مسعودرضا طاهری- با وجود تعطیلی بازارهای جهانی در ۲ روز گذشته، نرخ سکه در بازار داخلی همچنان در حال افزایش است. دیروز سکه با ۴ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۸۴ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با ۵ هزار تومان افزایش به رکورد ۴۴۵ هزار تومان دست یافت. افزایش قیمت سکه به دلیل بالا رفتن قیمت دلار در بازار داخلی است. دیروز همچنین تفاوت قیمت دلار در بازار آزاد و دلار مسافری به ۸۵ تومان رسید. روز گذشته ماراتن افزایش قیمت در بازار ارز و سکه ادامه یافت و نرخ هر دلار آمریکا با ۵ تومان افزایش در بین دلالان به ۱۱۲۵ تومان رسید که نسبت به نرخ ۱۰۴۰ تومانی دلار مسافری ۸۵ تومان تفاوت را ثبت کرده است. یورو نیز ۵ تومان گران شد و به نرخ ۱۵۲۵ تومان به متقاضیان عرضه شد. افزایش قیمت ارز در حالی در ریل افزایشی قرار گرفته است که روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار در بازار‌های جهانی به دلیل تعطیلی در سطح ۳۷۴۹/۱ ثابت بوده است. سایر ارزها نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. پوند انگلیس با ۸ تومان افزایش قیمت ۱۸۱۸ تومان فروخته شد. صد ین ژاپن نیز با ۱۶ تومان رشد قیمت ۱۳۵۰ تومان عرضه شد. بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای در تلاش برای کنترل دستوری قیمت دلارو یورو صرافان را از خرید و فروش آزاد آنها برحذر داشته است.مداخله‌ای که البته به گرانی بیشترقیمت و دامن زدن به نایابی دلار منجر شده است. بهای هر اونس طلا دیروز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بر روی نرخ ۱۴۱۰ دلار ثابت مانده بود.

مدارک مورد نیاز خرید ارز مسافری

خبرگزاری مهر نیز نوشت که هنوز محدودیت‌های عرضه دلار به نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی به صرافی‌ها ادامه دارد.

بنابراین گزارش صرافان میدان فردوسی دیروز نرخ فروش دلار را بر روی تابلوهای خود ۱۰۴۰ تومان و برای خرید ۱۰۳۷ تومان تعیین کردندکه البته تهیه آن با محدودیت‌های فراوانی همراه است.

بازار سیاه دلالی فروش ارز این روزها پررونق شده و دلالان بازار سیاه، دلار را به نرخ آزاد می‌فروشند.

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای خارجی و نیاز بیشتر به دریافت ارز توسط مسافران، بازار فروش دلار و سایر ارزها هم داغ تر شده است.

با توجه به محدودیت‌هایی که برای تهیه ارز به نرخ دولتی و نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی برای صرافی‌های مجاز وجود دارد، مسافران مجبور به تهیه آن از بازار آزاد و سیاه با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ معمول آن هستند.

به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی در ارائه دلار به صورت محدود به متقاضیان واقعی و شرایط دشوار آن به بازار سیاه دلار بیشتر دامن زده است.

صرافی‌ها شرایطی را برای تهیه ارز دلار براساس ضوابط بانک مرکزی به مشتریان اعلام می‌کنند:

- اصل بلیت ok شده یا پرینت بلیت مهر شده توسط آژانس هوایی و کپی آن

- اصل پاسپورت معتبر و کپی آن

- اصل خروجی پرداخت شده و کپی آن

- مبلغ پرداختی همراه مسافر نصف مسافر هوایی می‌باشد و برای هر دو به بلیت و خروجی مهر صرافی زده می‌شود

- مبلغ ریالی دریافتی به صورت چک پول باشد.

این گزارش می‌افزاید: نرخ فروش هر یورو روز گذشته بر روی تابلوی صرافی‌ها ۱۴۲۹ تومان و نرخ خرید ۱۴۲۶ تومان و قیمت فروش پوند ۱۷۹۰ تومان و خرید آن ۱۷۹۵تومان درج شده است.