ریزش 2 میلیون شغل در دوران کرونا

فارغ از رسته‌های شغلی، وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا را هم شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد. اما صرف‌نظر از سیاست حمایت از بنگاه‌ها و حفظ اشتغال نیروهای کار، تداوم شیوع کرونا در کشور آسیب‌های جدی به حوزه اشتغال وارد کرد و موجب رکود در بخش‌های اقتصادی شد به نحوی که بخش قابل‌توجهی از کسب‌وکارها از بازار کار خارج شدند.

آن‌طور که عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار می‌گوید: در دوران کرونا حدود ۲ میلیون شغل ریزش کرد که با پرداخت تسهیلات، کمک شد تا نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل بازگشت مجدد به کار داشته باشند.

وی درباره پرداخت مقرری بیمه بیکاری در ایام کرونا می‌گوید: حدود ۷۳۰ هزار نفر به طور اختصاصی مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند که ۲۵۰ هزار نفر از آنها همچنان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، بنابراین از این جهت نیازمند منابع جدید هستیم و امیدواریم برای سال ۱۴۰۰ حمایت‌ها از حوزه بازار کار و کسب‌وکارهای آسیب دیده تداوم داشته باشد.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مواجهه با کرونا و به منظور حفظ اشتغال و تداوم فعالیت کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، در ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۸ زیر رسته اعتباری در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار کسب و کارهای آسیب‌دیده قرار داده است. در مرحله نخست ۱۴‌هزار میلیارد تومان با رویکرد اشتغال محوری و در مرحله دوم ۸هزار میلیارد تومان با رویکرد بنگاه محوری و با تمرکز بر آسیب‌دیدگی بخش‌های خدماتی در حال پرداخت است که ۲هزار میلیارد تومان آن در اختیار بخش‌های گردشگری و صنایع دستی، ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش به صورت تخصصی و از طریق دستگاه‌های مربوطه به واحدهای کسب و کار اختصاص یافته است. برابر آمارها در شوک نخست کرونا دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل آسیب دیدندو یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفتند که در پی آن و بر اساس اعلام وزارت کار به تدریج با ریزش حدود ۲ میلیون‌نفر در حوزه اشتغال مواجه شدیم.