اکـــران آی‌فـون 11 عکس: AFP

سرانجام اپل رویداد سنتی ماه سپتامبرش را در سالن استیو جابز اپل پارک برگزار کرد و همچنان که پیش‌بینی می‌شد مجموعه‌ای از محصولات جدید این شرکت از جمله یک آی‌پد، سه مدل آی‌فون ۱۱ ساعت نسل پنجم رونمایی شدند و جزئیات سرویس‌های جدید این شرکت هم مشخص شد. از میان محصولات طبیعتا تمرکز اصلی رویداد اپل روی آی‌فون جدید با دیزاین جدید بود و تقریبا اغلب شایعات درمورد این محصول واقعیت داشت و مشخص شد اپل مسیر نوآوری محصول استراتژیکش را عمدتا در بخش دوربین دیده چنان که عمده زمان معرفی آی‌فون‌ها به بحث قابلیت‌های دوربین اختصاص داشت.

آی‌فون ۱۱

13 (1)

استراتژی اپل معرفی دو مدل آی‌فون جدید در دو سطح قیمتی متفاوت بود. آی‌فون 11 نسخه ارزان‌تر گوشی پرچمدار این شرکت است که در واقع ادامه‌ای بر آی‌فون XR بود که سال گذشته عرضه شد و آی‌فون ارزان‌قیمت این شرکت به حساب می‌آمد. صفحه نمایش این گوشی ال‌سی‌دی است و مانند سال پیش، آی‌فون 11 به صفحه نمایش 1/ 6 اینچی مجهز شده است و طراحی این نسخه نیز مشابه مدل سال گذشته است. اپل امسال رنگ‌های جدیدی برای این سری عرضه کرده از جمله بنفش، مشکی، زرد و قرمز. جدیدترین تغییری که اپل در طراحی این سری از آی‌فون‌های 2019 خود اعمال کرده، دوربین‌های پشتی دستگاه است. آی‌فون XR سال گذشته، یک دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز به لنز واید داشت اما آی‌فون 11، دو دوربین به اضافه یک لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی دارد که از زوم اپتیکال2x پشتیبانی می‌کند. لنز اولترا وایدی که به این مدل اضافه شده، به کاربر امکان می‌دهد به محیط خارج از دید لنز دوربین نیز احاطه داشته باشد. دوربین مدل‌های جدید ظاهرا، تمرکز اصلی امسال اپل بوده است. افکت جدیدhigh-key mono portrait نیز به دوربین‌ها اضافه شده و قابلیت portrait mode نیز در این مدل روی حیوانات خانگی قابل‌اجرا خواهد بود.

قابلیت جدید دیگری نیز که اضافه شده، قابلیت Night mode است تا آی‌فون ۱۱ بتواند رقیب خوبی برای گوشی‌های پیکسل گوگل و نوت ۱۰ و ۱۰ اس سامسونگ محسوب شود. Night mode می‌تواند کیفیت عکس‌های گرفته شده در شب یا مکان‌های کم‌نور را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهد. در قسمت فیلم و ویدئو، تنها با یک حرکت انگشت، تغییر از لنز اولترا واید به دوربین معمولی انجام می‌شود. پشتیبانی از کیفیت تصویر ۴K تا ۶۰ فریم در ثانیه، اسلوموشن، تایم لپس و قابلیت جدید افزایش محدوده دینامیک تصویر نیز به هر دو دوربین اضافه شده است. حتی دوربین جلویی گوشی نیز ارتقا یافته و به یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز واید مجهز به قابلیت TrueDepth تبدیل شده است. دوربین سلفی گوشی هم می‌تواند ویدئو با کیفیت تصویر ۴K و اسلوموشن ضبط کند.

پردازنده آی‌فون ۱۱ و زمان عرضه

داخل آی‌فون ۱۱، آخرین پردازنده اپل- A۱۳ Bionic استفاده شده است. این تراشه، عملا می‌تواند سریع‌ترین سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو برای پلت فرم گوشی‌های همراه محسوب شود. اپل نحوه عملکرد این سیستم را در برنامه معرفی آی‌فون ۱۱ با نمایش یک گیم به نام Pascal’s Wager نشان داد. این بازی قرار است ماه آینده با گرافیک خارق‌العاده‌ای در App Store عرضه شود. ظرفیت باتری آی‌فون ۱۱ اپل نسبت به مدل iPhone XR، به میزان یک ساعت افزایش پیدا کرده است. اپل همچنین اعلام کرده قابلیتی به نام «فیس‌آی دی ارتقا یافته» به این مدل اضافه شده که سرعت اسکن صورت کاربر در آن افزایش یافته است. آی‌فون ۱۱ همچنین IP۶۸ دارد و می‌تواند به اندازه ۲ متر زیر آب بماند.اپل معتقد است ترکیب تراشه پر قدرت A۱۳ Bionic و سیستم عامل آی او اس ۱۳ می‌تواند یک پلت فرم قوی مجهز به یادگیری ماشینی ارائه دهد که تجربه‌ای استثنایی و فوق‌العاده، با قیمتی به مراتب کمتر از دیگر محصولات، در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد. قیمت آی‌فون ۱۱ از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود و عرضه آن از ۳۰ شهریور آغاز می‌شود.

 

آی‌فون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس

13 (2)

اپل برای نخستین بار از عنوان Pro برای آی‌فون استفاده کرد، عنوانی که پیش از این به برخی سری‌های قدرتمند آی‌پد و مک‌بوک خود نیز داده بود. آی‌فون 11 پرو یک تفاوت دوربینی با آی‌فون 11 دارد و آن در داشتن سه لنز پشتی است. آی‌فون 11 پرو و آی‌فون 11 پرو مکس که به ترتیب به نمایشگرهای 5.8 و 6.5 اینچی مجهز شده‌اند و از لحاظ سایز و طراحی شباهت زیادی به آی‌فون 10اس و 10اس مکس سال گذشته دارند. آی‌فون 11 پرو و آی‌فون 11 پرو مکس طبق گفته تیم کوک برای افرادی طراحی شده‌اند که به دنبال پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز در قالب یک گوشی هستند. این پرچمداران در سه رنگ سبز تیره، اسپیس گری (طوسی) و رنگ طلایی تولید خواهند شد. ضمنا نمایشگر آی‌فون‌های پرو جدید شرکت اپل به پنل نمایشگرهای جدید اولد مجهز شده‌اند که شدت روشنایی تصویر به ۱۲۰۰ نیت و ضریب کنتراست به ۲میلیون به یک ارتقا پیدا کرده است و همچنین مصرف بهینه انرژی در این دو دیوایس تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. اپل این نمایشگرهای جدید خود را سوپر رتینا XDR نامیده است.

آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس هردو دارای بدنه مات هستند که شاسی دور بدنه آنها از جنس استیل ضدخش ساخته شده است. آی‌فون‌های سری پرو اپل در ۴ رنگ عرضه می‌شوند که در این میان رنگ سبز نیمه شب (Midnight Green) رنگ جدیدی است که اپل امسال برای آی‌فون‌های سری پرو انتخاب کرده است. رنگ‌های اسپیس گری (طوسی)، نقره‌ای و گلد هم دیگر رنگ‌های آی‌فون‌ پرو هستند. همچنین این دو پرچمدار به مقاوم‌ترین و محکم‌ترین گلس ساخته شده برای گوشی در دنیا مجهز بوده و استاندارد IP۶۸ اعمال شده در این گوشی‌ها این امکان را می‌دهد که از دیوایس‌تان تا عمق ۴ متر زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه بدون مشکل استفاده کنید. بنابراین دیگر نگران ریختن آب و قهوه روی آی‌فون ارزشمندتان نخواهید بود.

تحول در باتری، تغییر در دوربین

چیپ بیونیک A۱۳ که سریع‌ترین چیپ اسمارت‌فون ساخته شده در دنیا محسوب می‌شود، بهترین و سریع‌ترین عملکرد ممکن را هنگام اجرای برنامه‌ها در آی‌فون ۱۱ پرو و پرو مکس به ارمغان می‌آورد. سرعت این چیپ در مقایسه با مدل A۱۲ سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این چیپ همچنین برای یادگیری ماشین طراحی شده و به پردازنده امکان انجام بیش از یک تریلیون محاسبه در ثانیه را می‌دهد. به‌عبارت دیگر آی‌اواس ۱۳ به همراه چیپ بیونیک A۱۳ بهترین پلت‌فرم یادگیری ماشین را رقم می‌زنند. آی‌فون‌های سری پرو اپل به سیستم دوربین جدید سه‌گانه مجهز شده‌اند که این سیستم از یک لنز اولترا واید با زاویه دید ۱۲۰ درجه، لنز واید و یک لنز تله تشکیل شده و قادر به ثبت تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن است. قابلیت‌های این سیستم دوربین به نحوی است که عکاسی حرفه‌ای را برای افراد عادی و حرفه‌ای فراهم ساخته است.

این سیستم همچنین یک قابلیت جدید را برای اولین بار در دنیا برای علاقه‌مندان به فیلمبرداری با دوربین به ارمغان آورده است: فیلمبرداری با کیفیت ۴K و لرزش‌گیر سینمایی حرفه‌ای. سنسور اولتراواید دوربین آی‌فون پرو امکان فیلمبرداری در حالت اکشن را به شما می‌دهد و همچنین امکان زوم کردن با استفاده از هر یک از این ۳ لنز نیز در حین فیلمبرداری وجود دارد. جالب اینکه صدای ضبط شده در حین فیلمبرداری حین سوئیچ کردن بین لنزها نیز تغییر می‌کند. ضمنا با آی‌اواس ۱۳، امکان ویرایش حرفه‌ای ویدئوها با امکانات متعدد برای تمامی کاربران فراهم می‌شود.

استفاده از تنظیمات ویرایش ویدئو در آی‌اواس ۱۳ بسیار ساده است و حتی تازه‌کارها هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند و پروژه‌های ویدئویی خلق کنند. سنسور TrueDepth ۱۲ مگاپیکسلی که در جلوی گوشی به‌کار رفته نیز امکان ثبت تصاویر سلفی با زاویه بازتر را فراهم کرده و همچنین نسل جدید تکنولوژی Smart HDR هم باعث شده تصاویر با شباهت خیلی بیشتری به واقعیت ثبت شوند. همچنین این دوربین سلفی امکان تصویربرداری در حالت ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را در حالت اسلوموشن فراهم کرده است. آی‌فون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس از ۲۲ شهریور آماده پیش‌خرید خواهند بود و عرضه رسمی آنها نیز از ۲۹ شهریور آغاز خواهد شد. قیمت پایه آی‌فون ۱۱ پرو ۹۹۹ دلار و قیمت پایه آی‌فون ۱۱ پرو مکس نیز ۱۰۹۹ دلار است.

 

اپل واچ سری ۵

13 (3)

اپل واچ سری 5 دیگر محصولی بود که اپل از آن رونمایی کرد؛ ساعتی که دارای صفحه نمایش رتینا و Compass داخلی و تماس بین‌المللی اضطراری است. در اپل‌واچ سری 5 صفحه نمایش خاموش نمی‌شود، بنابراین نیازی به زدن روی صفحه نمایش یا بلند کردن دست برای دیدن زمان ندارید. این ساعت اپل به Compass داخلی مجهز شده که برای مسیریابی بهتر و سنجش ارتفاع کاربرد دارد. همچنین امکان تماس اضطراری با اپل‌واچ در ۱۵۰ کشور جهان بدون نیاز به آی‌فون از دیگر امکانات این ساعت اپل است. اپل‌واچ سری ۵ در مدل‌های متنوع‌تر و با بدنه مختلفی عرضه شده است شامل بدنه آلومینیومی، استنلس استیل، سرامیکی و تیتانیومی. روی ساعت اپل نسل پنجم ۵ سیستم عامل watchOS ۶ قرار دارد. اپل واچ سری ۵ (مدل GPS‌دار) از همین امروز در ۴۱ کشور جهان قابل پیش‌خرید است. اپل‌واچ سری پنج GPS + سلولار (سیم‌کارت) نیز از امروز در ۲۲ کشور قابل پیش‌خرید است. هر دو مدل از ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) عرضه‌شان شروع می‌شود.

ویژگی اپل‌واچ سری ۵ این است که زمان و سایر اطلاعات مهم روی آن همواره نمایش داده می‌شود. اپل برای ایجاد این ویژگی روی این ساعت از ترکیب چندین تکنولوژی بهره گرفته از جمله از پلی سیلیکون با دمای پایین و صفحه Oxide برای سنسورهای نوری. این ترکیب تکنولوژی باعث شده مهم‌ترین ویژگی این ساعت خودنمایی کند و آن ۱۸ ساعت عمر باتری آن است که نسبت به نسل‌های قبلی این ساعت بسیار چشمگیر است. اپل برای ایجاد امنیت بهتر روی این ساعت ویژگی تماس اضطراری بین‌المللی را روی آن تعبیه کرده است. این ویژگی روی ساعت‌های سلولار نسل پنجم فعال است و در ۱۵۵ کشور جهان کاربرد دارد؛ در‌صورتی‌که ساعت اپل افتادن شخص را تشخیص دهد و بعد شخص برای مدت یک دقیقه حرکتی نکند، تماس خودکار فعال می‌شود.

 

آی پد نسل ۷

13 (4)

آی‌پد 2/ 10 اینچی نسل هفت هم محصول دیگری بود که در رویداد اپل رونمایی شد. این آی‌پد با صفحه نمایش رتینا در واقع نسل جدید آی‌پد 7/ 9 اینچی اپل محسوب می‌شود که این شرکت در سال گذشته عرضه کرده بود. اپل همین 6 ماه قبل هم یک آی‌پد سبک یعنی آی‌پد ایر 3 با صفحه نمایش 5/ 10 اینچی را معرفی کرده که کمی بزرگ‌تر از آی‌‌پد جدید است. از ویژگی‌های آی‌پد 2/ 10 اینچی نسل 7 اپل می‌توان به همخوانی کامل با کیبورد فیزیکی هوشمند اپل (159 دلار)، پردازنده نسبتا قوی A10 Fusion و البته پشتیبانی از قلم هوشمند اپل‌پنسل (Apple Pencil) اشاره کرد. همچنین در جریان مراسم معرفی این آی‌پد اعلام شد که بدنه این دستگاه 100 درصد از آلومینیوم قابل‌بازیافت تولید شده است. آی‌پد جدید همچنین به تراشه جدیدی مجهز است که A10 Fusion نام دارد و دگمه هوم یا خانه همچنان روی آن دیده می‌شود. دستگاه جدید همچنین به‌جای خروجی USB-C(که روی آی‌پد پروها وجود دارد)، به یک تبدیل Lightning connector مجهز است(که به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسد). خروجی هدفون نیز روی دستگاه دیده می‌شود.آی‌پد 2019 اپل با قیمت پایه 329 دلار از اواخر شهریور عرضه خواهد شد. پیش‌فروش این محصول هم از امروز آغاز شده است. ضمنا با خرید این محصول، خریداران اشتراک یک ساله رایگان سرویس اپل‌پلاس را نیز دریافت خواهند کرد.

 

اپل تی وی پلاس و Arcade

13 (5)

اپل همچنین در کنار این محصولات جزئیات سرویس محتوای اپل تی‌وی پلاس را که سرویس استریم ویدئو این شرکت است اعلام کرد. براساس اعلام اپل سرویس استریم ویدئوی این شرکت با قیمت 99/ 4 دلار از اول ماه نوامبر شروع به فعالیت می‌کند. این زنگ خطری جدی برای سرویس‌های ویدئویی VOD مشابه مانند نتفلیکس است که هزینه آنها بیش از دوبرابر اپل است. اپل همچنین از برخی محتواهای اختصاصی تولید شده برای این سرویس ویدئویی پرده برداشت از جمله سریال حماسی See که قرار است همزمان با افتتاح سریال در اختیار مشترکان این سرویس قرار گیرد. سرویس اپل تی‌وی پلاس در هنگام افتتاح در 100 کشور جهان قابل دسترسی خواهد بود و کسانی که محصولات جدید اپل را خریداری کنند یک‌سال اشتراک رایگان آن را دریافت می‌کنند. سرویس استریم گیم Arcade هم دیگر محصول اپل بود که در این شب معرفی شد. یک سرویس بازی اشتراکی که اپل اعلام کرد هزینه آن ۹۹/ ۴ دلار در ماه است.