11 copy

چرخ گوشت خانگی در بین لوازم آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها است. به گزارش  سایت بهترین یاب، وسایل برقی از حساسیت بیشتری برخوردارند، زیرا قرار است به ما در تهیه غذای خوشمزه برای مدت طولانی کمک کند و انتخاب نادرست، می‌تواند خریدار را با دردسرهای تعمیرات و نگهداری مواجه کند.  یکی از این ابزارهای برقی مهم در هر آشپزخانه، چرخ گوشت خانگی است که در انواع مارک‌ها و مدل‌های گوناگون در بازار وجود دارد. برای خرید دستگاهی متناسب با مصرف و بودجه، به اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند ما را در انتخاب بهینه راهنمایی کند. به همین دلیل، این گزارش به عنوان راهنمای خرید بهترین مارک چرخ گوشت ایرانی و بهترین چرخ گوشت خارجی تهیه شده تا با معیارها و عوامل مهم انتخاب و خرید بهترین دستگاه گوشت چرخ کن آشنا شویم.

  جنس تیغه ها

توجه به جنس و ویژگی‌های تیغه یکی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید چرخ گوشت است. این قطعه وظیفه برش و تهیه گوشت چرخ کرده یا برش سبزیجات را بر عهده دارد. بهترین تیغه‌ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند، زیرا در طول زمان فرسوده نمی‌شوند و هنگام برش، از استحکام و قدرت خوبی برخوردارند. ضد زنگ بودن فولاد، یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که باید در نظر داشته باشید. اگر تیغه با سبزیجات آبداری همچون پیاز، هویج و سیب زمینی تماس پیدا کند، از نظر بهداشت و نظافت با مشکل روبه رو خواهیم شد.زنگ زدگی و خوردگی فلز روی تیغه باعث می‌شود مواد مضر با غذا مخلوط شوند که این، به هیچ‌وجه خوب نیست.

  راندمان موتور

چرخ گوشت باید دارای موتور بسیار کارآمدی باشد. زیرا زمان آسیاب کردن گوشت و سایر غذاها، کمتر خواهد بود و کار سریع‌تر پیش می‌رود. یکی از عوامل مهم در چرخ گوشت‌های با قدرت، این است که دستگاه فشار کمتری می‌بیند زیرا مدت زمان کوتاه‌تری روشن می‌ماند.اگر در ابتدای خرید برای موتور قدرتمند هزینه بیشتری بپردازیم، به یقین ارزش خواهد داشت، زیرا عمر دستگاه خود را افزایش داده‌ایم. همچنین با افزایش راندمان و افزایش قدرت موتور، خروجی با کیفیت بالاتری خواهیم داشت. علاوه بر این مورد، قرار دادن گوشت در بیشتر چرخ گوشت‌ها به شکل دستی است و این یعنی اینکه باید گوشت با فشار وارد آن شود. هر چه قدرت موتور دستگاه بیشتر باشد، نیروی کمتری باید وارد کنیم . ظرفیت هر چرخ گوشت، ترکیبی از قدرت موتور، سرعت چرخش و اندازه لوله ورودی آن است. ظرفیت را با شاخص مقدار چرخ در دقیقه بیان می‌کنند . به طور معمول، ظرفیت بیش از 5/ 1 کیلوگرم را می‌توان به عنوان ظرفیت مناسب برای یک دستگاه خانگی توصیف کرد.

  تجهیزات جانبی

معمولا همراه با دستگاه چرخ گوشت، لوازم جانبی مختلف برای استفاده راحت‌تر موجود است. این لوازم جانبی شامل انواع تیغه، سری کالباس و کباب‌ساز و سینی‌های فولادی و پلاستیکی است. البته برخی از این تجهیزات را می‌توان به صورت جداگانه هم خریداری کرد، ولی نکته مهم اینکه قطعات اورجینال، از کارآمدی بهتری برخوردارند.

 سیستم چرخش معکوس

داشتن سیستم چرخش معکوس، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که امکان استفاده بهتر و آسان‌تر را فراهم می‌کند. بنابراین، بهتر است چرخ گوشتی با این ویژگی خریداری شود. سیستم چرخش معکوس سیستمی است که حذف گوشت باقی مانده در دستگاه و تمیز کردن آن را آسان‌تر می‌کند. این سیستم علاوه بر پاکیزگی، تاثیر بسزایی در کیفیت و طول عمر دستگاه دارد. همچنین زمانی که قطعه گوشتی به دلایلی نظیر لایه‌های چربی سخت، باعث توقف حرکت چرخ گوشت می‌شود، به کمک کاربر می‌آید و نیازی به باز کردن سیستم نخواهد بود.

 تمیزی آسان

بهترین مارک چرخ گوشت برای جهیزیه باید به گونه‌ای باشد که امکان شستن آسانی داشته باشد. این دستگاه با گوشت خام سروکار دارد و اگر خوب تمیز نشود، تکه‌ها و ذرات گوشت در آن باقی می‌ماند و باعث تجمع میکروب‌ها و مواد ناخواسته می‌شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی باید به‌دنبال تیغه‌هایی باشیم که بتوان آنها را به خوبی شست و شو و تمیز کرد. فولاد ضد زنگ به راحتی تمیز می‌شود و به خوبی شسته می‌شود. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، قابلیت جداسازی قسمت‌های مختلف دستگاه است. اگر دستگاه از اجزای جدا شونده بیشتری ساخته شده باشد، شست و شو و تمیز کردن آن راحت‌تر خواهد بود. قطعات برخی از انواع چرخ گوشت نیز می‌توانند به راحتی در ماشین ظرفشویی شسته شوند که کار را بسیار ساده می‌کند.