به جای نگرانی، از هوش مصنوعی کمک بگیریم

با این حال تکنولوژی و هوش مصنوعی بیشتر افرادی را که در تعاریف پیچیده آن گیر کرده‌اند کاملا نگران کرده است. پروفسور نیک پولسون، استاد دانشکده کسب‌و‌کار دانشگاه شیکاگو و پروفسور جیمز اسکات، استاد دانشگاه آستین تگزاس با نوشتن کتابی سعی کرده‌اند چهره‌ جدیدی از تکنولوژی را نمایان کنند. این کتاب با ارائه‌ چند مثال از افراد مشهور تاریخی و دیگر افرادی که برای حل مشکلات انسان‌ الگوریتم‌هایی پیشنهاد کرده‌اند، شروع کار هوش مصنوعی را توضیح می‌دهد. این کتاب با عنوان AIQ به این می‌پردازد که چگونه انسان و ماشین با همکاری یکدیگر می‌توانند باهوش‌تر باشند. در این کتاب روش‌های ریاضی متفاوت برای نبرد با دشمنان در جنگ‌های مهم دنیا و همچنین ثبت آمار سلامت در آنها را می‌بینیم. درواقع هدف کتاب این است که خوانندگان را توجیه کند که هوش مصنوعی فقط برای راحتی کار انسان خلق شده است. پروفسور پولسون اخیرا درباره‌ محتوای این کتاب و هوش مصنوعی و همچنین چالش‌های مقابل راه تکنولوژی در آمریکا مصاحبه‌ای انجام داده است که در این مطلب خلاصه‌ آن را آورده‌ایم.

aIQ چیست و چه چالش‌هایی دارد؟

ای‌آی‌کیو درواقع همکاری انسان و ماشین‌ به‌طور هوشمندانه در کنار یکدیگر است؛ ترکیبی از هوش مصنوعی و آی‌کیوی انسان. این موضوع انکارناپذیر است که آشنایی بشر با هوش مصنوعی یکی از مشکلات ۲۰ تا ۳۰ سال آینده در همه‌ سطوح‌ خواهد بود و از مهدکودک گرفته تا دبیرستان و دانشگاه، همه را درگیر خواهد کرد. به همین سبب آگاهی‌بخشی درباره هوش مصنوعی و چگونگی انجام این کار یکی از چالش‌های بشر در آینده نزدیک خواهد بود. هوش مصنوعی اتفاق تازه‌ای نیست و موضوع جالب اینکه در اوایل کار ایده‌ روبات‌های کشنده یا از بین رفتن فرصت‌های شغلی افراد وجود نداشت.

شروع کار هوش مصنوعی کجا بود؟

شروع کار هوش مصنوعی احتمالا شروع جمع‌آوری داده بوده است. در حقیقت تنها چیزی که برای هوش مصنوعی نیاز دارید داده‌ خالص است. ما در کتاب چندین مثال از حل مشکلات انسان‌ها به کمک هوش مصنوعی آورده‌ایم. برای مثال فلورانس نایتینگل در جنگ کریمه در دهه‌ ۸۰ میلادی اولین کسی بود که داده‌‌های سلامت افراد را جمع می‌کرد. او با این کار سعی داشت بر اساس این اطلاعات تصمیمات پزشکی بهتری بگیرد. پس از بعضی جهات هوش مصنوعی به آغاز جمع‌آوری داده و به خیلی وقت پیش برمی‌گردد.

چرا حالا بحث آن داغ شده است؟

در سال‌های اخیر سرعت کامپیوترها و ماشین‌ها خیلی زیاد شده است و ما با انقلاب بزرگی روبه‌رو هستیم. نه‌تنها به خاطر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت حجم زیادی از اطلاعات را در دسترس داریم، بلکه امروزه کامپیوترهایی بسیار سریع‌تر داریم. ما به کمک این کامپیوترها می‌توانیم الگوهایی در میان داده‌ها پیدا کنیم. دلیل اینکه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ بر سر زبان‌ها افتاده است، وجود مجموعه‌های اطلاعاتی بیشتر است. علاوه بر این باید گفت کامپیوترها در بررسی و پیدا کردن الگو در میان داده‌‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند.

آیا ما باید از این موضوع بترسیم که یک روز روبات‌ها علیه ما کار کنند؟

این همان چیزی است که ایلان ماسک پیش‌بینی کرده است. من دوست دارم مثبت فکر کنم. کاری که باید الان انجام دهیم این است که اطلاعاتمان را درباره آن بیشتر کنیم. بشر از هوش مصنوعی استفاده‌ زیادی کرده است. ما باید دانشمان را درباره هوش مصنوعی و ماشین‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند بالا ببریم، پس بهتر است ترس را کنار بگذاریم و بر همکاری هوشمندانه‌ انسان و ماشین تمرکز کنیم. موضوع جالب دیگر این است که ایلان ماسک و حتی بیل گیتس در جایی گفته‌اند که باید قوانینی دقیق برای هوش مصنوعی تعیین کرد. مشکلات قوانین هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هاست و برای وضع قوانین خوب، لازم است پیش از هرچیز به خوبی روی این موضوع مسلط باشیم.

به نظر شما این اتوماتیک‌شدن تاثیری منفی بر بازار کار خواهد داشت؟

در حال حاضر ماشین‌ها در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از انسان‌ها عمل می‌کنند که مثال ساده‌ آن بازی شطرنج است. هیچ راهی وجود ندارد یک انسان بتواند در این چنین مسائل کامپیوتر را شکست دهد. حتی در مواردی مثل تحلیل تصویر (مثل تشخیص اینکه آیا در یک عکس گربه یا سگی وجود دارد) ماشین‌‌ها پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند. در مقابل حوزه‌‌های زیادی هم وجود دارند که انسان‌ها حرف اول را می‌زنند. برای مثال برداشتن یک فنجان و نوشیدن محتوای آن کاری است که انسان‌ به راحتی انجام می‌دهد در حالی که ماشین‌ها برای انجام آن دچار مشکل می‌شوند. به همین سبب من نگران این موضوع نیستم، چراکه هنوز موارد بسیاری است که ماشین‌ها در آن جای کار دارند.

از آنجا که در آینده بسیاری از کارها اتوماتیک و به‌دست روبات‌ها انجام خواهد شد نسل آینده باید خودش را آماده‌ چه چیزی کند؟

من همیشه سعی می‌کنم فرزندانم را به علم داده و بررسی داده‌ها علاقه‌مند کنم و یا به‌طور کلی آنها را تشویق می‌کنم هر درسی را که این مهارت‌ها را در آنها بهبود می‌بخشد، بخوانند. البته این روزها بیشتر افراد از مطالعه‌ مطالبی از این دست لذت می‌برند. این مهارتی است که در پنج یا ده سال گذشته رشد داشته است و به نظر می‌رسد در اوج دوران رشد خود قرار دارد.

واکنش دنیا به هوش مصنوعی چه بوده است؟

قطعا آمریکا و چین در این راه از همه سبقت گرفته‌اند اما در کل می‌توان گفت همه سعی خود را می‌کنند؛ مثل سامسونگ در کره‌ جنوبی و بسیاری از شرکت‌ها در انگلستان. همه‌ کشورها در حوزه‌ هوش مصنوعی مشغول فعالیت هستند که مثال خوب آن می‌تواند آلمان، فرانسه و استرالیا باشد. من در امپریال کالج لندن درباره‌ یادگیری عمیق که یک پروسه‌ خاص از یادگیری ماشین است، صحبت کردم و فکر می‌کنم حدود ۳۵۰ نفر شنونده داشتم. برای یک جمع علمی این عدد واقعا بالاست. بنابراین به‌عنوان یک دانشمند داده فکر می‌کنم همه برای پیشرفت این علم در تلاشند.