نقش هوش مصنوعی در به دست آوردن مزیت رقابتی در حوزه کسب‌و‌کارمان با پذیرش فناوری جدید قابل تأمل است و به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها و سازما‌‌‌‌ن‌هایی که نقش هوش مصنوعی را جدی نمی‌‌‌گیرند، به‌‌‌زودی از روند سریع تکنولوژی جا خواهند ماند و بنابراین باید به‌‌‌سرعت در هموارسازی کسب‌و‌کارمان با روش‌های نوین جهانی برای جا نماندن از بازارهای هدف، مطابقت پیدا کنیم. شرکت‌ها مزیت رقابتی به دست می‌‌‌آورند و به سرعت با نیازهای در حال تحول مشتری سازگار می‌‌‌شوند که در این مسابقه، ایستادن، عقب‌نشینی است. از آنجا که هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و توسعه است، به‌روز نگه داشتن سیستم‌ها امری بسیار مهم است. به همین منظور، ساده‌‌‌سازی عملیات تجاری توسط هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا وظایف پیش‌پا‌افتاده‌‌‌تر را از طریق فرآیندهای خودکار به عهده بگیریم و به کارمندان این امکان را می‌دهد تا روی وظایف پیچیده‌‌‌تر یا جذاب‌تر کار کنند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی نه‌تنها ابزار قدرتمندی برای رفع و رجوع کارهایمان است که به مثابه یک همکار ارشد یا مدیر میانی در سازمان نقش ایفا می‌کند و باید مواظب آن باشیم که به‌زودی جای خودمان را نگیرد؛ چون چنین قابلیتی را دارد که صاحب کسب‌و‌کارمان شود. هوش مصنوعی در تمام صنایع نقش‌آفرینی می‌کند: در حوزه امنیت و ایمنی و صنایع دفاعی، در زمان آگاهی بیش از حد در مورد نقض داده‌‌‌ها، هوش مصنوعی فرصت‌‌‌های امنیت سایبری را افزایش می‌دهد و مورد توجه عمیق دولتمردان است؛ زیرا به‌‌‌وسیله مهار کردن داده‌‌‌های دریافتی، هوش مصنوعی می‌تواند معرف امن‌ترین مسیر برای رسیدن به اهداف در ماموریت‌های مهم شود.

وقتی هوش مصنوعی به پتانسیل کامل خود رسید، کسب و کارها می‌توانند از مزیت رقابتی در تلاش‌‌‌های خود برخوردار شوند و وقتی در یک سازمان بلوغ فکری بابت پذیرش هوش مصنوعی رخ داد، آن‌وقت تصمیم‌گیری‌‌‌ها آگاهانه‌تر خواهد بود و با شناسایی روندها، نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌تواند نتایج را نیز پیش‌بینی کند و با ارائه توصیه‌‌‌هایی به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده کمک کند. حتی تشخیص در صنعت پزشکی به‌‌‌زودی به‌‌‌عهده هوش مصنوعی خواهد بود. ابزارهایی مانند DeepMind Health از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی استفاده و به تشخیص زودهنگام و دقیق بیماری به پزشکان کمک می‌کنند. از دیگر عواملی که به‌وسیله هوش مصنوعی در علم پزشکی و صنعت درمان راهگشاست مراقبت از بیمار است. شرکت‌های بین‌المللی از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های درمانی شخصی بر اساس داده‌های بیمار استفاده می‌کنند.

مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی یکی دیگر از بخش‌هایی است که هوش مصنوعی در آن نفوذ قابل‌توجهی دارد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر پزشکی را تجزیه و تحلیل و به پزشکان در تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر بیماری‌‌‌ها کمک کند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی استراتژیک، باعث می‌شود تا کسب‌و‌کارها تجربیات شخصی مشتری را دریافت کرده و مزیت رقابتی موثر‌تری برای آینده کارشان انتخاب کنند. ادغام اطلاعات مدیران کسب‌و‌کار و آموزه‌‌‌های مشتریان، نکاتی کلیدی و نوآورانه را جهت بهبود رضایت مشتری ایجاد کرده و موقعیت متمایز را در بازار تضمین می‌کند. این عوامل و موارد دیگر می‌توانند به کسب و کارها اجازه دهند تا از رقبای خود بهتر عمل کنند.

هوش مصنوعی در خرده‌فروشی و استفاده از تجربیات شخصی مشتری بسیار عالی عمل می‌کند. یکی از بارزترین نمونه‌‌‌های کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پوشاک است. ابزارهای تحلیلی هوش مصنوعی داده‌‌‌های مشتری را تجزیه و تحلیل و کمک می‌کنند تا الگوها و ترجیحات خرید مشتری را درک کنند، به عنوان مثال به مشتریان بر اساس خریدهای قبلی و سابقه آنها برای استفاده جدید پیشنهادهایی ارائه کند و با ترسیم مُد جدیدی که برای اندازه‌‌‌های مشتری قبلی قابل ارائه است به‌صورت تصویری یا ویدئویی ارسال کند و برای او وسوسه‌انگیز باشد و در نتیجه، این تجربه وضعیت تصمیم‌گیری مشتری را بهبود می‌بخشد و فروش و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.  این مطالب فقط گریزی بود به برش کوچکی از دنیای هوش مصنوعی از دیدگاه صاحبان کسب‌وکار که این جزو اصلی‌ترین محورهای تصمیم‌گیری آتی‌شان برای رقم زدن منفعت‌‌‌های تجاری خواهد بود؛ بنابراین ناچاریم برای زنده ماندن در محیط کسب‌و‌کارمان، خود را به علم استفاده از هوش مصنوعی مجهز کنیم.