آلبرت پلسمن  پیشگام هوانوردی در هلند

وی در ۷ سپتامبر ۱۸۸۹ در لاهه به دنیا آمد. پدرش تاجر تخم‌مرغ و یک پروتستان سخت‌گیر بود. آلبرت تحت قواعد این پدر پروتستان رشد کرد. او در مدرسه به استعداد خود در ریاضیات پی برد و همین امر بعدها او را به سوی هوانوردی تجاری سوق داد.

پلسمن پس از مرگ مادرش و فارغ‌التحصیلی از مدرسه هوگر، تصمیم گرفت با تحصیل در مدرسه آلکمار کادت به ارتش سلطنتی هند شرقی هلند بپیوندد. پس از آن به آکادمی سلطنتی نظامی در بردا رفت، جایی که می‌توانست فرودگاه گیلزه-ریجن را ببیند و همین امر باعث شد او به علاقه خود به هوانوردی پی ببرد. او از آن پس به عنوان ستوان دومی رسید و از ۱۹۱۷ آموزش‌‌‌های پرواز وی شروع شد.

او در همان سال با همسر آینده‌اش سوسانا آشنا شد و با وی ازدواج کرد؛ ازدواجی که حاصلش سه فرزند پسر و یک دختر بود.

آلبرت پلسمن همراه با آنتونی فوکر دو پیشگام و موسس مهم شرکت‌های هواپیمایی کی ال‌ام و فوکر در اروپا هستند. پلسمن باعث شد نخستین سرویس‌‌‌های هوایی تجاری فراآتلانتیک برقرار شود و به این ترتیب رابطه با آمریکای شمالی استحکام بیشتری یابد. حضور پلسمن در کی‌ال‌ام بود که خدمات حمل بار، مرسولات پستی و مسافر در آن شرکت را ممکن کرد.

نخستین پرواز درآمدزای کی‌ال‌ام از لندن به مقصد آمستردام صورت گرفت. کی‌ال‌ام نخستین هواپیمای خود را اجاره کرد اما به سرعت به استفاده از فوکر روی آورد. این هواپیماها تحت رهبری آنتونی فوکر و آلبرت پلسمن تولید می‌شد. تولید هواپیما از سوی آنان و به دنبال آن، استفاده تجاری از این هواپیماها موجب شد رشدی عظیم در سفرهای هوایی در داخل اروپا و نیز به سوی آمریکای شمالی و مستعمرات هلند در آسیای جنوب شرقی صورت گیرد.

پلسمن در ۱۹۲۱ بزرگ‌ترین کارخانه نگهداری و تعمیرات اساسی هواپیما در جهان را تاسیس کرد. این کارخانه در بیرون از فرودگاه اسکیپال آمستردام دایر شد، جایی که بیشتر فعالیت‌های کی‌ال‌ام در آنجا متمرکز شده بود.

کی‌ال‌ام بعدتر از هواپیماهای چوبی فوکر به سمت هواپیماهای فولادی ساخته شده در آمریکا روی آورد؛ امری که با صلاحدید پلسمن بود.

در ۱۹۳۹ و با آغاز جنگ جهانی دوم آلبرت پلسمن به ناگزیر فعالیت‌های کی ال‌ام را به حالت تعلیق درآورد و هواپیماهای او در اختیار ارتش قرار گرفت اما از ۱۹۴۶ وی فعالیت‌های خود را از نو آغاز کرد. وی در ۳۱ دسامبر ۱۹۵۳ درگذشت.