزها

ممنوعیت استخراج رمزارز در سیچوان

نوسانات اخیر بازار رمزارزها روی نمودارها هیچ نوع پتانسیل افت قیمت را نشان نمی‌دهد، بااین‌حال بیت‌کوین روز دوشنبه با ۹درصد نزول به ۳۲هزار و ۵۰۰دلار رسید. به گفته فعالان بازار، این ریزش ناشی از وجود نقدینگی ناچیز در بازار و گسترش سرکوب استخراج بیت‌کوین از سوی چین است. سرکوب استخراج از سوی چین موجب شد تا بزرگ‌ترین رمزارز در کمترین قیمت ۱۲روز گذشته قرار بگیرد. این در حالی است که هفته‌ گذشته این رمزارز تلاش می‌کرد از ناحیه مقاومتی ۴۲هزار دلاری عبور کند. بیت‌کوین طی هفته گذشته ۱۷درصد افت قیمت داشت و از سقف قیمتی ۶۵هزاردلاری خود که در ماه آوریل به آن رسیده بود، فاصله ۵۰درصدی گرفت.

مقامات مالی در استان سیچوان چین واقع در جنوب‌غربی این کشور روز جمعه دستور دادند تا پروژه‌های استخراج رمزارزها بدون استثنا در این ناحیه متوقف شوند. شورای دولتی کابینه چین در نشستی با بانک کشاورزی این کشور (AGBank) و Alipay، در ماه گذشته متعهد شد که به‌عنوان بخشی از اقدامات کنترل ریسک‌های مالی، استخراج و تجارت بیت‌کوین را کاهش دهد. در همین راستا بانک مرکزی خلق چین از موسسات مالی مرتبط خواست تا برای شناسایی افراد درگیر در معاملات رمز دیجیتال، حساب‌های مشتریان را به‌طور کامل بررسی و بلافاصله کانال‌های پرداخت آن را قطع کنند. بانک مرکزی خلق چین در بیانیه‌ای گفت: «تجارت سوداگرانه با ارزهای مجازی نظم اقتصادی و مالی را به خطر می‌اندازد، خطرات فعالیت‌های جنایی مانند انتقال غیرقانونی دارایی و پولشویی را ایجاد می‌کند و ثروت مردم را به خطر می‌اندازد.»  این در حالی است که بیش از نیمی از استخراج جهانی بیت‌کوین در چین انجام می‌شود. طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی دانشگاه کمبریج، سیچوان دومین استان بزرگ استخراج بیت‌کوین در چین است. در این استان به علت بارش زیاد باران نیروی برق‌آبی بسیار ارزان‌قیمت است. برخی از استخراج‌کنندگان با انتقال دستگاه‌های استخراج‌کننده به این استان با استفاده از منابع آبی فراوان ناشی از باران، از نیروی برق‌آبی استفاده می‌کنند. بانک مرکزی چین هم در راستای سیاست‌های ضد صنعت رمزارز خود، دستور تعطیلی تمامی مزرعه‌های استخراج این استان را صادر کرده است. بن سبلی از شرکت رمزنگاری بی‌سی‌بی گروپ (CB Group) مستقر در لندن گفت: «برخورد با استخراج‌کنندگان چینی ممکن است به این معنی باشد که آنها رمزارزها را به بازار عرضه کنند و بازار را به پایین بکشند.» شرکت‌هایی که بیت‌کوین استخراج می‌کنند، به‌طور معمول ذخایر زیادی از رمزارز در اختیار دارند و هر اقدامی که منجر به عرضه شدید شود، باعث کاهش قیمت می‌شود. برخی از مفسران گفته‌اند که هش‌ریت چین - قدرت محاسباتی مورد استفاده برای استخراج رمزارزها و پردازش معاملات بلاک‌چین - در میان نظارت شدیدتر نظارتی و سروصدای سرمایه‌گذاران، رو به کاهش است.

اتریوم نیز (دومین رمزارز بزرگ بازار) همراه با بیت‌کوین افت کرد. اتریوم بعد از دست‌دادن مقاومت مهم ۲هزار و ۲۰۰دلاری با افت ۶/ ۷درصدی بعد از یک ماه دوباره به زیر کانال ۲هزاردلاری رسید.

احیای موقتی طلای جهانی

با آغاز هفته جدید کاری بعد از جلسه فدرال رزرو، بازار کامودیتی‌ها و طلای جهانی احیای کوچکی را تجربه کردند. فلز زرد به سطح مهم مقاومتی هزار و ۷۶۵دلاری خورد و تا قیمت هزار و ۷۸۵ دلار نیز بالا رفت. این رفت و برگشت زمانی رخ داد که شاخص ارزش دلار آمریکا نیز بعد از رشد ۵/ ۱ درصدی، کمی از ارزش خود را از دست داد و به ۰۸/ ۹۲واحد رسید.  سوال اصلی این است که آیا اکنون بازار تمایلات صعودی دارد یا نزولی. سرنخ اصلی در صورت شکست پایین‌ترین سطح حمایت هزار و ۶۷۷دلار در هر اونس خواهد بود. در صورت تمایلات صعودی، اگر منطقه مقاومت در برابر هزار و ۸۴۰دلار در هر اونس شکسته شود، می‌توان به صعود امیدوار بود.