هلن کرولر- مولر، مجموعه‌دار آلمانی

این مجموعه اکنون با نام موزه کرولر-مولر مشتمل بر موزه هنرهای زیبا و باغ تندیس‌ها در پارک ملی هوخه‌فیلووه در استان خلدرلاند هلند شناخته می‌شود. املاک جنگلی آنتون کرولر بعدتر به‌صورت پارک ملی دوهوگه ولوو درآمد. هلن کرولر-مولر در ۱۱فوریه ۱۸۶۹ در اسن واقع در غرب آلمان در یک خانواده ثروتمند و صنعتگر ‌زاده شد. پدرش ویلهلم مولر در کار تامین مواد خام برای صنایع معدنی و فولادی بود. هلن بعدتر با سرمایه‌دار برجسته هلندی آنتون کرولر ازدواج کرد (۱۸۸۸) و تحصیلات خود را زیر نظر هنگ برمر، نقاش، معلم، مجموعه‌دار و دلال آثار هنری هلندی ادامه داد (۱۹۰۷-۱۹۰۶). از آنجا که هلن در آن دوران یکی از ثروتمندترین زنان در هلند به شمار می‌رفت، به پیشنهاد برمر شروع به گردآوری آثار هنری کرد.

در ۱۹۰۷ وی با خرید نقاشی «قطار در یک چشم‌انداز» اثر پل گابریل شروع به خرید و گردآوری آثار هنری کرد. کرولر در نهایت توانست بیش از ۹۰ نقاشی و ۱۸۵ طرح کشیده شده یا چاپ سنگی ون‌گوگ را به مجموعه خود بیفزاید و به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‎‌های آثار این هنرمند را در اختیار گرفت. تنها موزه ون‌گوگ واقع در آمستردام است که آثار بیشتری از این هنرمند را در خود جای داده است.

کرولر- مولر آثار هنرمندان بزرگ دیگری همچون پیکاسو، ژرژ براک، آلبرت گلز فرانسوی، ژان متزینگر، فرنان لژه، دیه گو ریورای مکزیکی، پیت موندریان و...ر ا گردآورد. با این حال وی از خرید آثار هنرمندان زادگاهش آلمان که آثار آنان را «فاقد اصالت کافی» می‎‌دانست، خودداری می‌کرد.

وی پس از سفری به فلورانس در ۱۹۱۰ اندیشه ایجاد یک موزه‌خانه را در سر پروراند. پس از ۱۹۱۳ بخش‌هایی از مجموعه خود را در معرض دید عمومی قرار داد و تا میانه دهه ۱۹۳۰ سالن نمایش وی در لاهه یکی از معدودترین مکان‌هایی بود که می‌شد در آنجا آثار متعددی را از هنرمندان متفاوت دید.د ر ۱۹۳۵ وی همراه با شوهرش کل مجموعه خود را که تقریبا شامل ۱۲ هزار اثر می‌شد، با این شرط به مردم هلند بخشیدند که یک موزه بزرگ در باغ‌های آنها ساخته شود. با تلاش‌های دولت هلند این موزه در نهایت در ۱۹۳۸ افتتاح شد.هلن کرولر- مولر در ۱۴دسامبر ۱۹۳۹ در اوترلو هلند درگذشت.