راهی به جز افزایش قیمت شیر خام نیست

  کمبود کره و افزایش قیمت لبنیات چه تاثیری در تولید شیر و وضعیت دامداران گذاشته است؟

هیچ‌گونه تاثیر مثبتی برای تولید‌کنندگان نداشته است و اتفاقا هر روز وضعیت ما بدتر می‌شود این درحالی است که قیمت نهاده‌های دامی به‌صورت روزانه افزایش دارد. دولت شیر خام را بر اساس قیمت دولتی نهاد‌ه‌ها قیمت‌گذاری کرده اما الان سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی در بازار وجود ندارد و ما مجبوریم ۱۴ هزار تومان بخریم تازه به شرطی که در بازار وجود داشته باشد یا ذرت ۱۵۰۰ تومانی به ۳ هزار تومان رسیده است یا قیمت جو  از یک هزار و ۵۰۰ به ۴ هزار تومان رسیده این قیمت‌ها به شرطی است که کالا در بازار موجود باشد. حالا با این قیمت‌ها دولت شیر را ۳ هزار و ۱۰۰ تومان درب گاوداری قیمت‌گذاری کرده است که با ۴۰۰ تومان کرایه حمل و نقل قیمت آن ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود.

  با این قیمت نهاده‌‌ها قیمت واقعی شیر خام برای دامداری‌ها چقدر می‌شود؟

همان‌طور که گفتم علاوه بر قیمت ما مشکل تامین هم داریم اما با این وجود شیر کمتر از ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای ما صرفه ندارد، از طرفی چون خط تولید ما موجود زنده است نمی‌توانیم روند تولید را متوقف کنیم پس محکوم به تولید هستیم. الان کار به جایی رسیده که یک دامداری که ۱۰۰ راس گاو دارد ۳۰ راس آن را می‌فروشد تا بتواند غذای ۷۰ راس دیگر را تامین کند.

  قیمت جدید کره با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بوده این درحالی‌است که هیچ تغییری در قیمت خرید شیر خام رخ نداده است.

وضعیت شیر خام به همین منوال نخواهد ماند و مجبور هستند طی روزهای آینده قیمت شیر را افزایش دهند پس این افزایش قیمت موقتی خواهد بود و روزهای آینده که قیمت جدید شیر خام اعلام شود دوباره شاهد افزایش قیمت لبنیات خواهیم بود.

  پیشنهاد شما چیست؟

دولت باید به قانون بازار و عرضه و تقاضا تمکین کند و دست از قیمت‌گذاری بردارد آن هم وقتی که نه ارز دولتی وجود دارد و نه می‌تواند ارز نیمایی را در حد کافی تامین کند بهتر است قیمت‌گذاری و واردات را به عهده تولید‌کنندگان بگذارد تا هر ماه شاهد تغییر قیمت‌ها نباشیم.