گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد رشد شاخص بورس در سایه عرضه‌های سنگین بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازار همچنان شاهد تداوم تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و نگرانی عمومی در سطح اقتصاد جهانی از تاثیرات این بحران بود. در این شرایط نگاه‌ها به روز دوشنبه و بازگشایی بازارهای جهانی معطوف است تا دریابد آیا روند رو به رشد بهای نفت و به تبع آن نگرانی در مورد رکود در صحنه اقتصاد جهانی ادامه خواهد یافت یا خیر؟

از دیدگاه کارشناسان ادامه بحران در لیبی می‌تواند تاثیرات مهمی بر بازارهای جهانی داشته باشد به‌ویژه که این بحران می‌تواند همچنان آینده این کشور نفت‌خیز را متاثر سازد.

معامله‌گران در ابتدای بازار دیروز شاهد عرضه‌های سنگین در نمادهای معدنی - فلزی بودند. پس از دو روز رشد قیمتی نمادهای شاخصی نظیر فولاد مبارکه و ملی مس، دیروز عرضه‌های سنگین مانع از حرکت بیشتر بازار شد. در همین حال به دلیل نبود گروه پیشرو، همچنان تک سهم‌های پرپتانسیل در گروه‌های مختلف مورد توجه قرار دارند. این امر سبب شده است هر گروه از سهام به فراخور حال خود شاهد نمادهای با صف خرید در کنار نمادهای با صف فروش باشند. همچنین در فرابورس دیروز سهام فولاد آلیاژی یزد عرضه شد. با این عرضه انتظار می‌رود بورس اوراق بهادار نیز به زودی عرضه سهام آلیاژی ایران را شاهد باشد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران در شرایطی شاهد افت قیمت اکثر نمادها بودند که خبرهایی در مورد رشد تولیدات خودروسازان عمده منتشر شده است. به گفته معاونت تولید سایپا، سایت کاشان این شرکت با تولید ۵۰۳ دستگاه در روز رکورد تولید خود را شکسته است. این آمار نشان‌دهنده توان رسیدن سایپا کاشان به تولید بیش از یکصد هزار دستگاه در سال است. در همین حال ایران خودرو نیز با ثبت‌نام فروش یک هزار و ۲۰۰ دستگاه پژو ۴۰۵ در روز ۳۰ بهمن، رکورد تازه‌ای را در فروش این محصول به ثبت رساند.

از سوی دیگر دیروز انتشار برخی خبرها در مورد تاثیر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت خدمات انفورماتیک ایران و شایعه احتمال افزایش سرمایه این شرکت باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد.

در این گروه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز با انتشار شایعاتی در مورد احتمال اعلام گزارش پیش‌بینی سود با صف خرید مواجه شد.

در گروه بانکی، انتشار خبرهایی در مورد شرایط پست‌بانک به دنبال برگزاری جلسه برخی از فعالان بازار با مدیریت این شرکت، موجب تشکیل صف فروش سنگین برای این نماد شد. در گروه تجهیزات همان گونه که انتظار می‌رفت بلوک یک درصدی مپنا دیروز بدون خریدار روی تابلو ماند. در این گروه صدرا دیروز نیز همچنان با صف فروش همراه بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما با عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود که در آن شاخص ۸/۳۳ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۹۰۰ واحد رسید. ارزش معاملات به ۱/۴۷ میلیارد تومان رسید که ۳/۱۵ درصد آن را معامله ۸/۳۰ میلیون سهم فولاد تشکیل داد. از ۳۰۱ نماد مورد معامله، ۱۳۷ نماد با کاهش ارزش مواجه شدند و ۷۱ نماد با رشد ارزش همراه شدند.