توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دو سال‌گذشته شتاب گرفته‌است

 در همان ایام آغاز به‌‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم «علی‌‌‌‌‌‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵‌هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰‌هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.  وی با بیان اینکه دولت برنامه‌‌‌‌‌‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰‌هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌‌‌‌‌‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران است.  وزیر نیرو تاکید کرده‌بود که ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده‌است.

پس از آن بود که رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌‌‌وری برق ایران گفت: ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بخش‌خصوصی ساخته می‌شود. «محمود کمانی» افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهارساله ساخته خواهد شد.  در همین رابطه «علی شب‌نورد» مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌‌‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته‌است.

وی ادامه داد: پیش از این دولت، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر چندان مورد اعتنا نبود اما اقدام‌های دولت سیزدهم به‌خصوص وزارت نیروی این دولت فرآیند احداث تجدیدپذیرها را شتاب داد. شب‌نورد خاطرنشان کرد: طراحی مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش است. این مقام مسوول گفت: مجموع اقدام‌های انجام‌شده سبب شد تا ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک‌هزار و ۸۵مگاوات برسد که ظرفیت‌‌‌‌‌‌سازی بسیار خوبی است. شب‌نورد ادامه داد: فرآیند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌سرعت در حال افزایش است. بنا بر این گزارش، اخیرا یکی از پایگاه‌‌‌‌‌‌های خبری جهانی از تلاش کشورمان برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داده بود.