استفاده از واقعیت مجازی در بازی‌های ویدئویی

شرکت «اسکور آف» (Square Off) که برترین شطرنج‌های دنیا را ارائه می‌دهد، در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ یک صفحه شطرنج هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت که با استفاده از یک بازوی روباتیک مخفی و آهن ربا مهره‌ها را توسط خودشان به حرکت در می‌آورد. شرکت «درون انترکتیو» (Drone Interactive) نیز که انقلابی در عرصه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در دنیای سرگرمی به‌وجود آورده، یک بازی شگفت انگیز را دراین نمایشگاه ارائه داد که ترکیبی از «هواپیماهای بدون سرنشین» و «واقعیت مجازی» است و به شما این امکان را می‌دهد تا از نگاه فردی که یک سفینه کوچک را هدایت می‌کند، محیط را بنگرید. این دو، تنها مثالی از سیستم‌های جدید نوآورانه و خلاقانه بازی ویدئویی در این نمایشگاه هستند. بعضی از بازی‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، تنها با هدف سرگرمی ارائه نشده‌اند.

به‌عنوان مثال، شرکت «سنس آرنا» (Sense Arena) که مجموعه‌های جامعی از آموزش بازی‌ها ارائه می‌دهد، یک سیستم واقعیت مجازی را ساخته است که با استفاده از هدست واقعیت مجازی اچ تی سی vive و یک «کوله‌پشتی متصل شده» کار می‌کند تا سبب بهبود مهارت‌های کاربر در هاکی شود. هدف ساخت این دستگاه این است تا به توسعه مهارت‌های شناختی که به توانایی‌های فیزیکی روی یخ تبدیل می‌شوند، کمک کند. یکی دیگر از شرکت‌ها، یک «اهرمک» را به نمایش گذاشت که «وسیله هدایت سه‌بعدی» نام‌گذاری شده است که سبک «پدال» است و می‌تواند حرکات کاربر در واقعیت مجازی را کنترل کند. شرکت سازنده اعلام کرد که این سیستم می‌تواند برای انواع فعالیت‌ها در یک بازی «واقعیت مجازی» از راه رفتن و رانندگی تا پرواز مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم ساخته شده از سوی «درون انترکتیو» با هدف استفاده در مسابقات و دیگر حوزه‌های سرگرمی طراحی شده است. این سیستم از دو هواپیمای بدون سرنشین کوچک در صفحه مشبک استفاده می‌کند که می‌تواند با استفاده از یک دسته کنترلگر «ایکس باکس» اجرا شود. با این هدست واقعیت مجازی می‌توان دقیقا همان چیزی که از یک هواپیمای بدون سرنشین دیده می‌شود را مشاهده کرد و همچنین حشرات طراحی شده در این بازی را نابود کرد. البته لازم نیست نگران سقوط حین این بازی باشید. زیرا این سیستم از یک سقف مجازی و دیواره‌های مجازی استفاده می‌کند تا هواپیماهای بدون سرنشین را از برخورد با اشیای اطراف در حین بازی محافظت کند.