جوهره استراتژی چشم‌انداز 2030 ریاض

عربستان زمین بازی را عوض کرد/ سودای جاه‌طلبانه بن سلمان درباره هوش مصنوعی

کدخبر: ۶۲۷۳۱۷
اقتصادنیوز: عربستان سعودی با یک تغییر محسوس، زمین بازی را از فروش نفت و اقتصاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به سمت اقتصاد متکی بر فناوری‌های نوین تغییر داده است.
عربستان زمین بازی را عوض کرد/ سودای جاه‌طلبانه بن سلمان درباره هوش مصنوعی

به گزارش اقتصادنیوز ،نمایندگان عربستان سعودی در داووس 2024 از هر امکان و شرایطی برای معرفی خود به عنوان پایتخت هوش مصنوعی خاورمیانه استفاده کردند. آنها با معرفی پروژه جاه‌طلبانه نئوم، تلاش کردند خود را به عنوان مرکز فناوری هوش مصنوعی پیشرو در خاورمیانه و چه‌بسا جهان معرفی کنند. منحصربه‌فردترین پروژه‌ای که در حوزه هوش مصنوعی از سوی عربستان در مجمع جهانی اقتصاد معرفی شد، پروژه نئوم بود که جوهره استراتژی چشم‌انداز 2030 این کشور را به تصویر می‌کشد و جهشی جسورانه به سمت تنوع اقتصادی و قدرت فناوری این کشور ایجاد می‌کند. عربستان با معرفی این پروژه در داووس 2024 موفق شد توجه سران کشورهای جهان و همچنین مدیران و رهبران شرکت‌های بین‌المللی را به سمت خود جلب کند.

آنها مشتاق بودند متوجه شوند نوآوری‌هایی مانند پروژه نئوم در عربستان چگونه چشم‌انداز فناوری خاورمیانه را تغییر می‌دهد؟ عربستان سعودی با چنین ابتکار ویژه‌ای، روند بازی را به سود خود تغییر داد. سران این کشور می‌دانند که هوش مصنوعی یک تغییر بزرگ در اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد و توانایی‌های ارزشمندی را در اختیار کشورشان قرار می‌دهد تا شبه‌جزیره را به یکی از کانون‌های اصلی قدرت در حوزه هوش مصنوعی تبدیل کند.

خبر مرتبط
ادغام بلاک‌چین و هوش مصنوعی/ کشفی مهم‌تر از آتش؟

اقتصادنیوز: تابه‌حال فناوری‌های مختلف بسیاری با یکدیگر ترکیب شده‌اند و یا زمینهٔ رشد هم را فراهم کرده‌اند؛ اما ترکیبی که بتواند زندگی انسان را آن‌چنان دچار تغییر کند که آتش با انسان نخستین کرد، در موارد کمتری به چشم می‌خورد. این یادداشت به بررسی محصولات و راه‌حل‌های بالقوه‌ای از که ترکیب بلاک‌چین و هوش مصنوعی به وجود می‌آید می‌پردازد.

به گزارش تجارت فردا ،بر اساس پیش‌بینی‌ها، هوش مصنوعی تا سال 2030 بیش از 7/15 تریلیون دلار به ارزش اقتصاد جهانی خواهد افزود که بیشتر از مجموع تولید فعلی چین و هند است. از این میزان، 6/6 تریلیون دلار از افزایش بهره‌وری و 1/9 تریلیون دلار از مزایای مصرف‌کنندگان به دست می‌آید که در نوع خود جالب توجه است.

در واقع، عربستان سعودی با یک تغییر محسوس، زمین بازی را از فروش نفت و اقتصاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به سمت اقتصاد متکی بر فناوری‌های نوین تغییر می‌دهد و آینده خود را تضمین می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که در پی انقلاب صنعتی چهارم، دولت‌ها و کسب‌وکارهای خاورمیانه تغییر جهانی هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته را درک کرده‌اند. آنها می‌دانند اکنون با دو انتخاب روبه‌رو هستند؛ نخست آنکه در پیشرفت تکنولوژی نقش‌آفرینی کنند و انقلاب تکنولوژی را با تکیه بر هوش مصنوعی به پیش ببرند و کشور خود را از مزایای بزرگ و سودآور این فناوری‌های جدید منتفع کنند یا اینکه از جریان فناوری عقب بمانند و همچنان برای کسب درآمدهای ناچیز غیرتکنولوژیک دست و پا بزنند.

بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در داووس 2024 انجام شد، تخمین زده می‌شود که خاورمیانه تا سال 2030 بیش از دو درصد مجموع مزایای جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد. این رقم، معادل 320 میلیارد دلار آمریکاست. همچنین انتظار می‌رود بیشترین میزان سود از محل به‌کارگیری هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه، به عربستان سعودی تعلق پیدا کند؛ جایی که هوش مصنوعی سبب کمک 2/135 میلیارددلاری به اقتصاد این کشور می‌شود و 4/12 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این در شرایطی است که انتظار می‌رود امارات در کنار عربستان حرکت کند و عددی نزدیک به 14 درصد از تولید ناخالص داخلی خود در سال 2030 را از حوزه هوش مصنوعی به دست آورد.

خبر مرتبط
قمار بزرگ بن سلمان؛ شمشیر دو دم ولیعهد جاه‌طلب؟

اقتصاد نیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درصدد است تا زمینه را برای پیشرفت های داخلی هموارتر کند. در همین راستا این بازیگر تصمیم گرفته تا تولید نفت خود را کاهش دهد، تصمیمی که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید.

آینده هوش مصنوعی در سال 2025

شرکت‌کنندگان در مجمع جهانی اقتصاد به این باور رسیده‌اند که هوش مصنوعی در سال‌های آینده نقش مهمی در تغییر جنبه‌های زندگی انسان‌ها ایفا خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین تاثیراتی که هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها خواهد گذاشت، حوزه تجارت و بازرگانی است. انتظار می‌رود این فناوری تاثیر ویژه‌ای بر امور مالی، تبلیغات، تولید محتوا، بازاریابی و صنایع خلاق داشته باشد و فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیزی را برای رشد و نوآوری ایجاد کند. آن‌گونه که مشخص است، صنعت مالی و هوش تجاری استفاده از هوش مصنوعی را برای افزایش تشخیص تقلب، مدیریت ریسک و تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری به کار گرفته و از آن به شکل ویژه‌ای استفاده می‌کند. تا سال 2025 نیز با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌تر و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای بهبود نتایج سرمایه‌گذاری و ارائه مشاوره‌های مالی شخصی به مشتریان، انتظار می‌رود استفاده از هوش مصنوعی تا حد زیادی افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود که AI نقشی کلیدی در بهبود کارایی و دقت تراکنش‌های مالی، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتریان ایفا کند.

چشم‌انداز 2025 هوش مصنوعی نشان می‌دهد که کشورها و شرکت‌ها برای معرفی توانمندی‌های خود به مردم جهان، بیش از پیش از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند. این فناوری شرایطی را فراهم می‌آورد تا برنامه‌ریزان کشورها و شرکت‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری و همچنین تدوین کمپین‌های بازاریابی را به شکل هدفمندتر و موثرتر مورد استفاده قرار دهند. در واقع، می‌توان انتظار داشت که تا سال 2025، ابزارهای پیشرفته‌تری مبتنی بر هوش مصنوعی در حال توسعه باشند تا به کشورها و شرکت‌ها کمک کنند با شناسایی روندها و الگوهای رفتار مصرف‌کنندگان، زمان‌بندی ارسال پیام‌های بازاریابی به مخاطبان را به صورت بهینه‌تری به پیش ببرند.

همچنین انتظار می‌رود چت‌بات‌ها و دستیارهای صوتی، نقش کلیدی‌تری در ارائه خدمات پاسخگویی به مشتریان و مردم ایفا کنند. بر این مبنا، به نظر می‌رسد داووس 2025 صحنه ارائه توانمندی‌ها و چشم‌اندازهای کشورها و شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، حمل‌ونقل، آموزش، کشاورزی، امور مالی، خدمات مشتری، ساخت‌وساز، دفاعی و امنیتی، نظارت بر محیط زیست و سرگرمی مبتنی بر هوش مصنوعی باشد. با رخدادهایی که در داووس 2024 رقم خورد، به نظر می‌رسد دوره آینده مجمع جهانی اقتصاد در سال 2025، صحنه رقابت کشورها و شرکت‌ها در حوزه هوش مصنوعی باشد تا ثروت‌های بزرگی را به سمت خود هدایت کنند.

-‌ متا، گوگل و مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان که همراه با مدیران ارشد خود در داووس سوئیس حاضر شده بودند، از هر فرصتی برای تعریف چشم‌اندازهای مدنظر خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند. این‌گونه بود که هوش مصنوعی، بیش از آنکه دیگران تلاش مضاعفی به خرج دهند، خودبه‌خود مسیرش را به مباحثه‌ها و مذاکره‌ها باز کرد.

-‌ بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، هوش مصنوعی 40 درصد مشاغل سراسر جهان و 60 درصد مشاغل کشورهای پیشرفته را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دامنه این تاثیر کشورهایی مانند چین، هند، عربستان و آفریقای جنوبی را بیشتر دربر خواهد گرفت.

-‌ اجلاس داووس و تمرکز شرکت‌کنندگانش بر فناوری‌های AI نشان داد که هوش مصنوعی به عنوان یک شریک یا همکار، توانایی انسان‌ها را افزایش می‌دهد. این توانمندی‌ها به بخش‌های مختلف گسترش می‌یابد و از صنایع خلاق تا حوزه‌های حقوقی و پزشکی که هوش مصنوعی در آن به تجزیه، تحلیل و تشخیص کمک می‌کند و توانمندی‌های متخصصان را افزایش می‌دهد دربر می‌گیرد.

-‌ سال 2024، هوش مصنوعی را در سطح خواسته‌های انسان‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها ارتقا می‌دهد و با سفارشی‌سازی بر اساس خواسته‌ها و نیازهای آنان، سطح جدیدی از خدمت‌رسانی هوش مصنوعی به بشریت را شاهد خواهیم بود. پیشگام این موضوع اوپن ای‌آی است که به تازگی فروشگاه هوش مصنوعی خود را با میلیون‌ها الگوی سفارشی برای کاربردها و فعالیت‌های خاص ایجاد کرده و گسترش داده است.

-‌ سم آلتمن، بنیانگذار OpenAI نگرانی‌های مردم، دانشمندان، سران کشورها و مدیران کسب‌وکارهای بین‌المللی را بیشتر کرد: «با دستیابی به هوش مصنوعی عمومی، خطرات، استرس‌ها و تنش‌های بسیاری را متحمل خواهیم شد و جهان به صورت جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ باید منتظر باشیم و ببینیم هوش مصنوعی قرار است چه بلایی بر سر انسان‌ها بیاورد!»

-‌ بسیاری از رهبران حوزه فناوری هشدار داده‌اند هوش مصنوعی می‌تواند به یک رویداد «منقرض‌کننده» منجر شود که در آن ماشین‌ها به اندازه‌ای قدرتمند می‌شوند که از کنترل خارج خواهند شد و بشریت را از بین خواهند برد. ایلان ماسک، استیو وزنیاک و اندرو یانگ خواستار توقف پیشرفت هوش مصنوعی شده‌اند و گفته‌اند که توقفی شش‌ماهه در روندهای توسعه هوش مصنوعی راهگشا خواهد بود.

-‌ عربستان با معرفی پروژه نئوم در داووس 2024 موفق شد توجه سران کشورهای جهان و همچنین مدیران و رهبران شرکت‌های بین‌المللی را به سمت خود جلب کند. آنها مشتاق بودند متوجه شوند نوآوری‌هایی مانند پروژه نئوم در عربستان چگونه چشم‌انداز فناوری خاورمیانه را تغییر می‌دهد؟ عربستان سعودی با چنین ابتکار ویژه‌ای، روند بازی را به سود خود تغییر داد.

 

تیتر یک
کارگزاری مفید