ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده پاویون ایران در اکسپوی دبی

اکسپوی امسال برای امارات متحده عربی چنان اهمیتی دارد که این کشور از سال ۲۰۱۳ برای ساخت محل نمایشگاه بیش از ۴۱میلیارد دلار هزینه کرده است؛ ۱۷میلیارد دلار برای پروژه‌های حمل‌ونقل، ۱۳میلیارد دلار برای پروژه‌های مسکن و ۱۱میلیارد دلار برای پروژه‌های هتل‌ها و پارک‌های موضوعی شهر. اولا یوهانس، مدیر FTFT Capital، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود اکسپوی ۲۰۲۱ دبی ۲۵میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان داشته باشد که در این فرآیند بخش‌های گردشگری و املاک سود زیادی خواهند برد. بخش‌های مالی و ارزی نیز شاهد تحرک و رشد چشمگیری خواهند بود. همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه رمزارزها با توجه به برگزاری تعدادی کنفرانس تخصصی در این باره افزایش می‌یابد.

پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۱ طی فرآیندی طولانی و حساس و با الهام از قصه‌های هزارویک شب طراحی شده است.

اکسپو به عنوان بزرگ‌ترین رخداد نمایشگاهی جهانی هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، اما با یک سال تاخیر به دلیل کرونا، برای اولین بار در جنوب غرب آسیا و در یک کشور عربی برگزار شده است.

اولین گام برای احداث پاویون ایران در اکسپو حدود دو سال قبل با برگزاری مسابقه‌ای بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی معماری سراسر کشور برداشته شد. هیات داوران این مسابقه شامل مسوولان دولتی از حوزه مسکن، فرهیختگان دانشگاهی رشته معماری و کارشناسان سرشناس در حوزه معماری و هنر شامل دکتر کاوه بذرافکن، مهندس سید محمد بهشتی، مهندس حسین شیخ زین‌الدین، دکتر مصطفی کیانی، دکتر محمود گلابچی، دکتر محمدزاده و دکتر حامد مظاهریان بودند. این هیات داوران نهایتا مردادماه سال ۱۳۹۸ از میان ۳۰شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح ارائه‌شده از سوی «شرکت مهندسان مشاور تغییر روند طرح» را به عنوان طرح پاویون ایران در اکسپوی دبی برنده مسابقه اعلام کردند. گام دوم احداث پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۱ دبی به انتخاب پیمانکاران توانمند برای اجرای طرح مذکور اختصاص داشت. بر اساس اظهارات آریا مجیدی، دبیر ستاد اکسپو، این ستاد سه پیمانکار صاحب صلاحیت را به عنوان پیمانکار طرح، مشاور طرح و پیمانکار ساخت پاویون ایران انتخاب کرد.  ساخت پاویون ایران در اکسپو به شرکت Zenith Smart Contracting LLC واگذار شد که یک شرکت مجرب در حوزه ساخت سازه‌‌های نمایشگاهی است. تحویل زمین به این شرکت اوایل بهمن‌ماه ۱۳۹۸ انجام شد. ‌‌

ایران سرزمینی باستانی و مملو از میراث فرهنگی و تاریخی ملموس از قبیل آثار و اشیای باستانی و میراث فرهنگی ناملموس همچون اساطیر و داستان‌های کهن است. پاویون ایران در اکسپوی دبی نیز از این ظرفیت بهره‌مند شده و با الهام گرفتن از قصه‌‌های هزار و یک  شب طراحی شده است.  فلسفه گزینش داستان‌‌های هزار و یک شب به عنوان منبع الهام طراحی پاویون ایران در اکسپوی دبی این بوده که قصه‌‌های مذکور علاوه بر آنکه در عصر شکوفایی تمدن اسلامی جمع‌آوری شده‌‌اند، قطعه‌‌ای مهم از ادبیات و فرهنگ ایرانی به شمار می‌‌آیند که بخشی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌‌کشند.

با این حال پاویون ایران در اکسپوی دوبی از جلوه‌های مدرن نیز بی‌بهره نیست؛ به این معنی که از تعدادی پاکت فضایی تشکیل شده و هر پاکت فضایی از تجمیع چند جعبه آبی ایجاد شده است که در پرده‌‌ای از مهره‌‌های برنزی پیچیده می‌‌شوند. به این ترتیب طراحان پاویون ایران در اکسپوی دبی با طرح مذکور استعاره‌‌ای از تقابل آسمان‌‌ها و زمین را روایت کرده‌‌اند. به بیان دیگر، پاویون ایران در این نمایشگاه به جای داشتن ساختار مستحکم، یک شبکه ریزوماتیک است که روایت‌‌های مختلفی از تاریخ معاصر ایران را ارائه می‌کند. برخی منابع معتبر گزارش کرده‌‌اند که پاویون ایران در نمایشگاه دبی به عنوان یکی از هشت غرفه برتر برجسته از نظر معماری معرفی شده است.  پاویون ایران در اکسپوی دبی در زون تحرک (Mobility) قرار دارد و مساحت زمین این فضا، حدود ۲۰۱۴ مترمربع است.

منبع: سایت اکسپوی ۲۰۲۱ دبی

p30- (2)
اکسپوی دبی 2021