جاهای دیدنی شیراز در بهار

رپرتاژ آگهی: شیراز شهری دوست داشتنی و محبوب در ایران است که هر ساله مسافران زیادی برای بازدید از بناهای تاریخی‌ و جاذبه‌های طبیعی‌اش به آنجا سفر می‌کنند. بهار و به ویژه اردیبهشت این شهر پر از زیبایی و شگفتی است و با عطر بهارنارنج عجین شده است. جاهای دیدنی شیراز در بهار تنوع فراوانی دارد و انتظار شما را از یک سفر تمام عیار برآورده می‌کند.

بهترین فصل برای دیدن اوج زیبایی‌های شیراز در هوایی نسبتا ملایم با عطر بهار نارنج، فصل بهار است. اگر تاکنون بهار شیراز را ندیده‌اید، حتما سفر به این شهر تاریخی را در این فصل در برنامه خود قرار دهید. در بهار باغ‌های متعدد و زیبای شهر رنگ و لعاب تازه‌ای به خود می‌گیرد و جاذبه‌های طبیعی در بهترین حالت خود در برابرتان خودنمایی می‌کنند.

چنانچه تصمیم خود را برای سفر به مهد شعر و ادب گرفته‌اید، برای اقامت می‌توانید یکی از هتل های شیراز را رزرو کنید تا پس از گشت‌‌وگذار در جاهای دیدنی شیراز در بهار، مکانی راحت برای استراحت داشته باشید. شیراز جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد و در هر فصلی به شهر بروید، مکان‌های متعددی برای بازدید به شما پیشنهاد می‌دهد.

اما حال و هوای بهشتی اردیبهشت شیراز هوش از سرتان می‌برد و خاطره قدم زدن در کوچه باغ‌های شهر تا همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد. تنوع جاهای دیدنی شیراز از محله‌های خوش آب و رنگش گرفته تا بناهای عظیم تاریخی و باغ‌های باصفایش، سفری ارزشمند و خاطره‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد.

باغ های شیراز در بهار

در شهر تماشایی شیراز چندین باغ قدیمی وجود دارد که در بهار به لطف طبیعت و شکوفا شدن گل‌های رنگارنگ دیدنی‌تر می‌شوند. یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار، این باغ‌های زیبا هستند که با بازدید از آن‌ها با یک تیر دو نشان می‌زنید و همزمان به تاریخ و طبیعت سفر خواهید کرد.

باغ نارنجستان قوام

یکی از باغ های زیبای شیراز در بهار، نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند، قبل از خیابان زینبیه است. برای رسیدن به این باغ شما باید از چهارراه نمازی به سمت خیابان لطفعلی خان رفته و پس از عبور از مسجد نصیرالملک، در سمت چپ خود به باغ نارنجستان قوام بروید. این مجموعه به دستور محمد علی خان قوام بین سال‌های 1257 تا 1267 خورشیدی و در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

مساحت کلی مجموعه حدود 3500 متر مربع است که بناهای متعددی شامل دو ساختمان در اضلاع شمالی و جنوبی، حسینیه، دیوان‌خانه، اندرونی و مکتب‌خانه قوام، حمام اختصاصی و حمام گچینه در آن دیده می‌شود. بناهای اصلی که در باغ نارنجستان قوام وجود دارند، از معماری اصیل ایرانی برخوردارند و برای تزئین آن‌ها از آینه‌کاری، حجاری، گچ‌بری، منبت‌کاری و... استفاده شده است. همچنین محوطه باغ نیز زیبایی بی‌حد و حصری دارد و با درختان نارنج و نخل و گل‌های ریز و درشت تزئین شده است. در فصل بهار این باغ زیبا، تماشایی‌تر می‌شود و عطر خوش گل و بهارنارنج هوا را پر می‌کند.

باغ ارم شیراز

از دیگر مکان‌های دیدنی شیراز در فصل بهار که به هیچ عنوان نباید از دستش داد، باغ ارم شیراز است. این باغ در نزدیکی میدان ارم در خیابانی به همین نام و در نزدیکی دانشگاه شیراز قرار دارد. اگرچه درباره زمان ساخت باغ ارم اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما آنطور که از اسناد تاریخی برمی‌آید، این باغ در دوره‌های سلجوقیان و آل اینجو نیز وجود داشته است.

در دوران کریم خان زند باغ ارم بازسازی و مرمت شد و شور و آبادی دوباره به آن بازگشت. همچنین بنای اصلی باغ در زمان فتحعلی شاه به دستور اولین ایلخان قشقایی و فرزند او محمد قلی خان ساخته شد. سپس در دوران ناصرالدین شاه، فردی به نام حاج نصیرالملک شیرازی باغ ارم را خریداری کرد و ساختمان دیگری با الهام از معماری بنای اصلی به جای آن بنا کرد که اگر امروزه به آنجا بروید، آن را خواهید دید. معماری و طراحی بنای فعلی باغ ارم توسط حاج محمد حسن خان یکی از معماران معروف شیرازی انجام شد که از دیگر آثارش می‌توان به مسجد نصیرالملک اشاره کرد.

ساختمانی که در باغ ارم دیده می‌شود معماری بسیار باشکوهی دارد و المان‌های جذابی در آن به کار رفته است. محوطه باغ نیز آراسته به انواع درختان زینتی مانند بید مجنون، کاج، نخل فونیکس و درختان میوه و گل‌های رنگارنگ است که در کنار هم تصاویری فریبنده و زیبا خلق کرده‌اند.

باغ عفیف‌آباد

باغ عفیف‌آباد که آن را به نام گلشن نیز می‌شناسند، باغی تاریخی و از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در بهار در انتهای خیابان عفیف‌آباد است. این باغ در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و در دوران قاجار توسط میرزا علی خان قوام الملک خریداری شد. او که یکی از افراد سرشناس شیراز بود دستور نوسازی باغ را داد و برای آبیاری درختان و گیاهان باغ قناتی خرید. همچنین در سال 1284 هجری بنایی دو طبقه جایگزین بنای قبلی و فرسوده باغ شد و باغ گلشن جان تازه‌ای گرفت.

در اواخر دوباره قاجار، این باغ زیبا به عفیفه خانم واگذار شد و نام باغ به عفیف‌آباد تغییر کرد. او نیز تحولاتی در بخش‌هایی از باغ ایجاد کرد و سر و سامانی به آن داد. امروزه بخش‌های مختلف باغ شامل کاخ سلطنتی اصلی، موزه عبرت، موزه نظامی، حمام سنتی و قهوه‌خانه می‌شود. در باغ گلشن امکانات رفاهی مناسبی شامل سرویس بهداشتی، قهوه‌خانه سنتی، غرفه فروش کتاب، زمین بازی، اجاره لباس سنتی برای عکاسی و... در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا از دیگر جاهای دیدنی شیراز در بهار است که عمارتی تابستانی در دل آن جای دارد. این باغ در نزدیکی سعدیه و در خیابان نارنجستان واقع شده و قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. باغ دلگشا در طول تاریخ داستان‌های زیادی را از سر گذرانده و در زمان تیمور گورکانی در اوج آبادانی قرار داشته است.

باغ دلگشا در زمان افشاریان نیز وضعیت خوبی داشت، اما بین دوران حکومت نادرشاه تا آغاز سلطنت زندیه به حال خود رها شد و آسیب‌های زیادی دید. سپس کریم خان زند آن را احیا کرد و در دوران قاجار نیز ساختمان‌هایی در آن ساخته شد. از مشخصه‌های باغ دلگشا می‌توان به محوطه سرسبز و زیبا، جوی آب جاری در حیاط و معماری تماشایی بنای باغ اشاره کرد.

باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما در انتهای خیابان حافظیه از دیگر باغ های زیبای شیراز در بهار است که در حوالی آرامگاه حافظ قرار دارد. این باغ قدمت بسیاری دارد و در دوران مختلف در اوج شادابی قرار داشته و به همین دلیل لقب زینت‌الدنیا را از آن خود کرده است. با این حال باغ جهان‌نما در دوران کریم خان حال و هوای دیگری پیدا کرد و به جلال و شکوه آن اضافه شد.

به دستور این پادشاه عادل دور تا دور باغ حصار شد و خیابان‌های منتهی به آن درخت‌کاری شدند. همچنین عمارتی چند ضلعی در آن ساخته شد که هنوز هم بر جای خود استوار است. باغ جهان‌نما از دنج‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز است که پس از بازدید از حافظیه می‌توانید به آن سر بزنید.

مکان‌های تاریخی شیراز در بهار

اگر به خوبی در باغ‌های زیبای شیراز قدم زدید و حال می‌خواهید از مکان‌های تاریخی شهر نیز دیدن کنید، گزینه‌های متعددی پیش رویتان است. شیراز شهری قدیمی است و پایتخت بسیاری از اتفاق‌های تاریخی به شمار می‌رود، به همین دلیل بناهای فراوانی از دوران پیشین در آن به یادگار مانده که بازدید از آن‌ها شما را به گذشته‌ها خواهد برد.

ارگ کریم خان زند

یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز در مرکز شهر، ارگ کریم خان است. این ارگ یادگاری از دوران زندیه است و کریم خان آن را به عنوان پایتخت خود در شیراز بنا نهاده است. ارگ کریم خان در دوران مختلف کاربری‌های متفاوتی داشته و امروزه به موزه‌ای معروف تبدیل شده است. اگر به ارگ پرابهت کریم خان رفتید، فراموش نکنید پشت ارگ فالوده‌های اصیل شیرازی را امتحان کنید.

حافظیه

مگر می‌توان به شیراز رفت و از آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ، بازدید نکرد؟ حافظیه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در هر فصلی بازدید از آن صفای خاصی دارد؛ اما در بهار و اردیبهشت آرامگاه لسان‌الغیب به اوج زیبایی خود می‌رسد و با شکوفا شدن بهارنارنج و گل‌های رنگی حس و حال عجیبی پیدا می‌کند.

سعدیه

سعدیه از بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار است که ترکیب رنگ فیروزه‌ای بنای آن با رنگ‌های مختلف گل‌ها و سبزی درختان هارمونی خاصی ایجاد می‌کند. این جاذبه گردشگری در انتهای خیابان بوستان قرار دارد و آرامگاه سعدی شیرین سخن، شاعر توانمند قرن هفتم هجری قمری است.

خانه زینت‌الملک قوام

خانه زینت‌الملک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز در خیابان لطفعلی خان است. ساخت بنای این خانه در سال 1290 هجری قمری توسط محمد خان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در زمان محمدرضا خان قوام‌الملک سوم در سال 1302 به پایان رسید. این خانه سال‌ها محل سکونت زنی نیکوکار و مهربان به نام زینت‌الملک قوامی بود و امروزه نیز با این نام شناخته می‌شود. معماری خانه زینت‌الملک به سبک قاجار است و شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌های ظریف و حیاط باصفای آن دلتان را خواهد برد.

دروازه قرآن

از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری شیراز که به محض ورود به شیراز در مقابلتان خودنمایی می‌کند، دروازه قرآن است. این بنای تاریخی در تنگ الله اکبر و در حدفاصل کوه چهل مقام و باباکوهی به دستور حاکم وقت ساخته شده تا مسافران در پناه قرآن به سلامت به مقصد برسند.

حمام وکیل

کریم خان زند در طول حکومت خود بین سال‌های 1172 تا 1193 بناهای متعددی را در شیراز بنا نهاد که حمام وکیل یکی از آن‌هاست. این حمام در سال 1187 ساخته شده و از بزرگ‌ترین حمام‌های ایران است که معماری و نقش و نگارهای بسیار جذابی دارد.

مسجد نصیرالملک

یکی از منحصربه‌فردترین مکان‌های گردشگری در بهار، مسجد نصیرالملک است. این مسجد در جنوب خیابان لطفعلی خان زند واقع شده و بازدید از آن در هر فصلی شما را حسابی سرحال می‌کند. مسجد نصیرالملک در سال 1255 به دستور حاکم وقت شیراز (نصیرالملک پسر قوام‌الملک) ساخته شد. اگر صبح به این مسجد بروید در شبستان با صحنه‌های فوق‌العاده‌ای از تابش نور به پنجره‌ها روبه‌رو می‌شود و می‌توانید بازی رنگ و نور را تماشا کنید.

عمارت شاپوری

از دیگر دیدنی‌های شیراز در بهار عمارت شاپوری در خیابان انوری، تقاطع اهلی است که ساخت آن به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. ساختمان این جاذبه تاریخی با تلفیق از معماری ایرانی و فرنگی ساخته شده و هر گوشه از آن پر از زیبایی و هنر است. عمارت شاپوری محوطه بی‌نظیری دارد و به شما اجازه می‌دهد تا ساعت‌ها در فضایی دلنشین و آرام اوقات خوشی را سپری کنید. همچنین بخشی از آن رستورانی زیبا دایر شده که چشم‌انداز زیبایی به محوطه عمارت دارد.

مسجد جامع عتیق

عتیق از کهن‌ترین مساجد شیراز است که با نام مسجد آدینه یا جمعه نیز شناخته می‌شود. بنای اولیه این مسجد تاریخی در سال 281 هجری قمری ساخته شده و بعدها در سال 752 هجری قمری شاه اسحق اینجو بنایی به نام خدایخانه در میان آن ساخت. مسجد جامع عتیق در خیابان حضرتی قرار دارد و در آن می‌توانید جزئیات بی‌نظیری از معماری ایرانی اسلامی را مشاهده کنید.

حرم شاهچراغ

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز، مسجد شاهچراغ، آرامگاه احمد بن موسی، فرزند امام موسی کاظم و برادر بزرگوار امام رضا (ع) است. اگر در میانه سفر هوس عبادت و زیارت در مکانی معنوی به سرتان زد، شاهچراغ گزینه مناسبی برای این کار است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

در دامنه کوه صبوی و ابتدای جاده شیراز به اصفهان، آرامگاه خواجوی کرمانی را خواهید دید که یکی از نوابغ ادبیات ایران در آن آرام گرفته است. خواجوی کرمانی شاعر معروف کرمانی است که پس از سفر و تحصیل در مکان‌های مختلف سرانجام به ایران و شیراز رفت و در آنجا در گذشت. بنای آرامگاه خواجوی کرمانی توسط اداره فرهنگ استان فارس در سال 1315 بنا شده است و یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز در بهار و فصول دیگر به شمار می‌رود.

بازار وکیل

یکی دیگر از مناطق دیدنی و گردشگری شیراز که طرفداران بسیاری دارد و همیشه جمعیت زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند، بازار وکیل است. این بازار در نزدیکی تعداد زیادی از مکان‌های دیدنی شیراز قرار گرفته که در آن انواع کالاها در حجره‌های قدیمی به فروش می‌رسند. بازار وکیل از جمله بناهای تاریخی است که به دستور کریم خان زند ساخته شده و از خیابان‌های طالقانی، زند و لطفعلی خان می‌توان به آن وارد شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.